bazarnews

کد خبر: ۶۳۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
علیخانی: مسئولان بیدود گفتند جمع آوری دوچرخه‌ها به دلایل آشوب‌های اخیر بوده است که بعد مشخص شد این ادعا صحیح نبوده و فقط بهانه‌ای برای جمع آوری دوچرخه‌ها بوده است.

گروه راه و مسکن بازارنیوز:  دو سال قبل، دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند با نام تجاری «بیدود»، با شعار حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود را در زمینه حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک آغاز کرد.

شهروندان تهرانی با پرداخت مبلغ ۱۵۹ هزار تومان به عنوان ودیعه و برای هر ساعت کرایه، ۳ هزار تومان، می‌توانستند از این دوچرخه‌ها استفاده کنند.
 
*جمع آوری دوچرخه‌ها از یک ماه گذشته

اما حدودا یک ماهی هست که شرکت «پاک چرخ ایرانیان»، پیمانکار «بیدود»، شروع به جمع آوری دوچرخه‌ها از سطح شهر کرد و امکان استفاده شهروندانی که ثبت نام کرده بودند را قطع کرد.

نکته حائز اهمیت این است که بیدود پس از گذشت یک ماه از جمع آوری دوچرخه ها، اقدامی برای بازگرداندن ودیعه‌هایی که از کاربرانش گرفته است، انجام نداده که این مهم، صدای شهروندان را در فضای مجازی درآورده است.
 
سعید قبادی، خبرنگار و فعال توییتری در توییتی نوشت: «الان یک ماهه که بیدود دوچرخه‌ها رو جمع کرده، خدماتی ارائه نمیده، پاسخگو نیست و البته از سود پول‌های ودیعه مشتریان بهره‌مند میشه. برای پس گرفتن پول و خسارت این خلف وعده باید به کجا شکایت کرد؟ و اصلا آیا به شکایت رسیدگی میشه؟ شهرداری چیکار می‌کنه؟»
 
عضو شورای شهر: مردم به اعتبار شهرداری به «بیدود» پول داده اند/شهرداری باید پاسخگو باشد
 
مژده انصاری یکی دیگر از فعالان توییتری نوشت: «اوایل آبان،درخواست اکانت بیدود دادم.گفتن 20 روز طول می کشه به حسابت برگرده.بعد از یک ماه و نیم نه فقط پول به حسابم برنگشته که 15 دقیقه منتظر بودم که پشتیبانی جواب تلفنم رو بده با وجودی که نفر اول صف انتظار بودم،که ندادن! متری مداری اینه؟»
 
عضو شورای شهر: مردم به اعتبار شهرداری به «بیدود» پول داده اند/شهرداری باید پاسخگو باشد
 
*عضو شورای شهر: افرادی که از شهرداری نبوده‌اند تصمیم غیر کارشناسی گرفتند

در همین راستا خبرنگار بازارنیوز با محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران گفتگو کرد. علیخانی اظهار داشت: بحث دوچرخه در تهران بحث کارشناسی دارد که متاسفانه افرادی که از بدنه شهرداری نبوده و از بیرون وارد شدند، از مطالعات و تجربیات گذشته اطلاع نداشتند و تصمیم گیری کردند.
 
*مسیرها و ایستگاه‌ها پولهای مردم است که از بین رفته

وی افزود:این‌ها با تبلیغات گسترده‌ای شروع به کار کردند بدون آنکه توجه کنند در گذشته تعداد زیادی مسیر و ایستگاه دوچرخه در تهران ایجاد شده بود که از بین رفته اند. این‌ها پول‌های مردم است که نابود شده است. ولی دوباره این کار غلط را تکرار کردند.
 
*ایستگاه‌های بیدود به پارکینگ موتور سیکلت تبدیل شده است

او ادامه داد: این‌ها زمانی که من انتقاد کردم، به سراغ افرادی مغرض در ارگان‌ها رفتند (مثلا در محیط زیست فردی را پیدا کردند که هیچ تخصصی نداشت و رشته تحصیلی‌اش آب و جنگلداری بود) و گفتند علیخانی مخالف دوچرخه سواری است. من گفتم که کدام آدم عاقلی با دوچرخه سواری مخالفت می‌کند؟ ما مخالف هدر دادن سرمایه‌های مردم هستیم.

علیخانی با انتقاد از مسیر ایستگاه‌ها و مسیر بیدود از میدان ولیعصر تا میدان هفت تیر، اظهار داشت:این مسیر پارکینگ موتور سیکلت شده است. شهرداری این میزان هزینه کرده که مسیر دوچرخه به پارکینگ تبدیل شود؟

وی افزود: ما در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نظر کارشناسی داشتیم، بدون آنکه نظری از ما بگیرند، بدون مشورت این هزینه‌ها را انجام دادند.
 
*مردم به اعتبار شهرداری به بیدود پول داده‌اند

این عضو شورای شهر درباره پول‌های ودیعه‌ای که بیدود از کاربران خود گرفته و همچنان پس نداده، گفت: شهرداری نمی‌تواند خودش را از این مسئله کنار بکشد. چه کسی به شرکت «پاک چرخ ایرانیان» برای این دوچرخه‌ها مجوز داد؟ چه کسی برای این شرکت مسیر ایجاد کرده و فضای شهری در اختیارش گذاشته است؟ شهرداری تبلیغ کرده و مردم به اعتبار شهرداری به این شرکت پول داده است. شهرداری باید پاسخگو باشد که پول مردم چه خواهد شد؟

وی افزود:البته ممکن است شرکت بیدود  دلایلی هم داشته باشد، ممکن است بگوید توجیه اقتصادی نداشته است یا مشکلات دیگر.
 
*جمع آوری دوچرخه به دلیل آشوب‌های اخیر بهانه بود

علیخانی از بهانه شرکت بیدود برای جمع آوری دوچرخه‌ها به دلیل آشوب‌های اخیر صحبت کرد و اظهار داشت: مسئولان بیدود گفتند جمع آوری دوچرخه‌ها به دلایل آشوب‌های اخیر بوده است که بعد مشخص شد این ادعا صحیح نبوده و فقط بهانه‌ای برای جمع آوری دوچرخه‌ها بوده است.
 
شهرداری پاسخ دهد چرا پنهان کاری کرده است

وی  گفت: ما به عنوان شورای شهر از جزئیات قرارداد این‌ها و کمک‌هایی که شهرداری به این‌ها کرده است هیچ اطلاعی نداریم. ما به شهرداری تذکر دادیم، ولی آن‌ها پشت شعار دورچه‌سواری و هوای پاک و... پنهان شدند. شهرداری مسئول است و باید پاسخ دهد که چرا پنهان کاری کرده است.ما قطعا تا آخر خط پیگیری خواهیم کرد.

 در پایان، باید دید بهشت نشینان برای پاسخگویی به افکار عمومی و  علی الخصوص بازگرداندن پول‌هایی که شرکت بیدود از مردم گرفته و روز به روز از سود‌های کلان آن متنعم می‌شود، چه اقدامی انجام خواهد داد.

انتهای پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: