bazarnews

کد خبر: ۶۳۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
آژانس خبری مرکزی این کشور (کی‌سی‌ان‌ای) بدون جزئیات چندانی گزارش داد، کیم جونگ اون در جلسه روز یکشنبه پیشنهاد اقدام در حوزه‌های روابط خارجی، صنعت مهمات و نیروهای مسلح را مطرح کرد و بر لزوم اتخاذ «تدابیر مثبت و تهاجمی برای کسب اطمینان کامل از حق حاکمیت و امنیت این کشور» تاکید کرد.

 براساس گزارش کی‌سی‌ان‌ای، کیم جونگ اون همچنین درباره مسائل اقتصادی و مدیریت کشور بحث کرد. این در حالی است که کره‌شمالی بابت تحریم‌های بین‌المللی بر سر برنامه‌های هسته‌ای خود به لحاظ اقتصادی در تنگنا قرار گرفته است. طبق این گزارش، او وظایفی را برای «اصلاح فوری این وضعیت وخیم در بخش‌های مهم صنعتی این اقتصاد ملی» ارائه داد. کره‌شمالی از واشنگتن خواسته تا رویکرد جدیدی برای از سرگیری مذاکرات ارائه دهد و هشدار داده است که چنانچه ایالات متحده در تحقق انتظارات آن ناکام بماند، ممکن است «مسیر جدید» نامشخصی را دنبال کند. فرماندهان نظامی آمریکا می‌گویند، این اقدام می‌تواند شامل آزمایش یک موشک دوربرد باشد که کره‌شمالی از سال ۲۰۱۷ در کنار آزمایش‌ کلاهک‌های هسته‌ای، آن را تعلیق کرده است.

«رابرت اوبرین»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه اعلام کرد که واشنگتن «به شدت ناامید» خواهد شد اگر کره‌شمالی دست به آزمایش یک موشک هسته‌ای بلندبرد بزند. این مقام آمریکایی وعده داد که اگر خطایی از کره‌شمالی سر بزند «اقدامات مناسبی» اتخاذ خواهد کرد. ایالات متحده کانال‌های ارتباطی با کره‌شمالی را باز کرده و امیدوار بود به این طریق بتواند روند خلع سلاح و منطقه عاری از سلاح هسته‌ای را در شبه جزیره کره عملیاتی سازد. گزارش‌ها حاکی از این است که نشست چند روزه حزب حاکم کره‌شمالی «به‌صورت غیرمعمولی» در این روزها در حال برگزاری است. تحلیلگران بر این باورند که اظهارات جدید «اون» نشان دهنده احتمال پایان یافتن مذاکرات این کشور با آمریکا در مورد خلع سلاح هسته‌ای و آغاز مجدد آزمایش سلاح از سوی این کشور باشد. پیونگ یانگ اخیرا تهدید کرده بود در صورتی که واشنگتن نتواند پیشنهاد قابل ملاحظه‌ای برای مذاکرات هسته‌ای بین دو کشور تا پایان سال میلادی ارائه کند، «راه‌های جدیدی» را دنبال خواهد کرد. «اون» نشست حزب حاکم را در روز شنبه افتتاح کرد و ریاست نشست روز یکشنبه را برعهده داشت. اگرچه «اون» از اینکه کشورش «نیازمند راهکارهای مثبت و تهاجمی» است سخن گفت اما توضیح نداد که منظورش از «راهکار مثبت تهاجمی» چیست.

با این توصیفات، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت در صورت انجام هر گونه آزمایش سلاح از سوی کره‌شمالی، «ایالات متحده ابزارهای مختلفی را برای پاسخ در اختیار دارد.» او به شبکه ای‌بی‌سی گفته بود: «ما تصمیماتمان را به حالت قبل برمی‌گردانیم و آمریکا در چنین مواقعی پاسخ مناسب خواهد داد.» دیروز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل در جلسه‌ای طرح روسیه و چین برای برداشتن برخی از تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی را بررسی کرد تا شاید از این طریق بن‌بست موجود را از بین ببرند. دو هفته پیش استیون بیگان، نماینده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی، از این کشور خواست که به میز مذاکره برگردد و خطاب به پیونگ یانگ گفت: «ما اینجاییم، بیایید کار را تمام کنیم.» بیگان افزود برای رسیدن به توافق صلح «در همچنان باز است.»

دنیای اقتصاد/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: