bazarnews

کد خبر: ۶۳۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
بانک مرکزی از ایجاد بازار متشکل، اهداف مختلفی را دنبال خواهد کرد که مهمترین آنها، تبدیل بازار متشکل به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ گذاری، کوتاه کردن دست دلالان بازار ارز و شفافیت معاملات ارز است.
گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: بازار متشکل ارزی، محلی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس متمرکز خواهد شد. تشکیل این بازار و تعیین نرخ واقعی ارز در داخل کشور، داستان دلار‌های سلیمانیه، هرات و دیگر عناوین را به حاشیه خواهد برد و تاثیرات بیرونی بر نرخ ارز را به حداقل می‌رساند.

سهامداران بازار متشکل، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی، کانون بانک‌های خصوصی، کانون صرافان ایران، شرکت فرابورس ایران و شرکت ملی انفورماتیک است و بازیگران اصلی آن، بانک مرکزی، بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز با پرداخت عضویت سالانه هستند.

معامله در بازار متشکل ارزی به صورت نقدی و نرخ‌ها در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شده و دستوری نخواهد بود. نوع معاملات در این بازار، همانند بورس است. به این صورت که خریداران و فروشندگان، پیش از آغاز معاملات، تقاضا‌های خود را ثبت کرده و در نهایت بر اساس نزدیک‌ترین قیمت، اصطلاحا معاملات جوش خواهند خورد.

اهداف و مزایای ایجاد بازار متشکل ارزی

بانک مرکزی از ایجاد بازار متشکل، اهداف مختلفی را دنبال خواهد کرد که مهمترین آنها، تبدیل بازار متشکل به مرجعی برای کشف نرخ و نرخ گذاری، کوتاه کردن دست دلالان بازار ارز و شفافیت معاملات ارز است.

ثبت تعداد و قیمت ارز مبادله شده به صورت واقعی، تعیین نرخ ارز تعادلی بر مبنای عرضه و تقاضای ارز، تعیین سطح قیمت‌ها با ۳ درصد نوسان کم یا زیاد نسبت به روز قبل از دیگر هداف تشکیل این بازار است.

روند کار دراین بازار به این شکل است که قیمت‌ها درسایت بازار به نشانی www.ice.ir برای عموم مردم قابل نمایش خواهد بود. کف تعیین شده برای معاملات ارزی در این بازار، ۱۰۰ هزار دلار و ۱۰۰ هزار یورو است. صرافی‌هایی که این حجم ارز را خریداری کرده اند، ظرف مدت ۱۰ روز باید نسبت به عرضه آن اقدام کنند.

ضمنا بر اساس اعلام بانک مرکزی، ابتدا معاملات در بازار متشکل ارزی، با دو یا سه نوع ارز اصلی شامل دلار، یورو و درهم آغاز و به تدریج سایر ارز‌ها هم وارد معاملات خواهد شد.

مهمترین موانع عمده پیش روی راه اندازی این بازار تا کنون، متصل نبودن نرم افزار‌های برخی بانک‌ها به سامانه این بازار، طی نشدن روند آموزشی توسط صرافی‌ها و تکمیل نشدن مدارک برخی صرافی بوده است.

آتش سوزی ساختمان بازارمتشکل ارزی

گفتنی است، در تاریخ ۳۰ شهریورماه سال جاری، ساختمان بازار متشکل ارزی واقع در خیابان فردوسی تهران طعمه آتش قرار گرفت. برخی شایعه‌ها پیرامون عمدی بودن آتش سوزی این ساختمان وجود دارد که همچنان این مهم نا مشخص است.
 
بازار متشکل ارزی؛ اهداف و مشکلات بر سر راه آن+اینفوگرافیک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: