bazarnews

کد خبر: ۶۲۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
پایان سکوت سه ماهه بانک مرکزی؛
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: در بحث بازار متشکل ارزی به دلیل حساسیت مسائل، قیمت ارز و نقش بانک مرکزی، فعالیت‌ها از طریق سامانه دیبا که یک سامانه نظارتی است دنبال می‌شود.

گروه بورس بانک و بیمه بازارنیوز : پس از مدتها بی خبری از بازار متشکل ارزی، در نهایت یکی از مسئولین مربوط به بانک مرکزی، با اعلام خبر راه اندازی بازار متشکل ارزی به کمک سامانه دیبا، مجددا نام این بازار را بر روی زبان ها آورد . سید ابوطالب نجفی در خصوص فعالیت سامانه دیبا اظهار داشت: برای نظارت بر حوزه فین تک ها ، بانک مرکزی سامانه‌ دیبا را طراحی کرده که بوم‌های بانکداری باز به این سامانه وصل می‌شود و از طریق دیبا که یک سامانه حکومتی است بر تراکنش‌های مبتنی بر حساب بر این بخش نظارت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که شایعه شده این سامانه به‌منظور متوقف کردن فعالیت پلتفرم‌های بانکداری باز طراحی‌شده، گفت: چنین بحثی اصلاً مطرح نیست و پلتفرم‌های بانکداری باز با همکاری با بانک‌ها فعالیت خود را دنبال می‌کنند، اما تراکنش‌ آن‌ها باید از طریق سامانه دیبا فرستاده شود تا بانک مرکزی بتواند نظارت خود را بر تراکنش‌های مبتنی بر حساب در این بخش اعمال کند.

نجفی ادامه داد: همان‌گونه که شاپرک نظارت بر تراکنش‌های کارتی را بر عهده دارد در دیبا نیز نظارت بر تراکنش‌های حسابی اعمال می‌شود و این روند نه انحصار است و نه جلوی فعالیت دیگر بوم‌های بانکداری باز را می‌گیرد.


بیشتر بخوانید : سرنوشت بازاری که قرار بود نرخ ارز را کنترل کند، چه شد؟ / روزه سکوت ۷۵ روزه بانک مرکزی!


نجفی افزود: اولین حوزه‌ای که به دلیل حساسیت موضوع از دیبا در آن استفاده می‌شود، بازار متشکل ارزی است.

وی در پاسخ به این پرسش که بازار متشکل ارزی با بخش خصوصی در حال تکمیل بود، با فعالیت این سامانه چه تغییری در این روند ایجاد می‌شود، گفت: به دلیل حساسیت موضوع و این‌که در این روند بانک مرکزی به دلیل خصوصی بودن شرکت فوق نظارت کامل بر این بخش نداشت، تشکیل بازار متشکل ارزی از طریق دیبا دنبال می‌شود.

نجفی افزود: در بحث بازار متشکل ارزی به دلیل حساسیت مسائل، قیمت ارز و نقش بانک مرکزی در این بخش فعالیت‌ها از طریق سامانه دیبا که یک سامانه نظارتی است دنبال می‌شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: