bazarnews

کد خبر: ۶۳۸۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
دولتی که آمار درست را به موقع منتشر نمی‌کند یا آن را تولید نکرده که نتیجه اش اداره کشور بصورت ناکارا است یا  تولید کرده و در اختیار دارد، ولی در حال پنهان کردن واقعیت‌هایی از جامعه است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: آمار درست و به روز زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی یک جامعه است. بدون آمار درست امکان برنامه ریزی وجود ندارد و بدون آمار به هنگام مدیریت در لحظه کشور ممکن نیست و اگر هم بشود بسیار پرهزینه است.
دولتی که آمار درست را به موقع منتشر نمی کند یا آن را تولید نکرده که نتیجه اش اداره کشور بصورت ناکارا است یا  تولید کرده و در اختیار دارد ولی در حال پنهان کردن واقعیت‌هایی از جامعه است.
آخرین نماگر اقتصادی بانک مرکزی که باید 3 ماه یک بار منتشر می گردید مربوط به بهار سال قبل است.
آخرین ترازنامه انرژی کشور که آمار تولید برق، مصرف انرژی در نیروگاه ها، تلفات برق و... را منتشر می کند مربوط به سال 1395 است (ترازنامه سال 1396ناقص منتشر شده است)
آخرین گزارش شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی که حاوی آمار مربوط به تولید، مصرف و واردات بنزین و سایر فرآورده های نفتی کشور است مربوط به سال 1395 (یعنی دو سال قبل) است. یعنی در حال حاضر امار رسمی و به هنگام در خصوص تولید و مصرف برق، بنزین، گازوئیل و... وجود ندارد آمار موجود در فضای جامعه ناشی از مصاحبه ها یا نشت از جلسات محرمانه است.
این مشکلات تقریبا در همه بخش‌های اقتصادی وجود دارد ولی شدت و عمق آن در رابطه با متغیرهای اقتصاد کلان بیشتر است. یعنی نحوه انتشار آمار رشد اقتصادی، نرخ بیکاری و توزیع درآمد، ارزش افزوده بخش‌ها و مانند آن بسیار وحشتناک تر است.
سوال،
بنطر شما چطور می‌شود در این شرایط برنامه ریزی کرد؟
یا برنامه ای را نقد کرد؟
آیا واقعا دولت این آمار را ندارد یا اجازه انتشار نمی دهد؟
دولت چه چیزی را از مردم و کارشناسان پنهان می کند؟
براساس برخی شنیده ها از مدیران وقت، اولین تجربه پنهان کاری در آمار و عدم انتشار مربوط به دوره سازندگی است.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: