bazarnews

کد خبر: ۶۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
در بین کشور‌های منطقه منا، شرایط برخی کشور‌ها وخیم‌تر است. به حدی که حتی درآمد‌های نفتی هم نمی‌تواند خرج روزانه آن‌ها را در بیاورد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز : سالیان سال است که کشور‌های نفت خیز منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریفا) با پول نفت روزگارشان را می‌گذرانند. نفت باعث شده تا این کشورها، با تکیه بر آن از پیشرفت صنعتی عقب بمانند و راحت‌ترین کار، یعنی فروش نفت خام را برای درآمدزایی و اداره کشورهایشان انتخاب کنند.
 
قیمت نفت قابل پیشبینی نیست
بودجه این کشور‌ها بر اساس پیشبینی از فروش نفت در سال آینده بسته می‌شود. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که قیمت نفت همواره در فراز و نشیب است و اتفاقات مختلف از جمله نزاع‌های سیاسی، اتفاقات داخلی کشور‌ها و...  تاثیر زیادی بر آن می‌گذارد.

یکی از این اتفاقات، اعمال سلطه سلطه گران از طریق تحریم است که گریبان کشور‌های فروشنده نفت را می‌گیرد. در حال حاضر کشور ما درگیر تحریم‌های شدید نفتی از طرف آمریکاست که روند فروش نفت و دریافت پول حاصل از آن را برای ما سخت کرده است.
 
بودجه ریزی با درآمد نفتی،ساختن ساختمان بر بستر آب است
بنابراین، بودجه ریزی با اتکا بر درآمد نفتی، ساختن ساختمان بر بستر آب است. از یک طرف قیمت مشخص نیست، از طرفی درآمد راحت آن، کشور‌ها را به یک تنبلی مزمن دچار و میل به اصلاحات صنعتی و اقتصادی آن‌ها را کور کرده است. منابع نفتی لایزال نیست و با تمام شدن آن، کابوس بزرگ فقر فراگیر برای این کشور‌ها را در پی دارد.
 
ایران نیازمندترین کشور به فروش نفت با قیمت بالاتر
در بین کشور‌های این منطقه، شرایط برخی کشور‌ها وخیم‌تر است. به حدی که حتی درآمد‌های نفتی هم نمی‌تواند خرج یومیه آن‌ها را در بیاورد. قیمت متوسط نفت در سال ۲۰۱۹ به ازای هر بشکه ۶۰ دلار است. بر اساس میزان فروش و میزان مورد نیاز بودجه در کشور‌های منطقه منا، ایران باید هر بشکه از نفتش را بیش از ۱۲۰ دلار بفروشد تا بتواند کسری بودجه‌اش را جبران کند که این باعث می‌شود ایران در بین کشور‌های منطقه، نیازمند بیشترین قیمت نفت در هر بشکه باشد.
 
پس از ایران، الجزایر با نزدیک به ۱۲۰، عمان و بحرین با نزدیک به ۱۰۰ و عربستان با بیش از ۸۰ دلار در رده‌های بعدی نیازمندی به قیمت بیشتر نفت هستند تا کسری بودجه خود را جبران کنند. اما نکته حائز اهمیت، عدم نیاز کویت و قطر از فروش نفت با قیمت بالاتر است.

 قطر بهترین وضع را در بین کشورهای منطقه دارد
در بین کشور‌های منطقه منا، قطر تنها کشوری است که در سال ۲۰۱۹ از مازاد بودجه برخوردار است و به ترتیب عمان، عربستان و الجزایر بیشترین کسری بودجه را دارند. دردصد کسری بودجه ایران در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۴، رشد حدود ۳ درصدی داشته است. عربستان سعودی هم از زمان شروع جنگ با یمن، با کسری بودجه شدید مواجه است.

چندی پیش، محمد باقر نوبخت اعلام کرد در بودجه سال ۹۹ حتی یک ریال هم از درآمد نفتی لحاظ نشده است که این می‌تواند خبر مسرت بخشی باشد. باید منتظر باشیم که ببینیم پس از سال‌ها وعده حذف درآمد نفتی از بودجه محقق خواهد شد یا خیر.

اطلاعات کامل‌تر را در اینفوگرافیک زیر مشاهده می‌کنید:
طلای سیاهی که روزگار کشور‌های منطقه منا را سیاه کرده است+اینفوگرافیک
برچسب ها: نفت ، ایران ، بودجه ، عربستان ، قطر ، کویت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: