bazarnews

کد خبر: ۶۳۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واکنش به سهمیه بندی انسولین در مشهد، اعلام کرده که سهمیه بندی انسولین برای بنده بی‌معنا است. اقدام وزارت بهداشت توزیع کنترل شده بوده است که ویژه شهر مشهد هم نیست.

به گفته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، توزیع کنترل شده تصمیمی برای حمایت از بیماران است. برای اینکه بیمار اطمینان داشته باشد داروی مورد نیازش را دریافت خواهد کرد. دارویی که ارز دولتی می‌گیرد و وارد می‌شود باید به مصرف کننده ایرانی برسد. نباید این داروها از زنجیره دارویی کشور نشت پیدا کنند، قاچاق شوند و در کشورهای هم‌جوار به قیمت چند برابر فروخته شوند.

اما نکته نهفته در این بحث این است که اگر این نوع از انسولین‌ها تولید داخل شده بود، الان با این معضلات روبرو نبودیم. باید پیش از این، در رابطه با ظرفیت سازی برای تولید داخل انسولین‌های مختلف، برنامه ریزی می‌شد و از سرمایه گذاری ها در این حوزه حمایت جدی و عملی صورت می‌گرفت.

این موضوع در خصوص دستگاه‌ها و نوارهای تست قند خون نیز صادق است. به طوری که یک شرکت ایرانی توانسته ضمن اخذ تاییدیه های کیفی از مراجع مختلف کشور، با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب، ظرفیت تولید سالیانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه و ۱.۵ میلیون بسته نوار تست قند خون در داخل کشور را فراهم کند. اما این دستاورد، تنها به شرط اینکه حمایت‌های مناسب از آن صورت بگیرد، قابل استمرار است.

مهرداد میراسماعیلی مدیرعامل شرکت تولیدکننده دستگاه تست قند خون ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: پس از سه سال تلاش مستمر، توانسته‌ایم به این نقطه برسیم که دستگاه‌های تست قند خون ایرانی، در بازار مورد استقبال پزشکان و بیماران قرار گیرد.

وی ادامه داد: نمونه اولیه دستگاه تست قند خون را حدود یک سال و نیم پیش تولید کردیم و حدود یک سال و نیم نیز صرف سپری کردن تست‌ها و بررسی‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی کردیم

میراسماعیلی اضافه کرد: مباحث کیفی و دریافت تاییدیه های مختلف از اداره کل تجهیزات پزشکی و انجمن‌های مختلف
سلامت نیوز/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: