bazarnews

کد خبر: ۶۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
نوبت دوم کمک معیشتی براساس وعده دولت، فردا دهم دی ماه باید به حساب سرپرستان خانوارهای مشمول واریز شود؛ تعیین تکلیف خانوارهایی که اعتراض‌شان به ثبت رسیده نیز قرار است تا آخر دی انجام شود.

به گزارش بازارنیوز، پس از افزایش نرخ بنزین در ۲۴ آبان ماه، دولت اعلام کرد که مابه‌التفاوت تغییر قیمت را در قالب «کمک معیشتی» به خانواده‌های مشمول پرداخت خواهد کرد.

در این راستا اولین نوبت کمک معیشتی در سه مرحله تا سوم آذر ماه به ۶۰ میلیون نفر (۱۸ میلیون خانوار) پرداخت شد که بر اساس اعلام دولت، این کمک معیشتی به «مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمری بگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کم درآمد» واریز شده و در واقع، جامعه هدف آن، اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه تعیین شده‌اند که برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومانواریز شده است.

پس از اتمام دور نخست، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که «از این به بعد روز دهم هر ماه مبلغ حمایت معیشتی و ۲۰ هر ماه یارانه نقدی خانوارها و قبل از سی ام هر ماه حقوق کارکنان دولت را پرداخت می‌کنیم.»

اگر وعده نوبخت عملی شود، فردا سه شنبه دهم دی ماه موعد واریز نوبت دوم کمک معیشتی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از حاشیه‌های طرح کمک معیشتی اعتراض گروه بزرگی از مردم به عدم دریافت این مبلغ بود که با اتمام دور نخست واریز کمک معیشتی، بسیاری از سرپرستان خانواری که این رقم برایشان واریز نشدهبود اما خود را حائز شرایط دریافت این مبلغ می‌دانستند، پیگیر شدند تا بتوانند مراتب اعتراض خود را به گوش دولت برسانند؛ در همین ارتباط، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد معترضان به عدم دریافت کمک معیشتی می‌توانند با شماره گیری کد دستوری *۶۳۶۹#، ثبت اطلاعات خود، دریافت کد رهگیری و ثبت اطلاعات در وبسایتHemayat.mcls.gov.ir مراتب اعتراض خود را به ثبت برسانند و منتظر اعلام نظر وزارت تعاون در رابطه با وضعیت هزینه و درآمد خانوار خود باشند.

بررسی تقاضای ۳ میلیون و ۷۰ هزار خانوار برای دریافت یارانه معیشتی

پیش از این سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان حمایت معیشتی به خبرنگار مهر گفته بود: از مجموع ۶ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۸۶۱ اعتراض ثبت شده، ۳ میلیون و ۷۰ هزار و ۵۳۱ سرپرست خانوار بعد از ارسال درخواست از طریق کد دستوری #۶۳۶۹* کد رهگیری دریافت کردند و با مراجعه به سایت حمایتی اجازه دسترسی به حساب‌های بانکی خود را داده‌اند.

میرزایی با بیان اطلاعات بانکی این خانوارها استعلام خواهد شد و نتیجه اینکه مشمول دریافت کمک معیشتی هستند یا خیر به آنها اعلام خواهد شد، افزوده بود: از این ۳ میلیون و ۷۰ هزار و ۵۳۱ مورد ۸۸ درصد با کد رهگیری و ۱۲ درصد نیز با شماره حساب یارانه نقدی خود در سایت حمایتی وارد شدند. به دلیل اینکه برخی از خانوارها کدرهگیری دریافت نکرده بودند یا پیامک برخی از افراد پاک شده بود امکانی را فراهم کردیم تا سرپرستان خانوار از طریق سایت حمایت بتوانند با شماره حساب متصل به کارت یارانه نقدی خود وارد شوند.

وی درباره زمان تعیین تکلیف معترضان برای دریافت یارانه معیشتی گفته بود: ما بررسی‌های لازم را بر مبنای اطلاعات بانکی خانوار انجام خواهیم داد و از طریق آزمون وسع افراد و متقاضیان به لحاظ مالی رتبه بندی می‌شوند.

بررسی تقاضاها تا پایان دی ماه / ‏ واریز‬ هر دو نوبت یارانه معیشتی به حساب مشمولان

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان حمایت معیشتی با بیان اینکه تا پایان دیماه بررسی وسع مالی خانوار با دقت انجام می‌شود، گفته بود: با توجه به اینکه طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه موعد دوم پرداخت حمایت معیشتی دهم دیماه است، احیاناً اگر زمان بررسی وسع مالی خانوار از تاریخ نوبت دوم پرداخت بیشتر شد، خانوارها نگران نباشند و در صورتیکه مشمول باشند هر دو نوبت آذر و دیماه تا پایان دی به حساب آنها واریز می‌شود.

میرزایی تاکید کرد: گروه دیگری از متقاضیان دریافت حمایت معیشتی که در فهرست یارانه بگیران قرار ندارند، نگران نباشند در دیماه موعدی را مشخص خواهیم کرد تا به پلیس به اضافه ۱۰ برای ثبت تقاضای خود مراجعه کنند.

گفتنی است؛ معیار عدم برخورداری از بسته حمایت معیشتی در جدول زیر آمده است.

علاوه بر شاخص اصلی فوق، شاخص‌های زیر نیز مد نظر قرار می‌گیرند:

الف- خانوارهایی که اعضای آن دارای «واحد مسکونی»، «شغل» و «خودرو» به طور «همزمان» هستند یا خانوارهایی که دارای «دو واحد ملکی» هستند.

ب- خانوارهایی که ارزش ملک آن‌ها در تهران و کلان‌شهرها (۱۲) میلیارد ریال و در سایر شهرستان‌ها (۹) میلیارد ریال باشد.

ج- خانوارهایی که دارای خودروی سواری با ارزش بیش از (۳۰۰) میلیون تومان یا خودروی عمومی با ارزش بیش از (۴۰۰) میلیون تومان باشند.

د- کارفرمایانی که بیش از (۳) بیمه پرداز داشته باشند.

ه- خانوارهایی که بیش از (۳) سفر خارجی غیر زیارتی داشته‌اند.

و- گیرندگان تسهیلات بانکی به مبلغ جمعاً بیش از (۳) میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند.

 

نام نویسنده: مهر
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: