bazarnews

کد خبر: ۶۱۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
پرونده مناطق آزاد-۲؛
به گفته برخی کارشناسان، دلیل اصرار برخی نمایندگان بر ایجاد منطقه آزاد، محبوب شدن بین مردم حوزه انتخابیه و معرفی «ایجاد منطقه آزاد» به عنوان یک دستاورد است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: این روزها موضوع ایجاد و توسعه مناطق آزاد بر سر زبان ها افتاده است. موضوعی که مردمان ساکن مناطق آزاد به آن اشراف دارند. چرا که به آثار زیان بار و مخرب ایجاد چنین مناطقی پی برده اند.

گول مناطق آزاد را نخورید!

با این وجود، متاسفانه بسیاری از شهروندانی که در شهرهای دارای پتانسیلِ منطقه آزاد شدن، زندگی می کنند، گمان می کنند با تبدیل وضعیت شهرشان به منطقه آزاد، وفور شغل، رونق اقتصادی و تولید ثروت صورت می گیرد. در همین رابطه در تیرماه سال جاری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی گفته بود: از جمله مطالبات مردم سردشت رونمایی از این شهرستان به عنوان منطقه آزاد صلح و گردشگری است.

علت پافشاری نمایندگان مجلس برای ایجاد مناطق آزاد چیست؟

به گفته برخی کارشناسان، دلیل اصرار برخی نمایندگان بر ایجاد منطقه آزاد، محبوب شدن بین مردم حوزه انتخابیه و معرفی «ایجاد منطقه آزاد» به عنوان یک دستاورد است. شاعری نماینده بهشهر، در سال گذشته پرده از این اتفاقات برداشت و طی مصاحبه ای ضمن اشاره به جلسه بررسی لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد جدید در مجلس، گفت: «روز گذشته به اعتقاد بنده مجلس شورای اسلامی در یک شرایطی قرار گرفته بود که مثل تقسیم غنائم شده بود. درواقع دیروز نمایندگان با هم تقسیم غنائم می‌کردند و هر نماینده‌ای که در کمیسیون اقتصادی عضو بود و یا به نوعی لابی‌گری کرده و توانسته بود با دبیرخانه شورای مناطق آزاد و دولت ارتباط برقرار کند سهمی برای خود گرفت.»

وی افزود: «تصمیم دیروز کاملاً سیاسی، ‌غیرفنی و در آستانه انتخابات ۹۸ مجلس شورای اسلامی نوعی لابی گری بود که با کمک رئیس و هیأت رئیسه مجلس این تصمیم اشتباه اخذ شد. از این طریق برخی می‌خواستند سهمی از دولت بگیرند تا در موارد دیگر هم معامله کنند و این با هدف سیاسی در آستانه انتخابات مجلس انجام شد.»
بدین ترتیب بیانات شاعری، راز پافشاری نمایندگان مجلس برای به سرانجام رساندن لایحه ایجاد مناطق آزاد را برملاء کرد.

مصباحی مقدم: نماینده ها به دنبال دستاوردند

همچنین مدتی پیش مصباحی مقدم، از اعضاء هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرنگار بازارنیوز اعلام کرد: «از آنجا که نماینده‌ها می‌خواهند برای حوزه انتخاباتی خود یک دستاورد داشته باشند، به این گونه مسائل روی می‌آورند.»

با نزدیک شدن به انتخابات و شروع فرآیند تبلیغات پنهان نمایندگان مجلس، باید دید نهایتا چه اتفاقی در انتظار مردم است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: