bazarnews

کد خبر: ۶۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷
بازارنیوز بررسی می کند؛
 خبر مرگ مشکوک یکی از دلفین های دلفیناریوم برج میلاد، نگرانی‌های زیادی را بین فعالان محیط زیست به وجود آورد. صنعتی پرسود، خود را پشت لبخند این حیوانات باهوش مخفی کرده است. بازارنیوز به این بهانه، به بررسی ابعاد مختلف این صنعت در سرتاسر دنیا پرداخته است.

گروه بین الملل بازارنیوز : خبر مرگ مشکوک یکی از دلفین های دلفیناریوم برج میلاد، روزهای گذشته، بازتاب زیادی در بین رسانه‌های داخلی و خارجی داشت. به گفته عبادی، نماینده تامین کننده گونه‌های پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد،  "آلفا" که حداقل 10 حرکت نمایشی را آموزش دیده بود، بالغ بر 300 تا 400 هزار دلار، قیمت داشت.

امروزه، سرگرم کردن مردم با استفاده از دلفین‌ها،  تبدیل به صنعتی بزرگ و پرسود در دنیا شده که میزان درآمد سالانه از این صنعت، بالغ بر 5/5 میلیارد دلار برآورد می شود. طبق گزارش جامعه جهانی پشتیبانی از جانوران، 336 مرکز سرگرمی در 54 کشور دنیا وجود دارد که در آنها دلفین نگهداری می‌شود. بیش از 60 درصد این دلفین‌ها در کشورهای چین (23%)، ژاپن (16%)، آمریکا (13%)، مکزیک (8%) و روسیه(5%) نگهداری می‌شوند.

از بین مخاطبان این صنعت پرسود و ظالمانه، حدود 99% افراد برای تماشای نمایش دلفین‌ها، 75% به منظور عکس گرفتن با آن‌ها، 66% برای شنا کردن با دلفین‌ها و 23% برای دلفین درمانی، هزینه می‌کنند. به طور میانگین، قیمت بلیط ورودی به نمایش دلفین‌ها در سرتاسر دنیا رقمی حدود 34 دلار (400 هزار تومان) است. این رقم در آمریکای شمالی، استرالیا و خاور میانه از 50 تا 74 دلار متغیر است. همچنین میانگین هزینه‌ای که مخاطب برای سایر تفریحات، مانند سلفی گرفتن، شنا کردن و... باید بپردازد، حدود 115 دلار است. نکته جالب این است که در آمریکا، برای شنای اختصاصی با دلفین ها باید حدود 400 دلار اضافه پرداخت شود.

راز پشت لبخند دلفین‌ها چیست؟/چگونه از دلفین‌ها درآمدزایی می کنند؟

با توجه به اطلاعات فوق، یک دلفین می‌تواند سالانه بین 400 هزار تا 2 میلیون دلار، ( 4.8 تا 24 میلیارد تومان) برای صاحب خود درآمدزایی داشته باشد. این عدد را اگر در تعداد همه دلفین‌های اسیر دنیا ضرب کنیم، به رقمی بین 1.1 تا 5.5 میلیارد دلار می‌رسیم، که حاکی از صنعتی با گردش مالی چندین میلیارد دلاری  در سال است. صنعتی که همه بار درآمدزایی آن بر دوش حیوانات است. لازم به ذکر است که در همه این محاسبات، فقط فعالیت‌های مستقیم مربوط به دلفین‌ها در نظر گرفته شده و فعالیت‌های تجاری جانبی نظیر هتلداری، رستوران‌داری و... مورد بررسی قرار نگرفته است.

در پشت لبخندهای زیبا دلفین‌ها، شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری وجود دارند که از کنار دلفین‌ها درآمدزایی زیادی می‌کنند این شرکت‌ها از طرفی به شرکت‌های حمل و نقل متصل هستند و از سمتی دیگر هتل‌ها و مراکز آموزشی ارتباط دارند. شرکت Palace Entertainment یکی از شرکت‌های بزرگی است که آکواریوم دریایی میامی (MSQ) در فلوریدا را در سال 2014 به قیمت 30 میلیون دلار خرید.

راز پشت لبخند دلفین‌ها چیست؟/چگونه از دلفین‌ها درآمدزایی می کنند؟

این آکواریوم، سالانه بیش از 500 هزار بازدید کننده دارد. هیچ اطلاعات مشخصی از میزان درآمد این آکواریوم در دسترس نیست. اما اگر تعداد بازدیدکننده‌ها را در قیمت بلیط ورودی پارک (47.99 دلار) ضرب کنیم، به عددی در حدود 24 میلیون دلار در سال می رسیم. با محاسبه سایر درآمدها مانند نمایش دلفین‌ها، سلفی گرفتن با آنها و ... این رقم به شدت افزایش خواهد یافت. صاحب این آکواریوم، صاحب 22 پارک دیگر است که عمده آن‌ها در آمریکا واقع شده‌اند. سالانه حدود 14 میلیون گردشگر، از پارک‌ها و مجموعه‌های تفریحی این شرکت بازدید می‌کنند.

برای نجات دلفین‌ها، علاوه بر بهبود امکانات نگهداری آن‌ها، باید اقداماتی برای آگاه‌سازی مردم و گردشگران، از میزان رنج این حیوانات، صورت گیرد. بسیاری از شرکتهای مسافرتی، می‌دانند که در صورت آگاهی مردم از آزار دلفین‌ها، تقاضای مردم برای تماشای نمایش آن‌ها کاهش می‌یابد، و بنابراین با استفاده از پیام‌های تبلیغاتی مختلف، واقعیت پشت لبخند این حیوانات باهوش را مخفی می‌کنند.  

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: