bazarnews

کد خبر: ۶۲۸۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
کافی است مردمی که علاقه به منطقه آزاد شدن محل زندگیشان دارند، به مناطق آزاد موجود مثل اروند، بندر انزلی و جزیره قشم و دیگر مناطق مراجعه کنند و وضع وخیم زندگی مردم در آنجا را با چشم ببینند. مردمی که امید داشتند با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی، مشکل اشتغال نداشته باشند،اما شهرشان را محل جولان قاچاقچیان می بینند.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: چندین تعریف برای مناطق آزاد تجاری وجود دارد که در آن‌ها برای معرفی مناطق آزاد از واژه‌هایی همچون منطقه آزاد پردازش صادرات، منطقه تجارت خارجی و سایر واژه‌ها استفاده می‌شود.

مناطق آزاد تجاری، طبق تعریف سازمان توسعه صنعتی ملل متحد[United Nations Industrial Development Organization-UNIDO]، به‌عنوان محرکه‌ای در جهت تشویق صادرات صنعتی تلقی می‌گردد.

با این که تعریف جامعی برای مناطق آزاد وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد که تعریف بانک جهانی تعریف کامل تری باشد:

«منطقه آزاد تجاری، قلمرو معینی است که غالباً در محدودهٔ داخل یک بندر یا در مجاورت آن قرار گرفته و در آن تجارت آزاد با سایر نقاط جهان مجاز شناخته شده‌است. چنانچه کالاها را می‌توان بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی از این مناطق صادر کرد یا به این مناطق وارد نمود و آن‌ها را برای مدتی در انبار ذخیره و در صورت لزوم بسته‌بندی و مجدداً صادر کرد. کالاهایی که از منطقه آزاد تجاری به کشور میزبان وارد می‌شوند، حقوق و عوارض گمرکی مقرر را می‌پردازند. مناطق پردازش صادرات علاوه بر تسهیلات فوق، ابنیه و خدمات مورد نیاز جهت تولید، تبدیل مواد خام و کالاهای واسطه‌ای وارداتی به محصولات نهایی را به هدف صدور آن‌ها و برخی اوقات جهت فروش در بازار داخلی، به شرط پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معمول فراهم می‌نمایند. از این جهت منطقه آزاد پردازش صادرات ناحیه صنعتی ویژه‌ای است که تولیدات آن جهت‌گیری صادراتی دارند. تسهیلات این مناطق جهت جلب سرمایه‌گذاران خارجی و تسهیل استقرار آن هاست و معمولاً با مشوق‌های دیگری نیز همراه است.»

منطقه ویژه اقتصادی یعنی کجا؟

منطقه ویژه اقتصادی عبارت است از محدوده جغرافیائی مشخص در مبادی ورودی یا در داخل کشور که به‌منظور پشتیبانی از تولید و هم‌چنین تأمین کالا برای مصارف داخلی و بدون رعایت مقررات صادرات و واردات و مراحل ثبت سفارش یا محدودیت زمانی برای نگهداری (مدت مقرر در آئین‌نامه امور گمرکی) در انبار بنادر و مقررات ارزی تحت شرایطی مطمئن و آسان توسط فروشندگان و تولیدکنندگان خارجی یا شرکای آن‌ها به این مناطق وارد می‌شوند.

واردکنندگان کالا به این مناطق می‌توانند تمام یا قسمتی از کالای خود را در مقابل قبض انبار تفکیکی قابل معامله که توسط مدیریت منطقه صادر می‌شود به دیگران واگذار نماید. در این‌صورت دارنده قبض انبار تفکیکی، صاحب کالا محسوب می‌شود. مدیریت منطقه مجاز است به درخواست خریداران نسبت به صدور گواهی مبدأ باری کالای خریداری شده از منطقه با تأیید گمرک ایران اقدام نماید.

بانک‌های کشور مکلف به پذیرش گواهی مبدأ صادره می‌باشند. ورود کالا از منطقه ویژه به داخل کشور مستلزم رعایت مقررات صادرات و واردات و انجام مراحل ثبت سفارش در وزارت بازرگانی و بانک و ترخیص کالا از گمرک می‌باشد. واردات کالا به میزان نسبتی از ارزش افزوده و قطعات داخلی به کار رفته در کالاهای تولیدی در یک منطقه ویژه اقتصادی به داخل بدون رعایت مقررات مذکور و انجام مراحل ثبت سفارش و گشایش اعتبار بلامانع است

چرا برخی نمایندگان به تکاپو افتاده اند؟

نام منطقه آزاد در اذهان ایرانی‌هایی که ساکن این مناطق نیستند جذاب است؛ کارشناسان معتقدند برخی از نمایندگان با معرفی ایجاد مناطق آزاد و ویژه به عنوان یک دستاورد، سعی در محبوب شدن بین مردم و به تبع آن، کسب رای از آن ها را دارند.

کافی است مردمی که علاقه به منطقه آزاد شدن محل زندگیشان دارند، به مناطق آزاد موجود مثل اروند، بندر انزلی و جزیره قشم و دیگر مناطق مراجعه کنند و وضع وخیم زندگی مردم در آنجا را با چشم ببینند. مردمی که امید داشتند با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی، مشکل اشتغال نداشته باشند،اما شهرشان را محل جولان قاچاقچیان می بینند.

در اینفوگرافیک زیر،اطلاعات مربوط به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی موجود و پیشنهادی دولت و مجلس را می بینید:

افزایش مناطق آزاد،دستاویزی برای مطالبات شخصی نمایندگان+اینفوگرافیک

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناصر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
0
0
بنده به نویسنده این یادداشت پیشنهاد میکنم به مناطق مرزی که قرار است منطقه آزاد بشوند یک سری بزنند و بعدا آنها را با مناطق آزاد موجود مقایسه کنند . حداقل کاری که مناطق کرده اند ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰۰ هزار نفر است در حالیکه منطقه گرمی در شمال استان اردبیل که قرار است منطقه آزاد شود در طول ۴۰ سال عمر جمهوری اسلامی برای ۴ نفر اشتغال ایجاد نشده است که هیچ بلکه ببش از ۳۰۰ هزار نفر نیر مهاجرت کرده اند .
پاسخ ها
احمد
| |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
مشکل اصلی اینه که فکر می کنید اشتغال ایجاد می‌شه:))
اشتغال اگر ایجاد شد یه دو نونه هم برای ما خرمشهری ها نگه دارید
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: