bazarnews

کد خبر: ۶۱۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
در دو تیم پرطرفدار پایتخت از سالیان قبل تا الان بازیکنان بزرگی بودند که توانستند چه در استقلال و چه در پرسپولیس اثرگذاری داشته باشند و توانایی‌های خود را نشان دهند. برخی از این بازیکنان جایگاه بیشتری بین هواداران داشتند و بعضی از آنها توانستند برای همیشه ماندگار شوند و به عنوان شناسنامه باشگاه به حساب آیند. علی پروین یکی از این بازیکن‌های قدیمی است که به عنوان اسطوره باشگاه پرسپولیس شناخته می‌شود و چه در زمانی که بازی می‌کرد و چه در کسوت مربیگری همیشه در بالاترین سطح قرار داشت.

 مصاحبه‌ای را با این پیشکسوت تیم ملی و باشگاه پرسپولیس انجام دادیم درخصوص وضعیت سرخ پوشان پایتخت و همچنین شرایط تیم ملی در مرحله انتخابی جام جهانی که در زیر می‌خوانید.

تیم پرسپولیس نه برای من و نه برای شخص دیگری است. پرسپولیس و استقلال برای مردم است. این مردم هستند که این دو تیم را نگه داشتند. وقتی هم که تماشاگران در استادیوم نیستند اصلا نمی‌توان در آن ورزشگاه فوتبال بازی کرد. این دو تیم به مردم تعلق دارند و بهتر است بیایند یک اساسنامه درست کنند، ۴۹ درصد سهام باشگاه را به هواداران بدهند و ۵۱ درصد هم به کسی که سرمایه می‌آورد. هستند آدم‌هایی که عاشق دو باشگاه هستند و حاضر هم استقلال و هم پرسپولیس را بخرند و خدا کند که این اتفاق بیفتد.

وضعیت پرسپولیس را در ۱۰ هفته گذشته چطور دیدید؟

پرسپولیس با رفتن برانکو و آمدن کالدرون خیلی زمان می‌خواهد که به دوره اوج بازگردد و باید با تمرین زیاد و هماهنگی بیشتر به این هدف برسند. پرسپولیس هنوز در لیگ جا نیفتاده و هنوز هماهنگ نیستند و مربی هنوز ارنج ۱۱ بازیکن کامل دستش نیامده و هر بازی چند تغییر دارد. البته در این چند هفته بد هم نبودند اما آن طور که باید باشند هم نبودند.

نظر شما درباره سیستمی که کالدرون به کار می‌گیرد چیست؟

هرکسی یک نظری دارد. ما در سالیان گذشته این طور بودیم تیم‌هایی که در تهران با آن بازی داشتیم با ۳ فوروارد بازی می‌کردیم و با تیم‌هایی که بیرون از خانه بازی می‌کردیم با ۲ فوروارد به میدان می‌رفتیم. تیم‌هایی که خیلی قوی بودند هم با یک فوروارد بازی می‌کردیم. کالدرون هم معلوم نیست نظرش چطور است! در بازی با ماشین‌سازی هم به نظر من باید با ۳ مهاجم بازی می‌کرد. نباید با تک مهاجم بازی می‌کردیم چون در زمین خودمان بازی می‌کردیم و علاوه بر آن ما پرسپولیس هستیم. البته نباید از ارزش‌های ماشین‌سازی چیزی کم کنیم چون آنها خیلی خوب بازی کردند. پرسپولیس بدشانسی هم آورد ولی بازی آن چنانی که سرخ پوشان باید بازی کنند نبود.

یکی از ارکان‌های قهرمانی سرخ‌پوشان در سه سال قبل خط دفاعی این تیم بوده است. آیا تغییر این خط دفاعی در لیگ امسال درست بود؟

کالدرون دارد همه بازیکنان را امتحان می‌کند اما به نظر من شجاع خلیل‌زاده نمی‌تواند دفاع راست بازی کند. حالا هرچه‌قدر هم بگویند خوب بود یا بد بود، من نظر خودم را می‌گویم. در این پست یک نفر باید تخصصی باشد، دفاع چپ و راست که بتواند نفوذ و سانتر کند. شجاع نمی‌تواند دفاع راست تخصصی کند. جایش دفاع وسط است و باید دعوا کند و بجنگد که آن را هم خوب انجام می‌دهد. حالا کالدرون با چه فکری این تصمیم را گرفته نمی‌دانم ولی باید این دقت نظر را داشته باشد که تیم نباید بیخودی امتیاز از دست دهد. مثلا اگر در دو بازی دیگر پرسپولیس مساوی کند یا ببازد هواداران شروع می‌کنند به برانکو، برانکو گفتن. در این شرایط شما می‌توانید بروید دوباره برانکو را بیاورید؟ با آن بدهی که الان دارید و رفتنی که آن آقا کرده و تیم را ول کرده است! امیدوارم عاقبت کالدرون به آن جاها نرسد. هواداران باید خیلی صبور باشند و به کادر فنی فرصت بدهند، ما پیشکسوتان هم همه باید حمایت کنیم از پرسپولیس و مربی، کادر فنی و مدیریت که الان از بدنه خود باشگاه هستند. من فکر می‌کنم که پرسپولیس بازهم امسال قهرمان می‌شود.

کنعانی‌زادگان توانسته جای خالی سیدجلال را پر کند؟

سیدجلال در فوتبال ایران به یک بازیکن پخته‌ تبدیل شده است. هم در گذشته که در تیم ملی بود و هم در پرسپولیس از لحاظ کاپیتان بودن می‌تواند تیم را جمع و جور کند. سیدجلال حسینی کار مدیریت در زمین‌اش خیلی عالی است.

خط حمله پرسپولیس توانسته انتظارات را برآورده کند؟

هافبک‌ها وقتی به مهاجم توپ نرسانند فوروارد نمی‌تواند کاری کند. پرسپولیس فوروارد ندارد و فقط علیپور در این تیم حضور دارد که بازیکن خوبی است. علیپور مقابل ماشین‌سازی بزرگ‌ترین اشتباه را کرد ولی نباید این طور داغونش کنیم، این بازیکن هفته پیش ۳ گل برای پرسپولیس زد. نباید ظرف یک هفته همه چیز از یادتان برود. بالاخره تصمیم گرفته در آن لحظه این کار را کند. اشتباه کرد و من هم اگر خودم مربی بودم بعد از بازی داد و بیداد هم می‌کردم. نباید این طور بریزند سر علیپور، این تخریب‌ها ادامه داشته باشد این بچه دیگر روحیه بازی کردن نخواهد داشت.

آیا جونیور لیاقت پوشیدن پیراهن شماره ۷ پرسپولیس را داشت؟

ریاضتی با من تماس گرفت و گفت که از باشگاه می‌گویند این مهاجم شماره ۷ را بپوشد. گفتیم که اگر نه بگوییم هزار جور حرف و سخن می‌گویند. گفتیم که بپوشد. بازیکنی که ۵۰۰ هزار دلار آب خورده و خاصیتی هم برای پرسپولیس نداشته است.

می‌توان به این مهاجم وقت داد؟

بعید می‌دانم فوتبالیست شود.

نظر شما درباره کادر فنی استقلال و عملکرد استراماچونی چیست؟

نظر من همیشه این است که اگر این دو باشگاه می‌خواهند مربی خارجی بیاورند باید یک سر و گردن از ایرانی‌ها بالاتر باشند. مربیان حال حاضر پرسپولیس و استقلال بد نیستند. پرسپولیس مقداری دیرتر دارد شروع می‌کند ولی استقلال این کار را شروع کرده است. ما به چه قیمتی هرسال قهرمان شویم؟ باید یک کاری کنیم و این است که پنج ستاره تیم‌مان را نگه داریم و بقیه را از امیدهای خوب بگذاریم. چه عیبی دارد که یک سال قهرمان نشویم؟ مگر می‌شود ۱۰۰ میلیارد هزینه این دو تیم باشد. مگر شوخی است. درحال حاضر در مملکت ما فقط چند باشگاه پول دارند و بقیه دارند بال بال می‌زنند. پارس جنوبی، نفت آبادان، مسجدسلیمان اینها هیچ کدام پول ندارند. لیگ یک که اصلا هیچ کدام پول ندارند. ما باید کاری کنیم که درآمدزایی داشته باشیم برای تیم‌هایمان که متأسفانه هیچ کدام هم ندارند. تیم ریشه‌دار این مملکت مانند ملوان که ما زمانی در آن جا بازی کردن برایمان سخت بود چرا باید به این روز بیفتد؟

چرا این اتفاق‌ها برای باشگاهی مانند ملوان افتاد؟

باشگاه‌ها را به آدم‌های کلاهبردار و ناشی دادند که نمی‌توانستند اداره کنند. این آدم‌ها کاربلد نبودند. امیدوارم که باشگاهی مانند ملوان دیگر به خاطر اشتباه مدیران به لیگ دست دو سقط نکند.

تیم ملی یک بازی حساس مقابل عراق دارد، نظر شما درباره وضعیت این تیم چیست؟

تیم ملی بعد از برد پرگل مقابل کامبوج جوزده شد و فکر کردند بحرین هم آن طور است. ملی‌پوشان مقابل بحرین خیلی بد بازی کردند، حالا چه دلیلی دارد من نمی‌دانم. ان‌شاءالله تیم ملی در بازی‌های بعد نتیجه می‌گیرد و عراق هم نمی‌تواند برای ما مسئله‌ساز شود.

ارزیابی شما از عملکرد مارک ویلموتس چیست؟

نمی‌شود عملکرد یک مربی را با چند بازی تشخیص داد و حداقل باید ۱۵ بازی انجام شود تا بتوانیم تشخیص دهیم که فرق ویلموتس و کی‌روش چیست.

تیم ملی امید می‌تواند به المپیک صعود کند؟

حمید استیلی با من دائم در تماس است و سر تمرین‌ها می‌آید. استیلی خیلی امیدوار است و من هم می‌خواهم به او کمک کنم و بروم سر تمرینات بنشینم. من هرگز در عمرم اهل دخالت نبودم و می‌گویم هر کسی که مسئولیت می‌گیرد خودش باید پاسخگو باشد. می‌روم ببینم تیمش چطور است. استیلی امیدوار است که ان‌شاءالله اگر یک برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد تیم ما به المپیک صعود کند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: