bazarnews

کد خبر: ۶۳۴۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
نماینده مشهد در مجلس گفت: وقتی از مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده نمی گیرید، اختلاف قیمت بین این منطقه و سرزمین اصلی ایجاد می شود، در نتیجه پتانسیلی ایجاد می شود برای این که کالا را وارد منطقه آزاد کنید و دوباره به سرزمین اصلی برگردانید و این مسیر مدام تکرار شود.این یکی از دلایل نگرانی ماست که در کمیسیون مطرح کردیم.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: محمد حسین حسین زاده بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره معضلات معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: من در کمیسیون اقتصادی گفتم از آنجا که مناطق آزاد ما مرز مشخص ندارند (بخشی از آن‌ها مرز‌های طبیعی است و آنجایی که باید فنس کشی شود، این کار انجام نشده یا اگر هم شده به صورتی است که قابلیت نفوذ دارند)، محدوده های مستقل و مجزا از سرزمین اصلی محسوب نمی‌شوند.

وی افزود: وقتی از مناطق آزاد مالیات بر ارزش افزوده نمی‌گیرید، اختلاف قیمت بین این منطقه و سرزمین اصلی ایجاد می‌شود. یعنی کالایی که داخل منطقه آزاد هزار تومان می‌خرید، در سرزمین اصلی باید هزار و ۹۰ تومان بخرید. در نتیجه پتانسیلی ایجاد می‌شود برای این که کالا را وارد منطقه آزاد کنید و دوباره به سرزمین اصلی برگردانید و این مسیر مدام تکرار شود. این یکی از دلایل نگرانی ماست که در کمیسیون مطرح کردیم.



*مالیات بگیرید، اما خرج خودشان کنید تا تولید ارزان‌تر شود

بحرینی تصریح کرد: البته تکمله‌ای را در کمیسیون مطرح کردم که اختلاف قیمت را از بین ببریم. اجازه دهیم که در داخل منطقه آزاد مالیات ارزش افزوده گرفته شود، منتهی برای این که تولید در این مناطق ارزان تمام شود، کل مالیاتی که از آنجا اخذ می‌شود را صرف خودشان کنیم و حتی به تولید کننده‌ها تسهیلات و زیرساخت دهیم.


*تشویق مصرف‌گرایی به جای جذاب‌سازی تولید در قانون جدید مجلس

بحرینی قانون تصویب شده در مجلس را قانونی در راستای جذاب سازی مصرف گرایی دانست و اظهار داشت: ما باید کاری کنیم که تولید در منطقه آزاد جذاب‌تر باشد. قانونی که الان در مجلس تصویب شده است، مصرف را جذاب‌تر می‌کند. این پیشنهاد من بود که در صحن مطرح کردم، البته رای نیاورد. دلیلش هم این است که همکاران ما که منطقه آزاد دارند، مخالف هستند و تصورشان این است که اگر از مصرف کننده کمتر بگیریم بهتر است. در حالی که آن چیزی که مهم است این است که شما بتوانید تولید کننده را تقویت کنید تا اشتغال و صادرات افزایش یابد.

بحرینی: همه مسئولان از تخلفات مناطق آزاد خبر دارند/معافیت مالیاتی مناطق آزاد نگران کننده است
*تمام مسئولان از تخلفات مناطق آزاد خبر دارند

وی با اشاره به تخلفات گسترده در مناطق آزاد و تاسیس شرکت‌های صوری در این مناطق برای فرار از پرداخت مالیات ، گفت:   تقریبا تمام مسئولین هم این مسئله را می‌دانند، اما مشخص نیست به چه علت می‌خواهند تعداد این مناطق را افزایش دهند.


*ایرادات شورای نگهبان محتوایی نبود

بحرینی درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه افزایش مناطق آزاد گفت: ایرادات شورای نگهبان به این لایحه، ایرادات شکلی بود نه محتوایی. ایرادات شکلی این بود که طرح مجلس و لایحه دولت تجمیع شده بود که روز گذشته این اشکالات بر طرف شد و دوباره به شورای نگهبان فرستاده شد.

*اساسا با مناطق آزاد موافق نیستم

بحرینی در پایان گفت: من اساسا موافق این مناطق نیستم. البته حرفم کلی نیست اگر مطمئن شوم که جایی در کشور، ظرفیت منطقه آزاد شدن و پتانسیل صادرات دارد، موافق خواهم بود، ولی عمومیت ندارد که به طور کلی بگویم با همه مناطق آزاد موافقم. به عنوان مثال منطقه آزاد ارس را که بازدید کردم، دیدم که خوب کار می‌شود، ولی خیلی از مناطق آزاد دیگر اینگونه نبود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
0
1
چرا نگران کننده ؟ دزدها از بین خودتون هستند ' از امریکا و اسراییل که نیومدند.
بهزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
حرفهای مضحک و خنده داری میزنین ' دزدی 'تخلف ' اختلاس 'و هر گونه زد و بند از طریق خوتون هست و ' وابستگان
مردم عادی فقط قربانی اتاق گازند .
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: