bazarnews

کد خبر: ۶۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
در نیمه نخست سال جاری، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران با ظرفیت ۲ هزار و ۱۰۰ نفر، ۸۸ اجرا داشته است که اگر میانگین قیمت بلیط هر صندلی را ۱۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، یک سانس کنسرت در این سالن، درآمد بیش از ۲۵۰ میلیون تومانی را برای برگزار کنندگان کنسرت دارد. حال اگر این ۲۵۰ میلیون تومان را در تعداد اجرا‌ها ضرب کنیم، تنها اجرا‌های سالن میلاد نمایشگاه بین المللی، بیش از ۲۲ میلیارد تومان درآمد برای برگزار کنندگان کنسرت‌ها دارد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: کنسرت موسیقی، یکی از تفریحات هیجان انگیزیست که بیشترین مخاطبانش، جوانان هستند. در سال‌های اخیر با توجه به تکنولوژی‌های جدید، تعداد خواننده‌های پاپ هم افزایش یافته است که هر کدام طرفداران خاص خودشان را دارند و حاضرند برای خواننده مورد علاقه‌شان مبلغی به عنوان بلیط کنسرت بپردازند تا از صدا و اجرای زنده آن خواننده بهره‌مند شوند.

*آمار و ارقام کنسرت‌های 6 ماهه نخست سال

تعداد کنسرت‌های پاپ برگزار شده در ۶ ماهه نخست سال جاری، ۱۹۸ اجرا بوده که سهم خواننده‌های جدیدتر بیشتر بوده و رتبه‌های نخست متعلق به آنهاست. «آرش و مسیح عدل پرور» و «محسن ابراهیم زاده» هر کدام با ۲۰ اجرا رتبه نخست بیشترین اجرا در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ را دارند. پس از آنها، «بهنام بانی» و «زانیار خسروی» با ۱۰ اجرا، «سامان احتشامی»، «علی زندوکیلی» و «علیرضا طلیسچی» با هشت اجرا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

حضور «کیهان کلهر»، نوازنده ساز‌های سنتی که به «استاد کمانچه» مشهور است، با ۹ اجرا از نکات جالب در رتبه‌بندی بیشترین اجرا‌های ۶ ماهه نخست سال ۹۸ است.
 
سالن‌هایی که بیشترین اجرای کنسرت را در تهران داشتند، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی، مرکزهمایش‌های برج میلاد، تالار وحدت و سالن وزارت کشور بودند.
 
*زمزمه دریافت مالیات هنرمندان و جنجال آنها 

اما نکته اصلی که ما را به نوشتن این گزارش واداشت، ماجرای مالیات هنرمندان است که بحث آن در هفته‌های اخیر در فضای مجازی و عمومی جامعه داغ بوده است.

زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که مجلس و دولت بر آن شده‌اند که معافیت مالیاتی هنرمندان را لغو کنند و این قشر معمولا لاکچری، مجبور خواهند شد که مالیات بپردازند. در این زمان، هنرمندان و عمدتا سلبریتی‌هایی که قرار داد‌های چندصد میلیونی و گا‌ها میلیاردی برای حضور در هر پروژه دریافت می‌کنند، شروع به پروپاگاندای رسانه‌ای کردند و هرکدام با مصاحبه‌ها و پست‌های اینستاگرامی تند، به این طرح تاختند.

به عنوان مثال، پیام دهکردی، بازیگر دست چندم سینما و تلویزیون، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اگر از هنرمندان مالیات دریافت شود، «قیام خواهد کرد»

*دستور نوبخت و اعتراضات گسترده عمومی

پس از این جنجال ها، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نامه‌ای به سازمان امور مالیاتی، هنرمندان را از پرداخت مالیات معاف کرد.

این تصمیم نوبخت، جنجال برانگیز شد و اعتراضات مردم و فعالان رسانه‌ای و مجازی را در پی داشت. برخی کاربران فضای مجازی با مقایسه کارگران و کارمندانی که با حقوق‌های جزئی مجبور به پرداخت مالیات هستند، با سلبریتی‌هایی که دریافتی کلان دارند و یک ریال هم مالیات نمی‌دهند، اعتراض خود را به تصمیم دولت بیان کردند.

 *sold out بدون پرداخت مالیات؛البته که افتخار دارد
 
آنچه که مد نظر ما در این گزارش است، مالیات خواننده‌هایی است که در طول سال کنسرت‌های زیادی برگزار می‌کنند ودرآمد‌های میلیاردی دارند، ولی هیچ پرداختی به سازمان امور مالیاتی ندارند. خواننده‌هایی که افتخار می‌کنند کنسرت‌هایشان در کمتر از یک ساعت اصطلاحا «sold out» (یعنی فروش کامل بلیط‌های سالن) شده و توانسته اند طرفداران زیادی را به سالن بکشانند.
 
*درآمد اجراها در سه سالن اصلی کنسرت‌های تهران

در نیمه نخست سال جاری، سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران با ظرفیت ۲ هزار و ۱۰۰ نفر، ۸۸ اجرا داشته است که اگر میانگین قیمت بلیط هر صندلی را ۱۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، یک سانس کنسرت در این سالن، درآمد بیش از ۲۵۰ میلیون تومانی را برای برگزار کنندگان آن دارد. حال اگر این ۲۵۰ میلیون تومان را در تعداد اجرا‌ها ضرب کنیم، تنها اجرا‌های سالن میلاد نمایشگاه بین المللی، بیش از ۲۲ میلیارد تومان درآمد برای برگزارکنندگان کنسرت‌ها دارد.

سالن مرکز همایش‌های برج میلاد با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر و ۸۲ اجرا، نزدیک به ۱۶ میلیارد، سالن تالار وحدت تهران با ظرفیت ۷۴۰ نفر و ۸۱ اجرا، بیش از ۷ میلیارد تومان درآمد داشته است.

جمع درآمد اجرا‌های ۳ سالن، میلاد نمایشگاه، مرکز همایش‌های برج میلاد و تالار وحدت،در نیمه نخست سال جاری، رقمی نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان است. سالن‌های دیگر تهران و همچنین شهرستان‌هایی مانند قشم، کیش و مازندران که کنسرت‌ها در آن شهرستان‌ها از استقبال خوبی برخوردار هستند هم درآمد‌های کلانی دارند.

لازم است تکرار کنیم که میانگین قیمت بلیط‌های درنظر گرفته شده، ۱۲۰ هزار تومان است که قطعا قیمت بلیط‌ها در برخی کنسرت‌ها خصوصا کنسرت‌های موسیقی سنتی بسیار بالاتر از این رقم است؛ اما برای سهولت در حساب، قیمت معقول بلیط را در نظر گرفتیم.
 
*اگر مالیات می‌دادند...

درصد مالیات بر تولید در کشور ما ۲۰ درصد است. یعنی یک تولید کننده باید ۲۰ درصد از درآمد خود را مالیات بدهد. حساب کنید اگر قرار بود برگزارکنندگان کنسرت، مالیات ۲۰ درصدی بپردازند، فقط مالیات اجرا‌های نیمه نخست سال در سه سالن مذکور (با فروضی که مطرح شد) نزدیک به ۹ میلیارد تومان می‌شد.

۹ میلیارد تومان، شاید در دید کلان رقم بالایی نباشد، اما همین ارقام کم، همانطور که در ضرب المثل قدیمی داریم، ذره ذره جمع گردند، وانگهی دریا شوند.
 
*می‌توانید مالیات را خرج خود هنرمندان کنید

محمد تقی فهیم، منتقد سینما در برنامه «هفت»، پیشنهاد خوبی برای درآمد دولت از مالیات هنرمندان ارائه داد. او گفت که سینماگران ما یک مرکز پزشکی یا یک بیمارستان ندارند. اگر دولت این پول‌های کلان را از هنرمندان دریافت و هزینه خودشان می‌کرد، اوضاع هنرمندان اینگونه نبود.

البته پس از اعتراضات عموم مردم به دستور نوبخت، زمزمه‌هایی برای دریافت مالیات از هنرمندان به گوش می‌رسد، اما باید ببینیم بهارستان نشینان در نهایت در قانون بودجه سال ۹۹، این نوع مالیات را می‌گنجانند یا خیر.
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: