bazarnews

کد خبر: ۶۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
زمانی که یک ایرلاین از هواپیماهای بزرگ تر و مدرن تر نگهداری میکند باید هزینه ی بیشتری متحمل شود و همین امر موجب میشود تا بلیط هواپیما را گران تر عرضه کند. اگر دقت کرده باشید اغلب بلیط های هواپیما که قیمت بالاتری دارند مربوط به هواپیماهای تولیدی شرکت ایرباس و بوئینگ هستند.

آیا میدانستید یکی از دلایلی که برخی از ایرلاین ها بلیط ارزان هواپیما میفروشند مدل هواپیماهای ناوگان هواپیمایی ان ایرلاین است؟

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

زمانی که یک ایرلاین از هواپیماهای بزرگ تر و مدرن تر نگهداری میکند باید هزینه ی بیشتری متحمل شود و همین امر موجب میشود تا بلیط هواپیما را گران تر عرضه کند.

اگر دقت کرده باشید اغلب بلیط های هواپیما که قیمت بالاتری دارند مربوط به هواپیماهای تولیدی شرکت ایرباس و بوئینگ هستند.

اما علت این امر چیست و کدام یک از مدل های این دو شرکت هواپیماسازی بین ایرلاین ها محبوب تر هستند؟ بیایید تا با 6 مدل از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ بیشتر اشنا شویم.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگمعرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

زمانی که جنگ جهانی به پایان رسید اغلب کشورها به خصوص کشورهایی که مستقیما درگیر این جنگ بودند زمینه های اقتصادی خود را از دست دادند و مردم در فقر و گرسنگی به سر میبردند.

راهکاری که کشورهای اروپایی و امریکایی در پیش گرفتند این بود که اسمان را فتح کنند و قدرت برتر در این زمینه داشته باشند لذا اقدام به تاسیس شرکت های بزرگ هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ کردند.

ایرباس:

شرکت هواپیماسازی ایرباس که دفاتر فعال فراوانی در کشورهای اروپایی دارد کار خود را از کشورهای المان و انگلیس اغاز کرد و بعدها سایر کشورهای اروپایی از این پروژه عظیم حمایت کردند.

امروزه میتوان نام ایرباس را بر اغلب هواپیماهایی که در ایرلاین های مختلف حضور دارند مشاهده کرد. دفتر اصلی این شرکت در کشور فرانسه قرار دارد.

با این که ایرباس به عنوان دومین شرکت هواپیماسازی بزرگ جهان شناخته میشود اما استانداردهای جهانی ساخت هواپیما و ایمنی ان بر اساس هواپیماهای ایرباس شکل گرفته اند.

مدل های مختلف ایرباس از اولین سال های اغاز فعالیت ان گامی به سوی پیشرفت این صنعت بوده اند. در ادامه میخواهیم تا به 6 مدل برتر ایرباس اشاره کنیم:

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

  1. A380:

ساخت هواپیما ایرباس A380 مربوط به سال 2007 است و به عنوان بزرگ ترین محصول ایرباس شناخته میشود. این هواپیمای مسافربری در رده هواپیماهای پهن پیکر قرار میگیرد به طوریکه رتبه اول در این رده را از ان خود کرده است.

این مدل از هواپیما که در دو طبقه ی کامل طراحی شده است برای حرکت از 4 موتور توربوفن بهره میبرد و بزرگ ترین و غول پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان است.

نخستین ایرلاینی که این مدل از ایرباس را خریداری کرد ایرلاین سنگاپوری است که به عنوان برترین ایرلاین جهان نیز شناخته میشود. در سال 2019 برای نخستین بار این هواپیما به پرواز درامد.

بزرگی این هواپیما به قدری است که در زمان پرواز ازمایشی هیچکس باور نمیکرد که این هواپیما بتواند از زمین بلند شود با این حال پرواز ازمایشی کاملا موفق بود.

این هواپیمای عظیم الجثه با طول 50 متر در طبقه اول و 45 متر در طبقه دوم، فاصله دو نوک بال 80 متر و ارتفاع 34 متر و طول کلی 72 متر وزنی در حدود 277 تن در حالت عادی و حداکثر 560 تن دارد و به عنوان لوکس ترین هواپیمای مسافربری جهان نیز شناخته میشود.

 امروزه میتوان این هواپیما را در ناوگان هوایی کشورهای فرانسه، کره جنوبی، انگلستان، چین، امارات، آلمان، مالزی، استرالیا، قطر، سنگاپور، تایلند و پرتقال مشاهده کرد.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

  1. A350:

یکی دیگر از هواپیماهای غول پیکر شرکت ایرباس هواپیما A350 است که بیشترین طول را در میان هواپیماهای ساخت این شرکت دارد.

این هواپیمای عظیم با طولی معادل 75 متر در سال 2013 و توسط ایرلاین قطری به پرواز درامد و جهانیان توانستند ان را بشناسند. هدف از ساخت این هواپیما جابجایی تعداد زیادی مسافر برای مسافت های دوربرد بوده است.

مهم ترین دلیل محبوبیت این هواپیما میان ایرلاین های جهان این است که در قسمت کابین خلبان پیشرفته ترین تکنولوژی استفاده شده است به گونه ای که ان را کامپیوتر پرنده نامیده اند.

تکنولوژی کابین خلبان به این صورت است که به جای یک دستگاه پشتیبانی از سه دستگاه استفاده میکند و همین امر موجب شده تا این هواپیما در مواقع ضروری دچار مشکل نشود.

دیگر تفاوت مهم این هواپیما با سایر محصولات هواپیمایی این است که بدنه ان از جنس الومینیوم سبک نیست و از کربن غنی شده ساخته شده است.

این هواپیما را میتوان در ناوگان هوایی ایران ایر یا هما نیز مشاهده کرد. خرید اولین فروند از این مدل توسط ایران ایر به سال 94 بازمیگردد.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

  1. A318:

این مدل از هواپیمای ایرباس تنها یک راهرو دارد و طول ان 5 و نیم متر با ارتفاع 6 و نیم متر است. به این هواپیما به دلیل جثه کوچکی که دارد مینی ایرباس یا بیبی باس نیز گفته میشود.

این هواپیما در سال 2007 وارد ناوگان هوایی ایران شد. یکی از مزیت های این مدل این است که برخلاف سایر مدل ها فضای بیشتری را در اختیار مسافران قرار میدهد.

این مدل هواپیما برای مسافت های کوتاه برد طراحی شده است و تنها دو کلاس پروازی اکونومی و بیزینس دارد. در کلاس بیزینس 8 و در کلاس اکونومی ان 99 صندلی قرار دارد.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

  1. A319:

در سال 1994 هواپیمای A319 به صورت رسمی به پرواز درامد. این هواپیما که زیرمجموعه خانواده 320 است اولین مدل از نسل جدید هواپیماهای مدرن ایرباس به شمار میرود.

این هواپیمای 75 تنی در دو کلاس اکونومی و تجاری پرواز میکند که برای مسافت های دوربرد به صورت تجاری و با ظرفیت 48 صندلی به پرواز در می اید. برای مسافت های کوتاه نیز به صورت فشرده و با 156 مسافر به سمت مقصد خود پرواز میکند.

این مدل با فروش 500 فروند از زمان اولین پرواز توانست موفقیت بیشتری را نسبت به مدل قبلی خود به دست بیاورد در حالیکه تنها یک راهرو دارد.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

  1. A321:

این هواپیما که برای مسافت های کوتاه برد ساخته شده است دارای بدنه کشیده تری نسبت به مدل های قبلی خود است و از موتور و تایرهای قوی تری بهره میبرد که همین امر موجب شده تا قدرت ترمز بیشتری پیدا کند.

این مدل به صورت معمولی و با سوخت اضافه به فروش میرسد که در مدل با سوخت اضافه وزن بیشتری پیدا میکند و سنگین تر میشود لذا بار کمتری را میتواند حمل کند.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

  1. A330:

یکی دیگر از مدل های پهن پیکر این شرکت هواپیماسازی مدل 330 است که برای مسافت های دوربرد و حمل تعداد بالای مسافران طراحی شده است.

بوئینگ:

نام بوئینگ در ابتدا برای شرکت الوارسازی بوئینگ بوده است و زمانیکه بوئینگ علاقه اش را به سمت هواپیماها تغییر داد شرکت هواپیماسازی خود را تاسیس کرد.

اما بوئینگی که امروزه همه ان را به عنوان اولین و بزرگ ترین شرکت هواپیماسازی جهان میشناسند پس از اتمام جنگ جهانی و با ادغام بوئینگ و مک دانل داگلاس تشکیل شد.

نام بوئینگ و هیئت مدیره مک دانل داگلاس برای این ادغام انتخاب شدند چرا که سهام مک دانل داگلاس در ان زمان سه برابر سهام بوئینگ بود.

این شرکت علاوه بر ساخت قطعات و هواپیماهای مسافربری در بخش نظامی فعالیت میکند که اغلب هواپیماهای جنگنده ان برای ارتش ایالات متحده استفاده میشود. بیایید تا با 6 مدل برتر مسافربری این شرکت هواپیماسازی بیشتر اشنا شویم.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

307:

این هواپیما که اولین فروند ان در سال 1937 به فروش رسید نخستین هواپیمای ساخته شده توسط شرکت بوئینگ است و تنها میتوانست 33 مسافر را جابجا کند.

ویژگی دیگر این هواپیما این بود که دارای کابین تحت فشار بود و لذا میتوانست در ارتفاعی بالاتر از 6 هزار متر در اسمان پرواز کند.

در سال های نخستین 2 فروند از هواپیما به فروش رسید که بعدها این تعداد به 6 افزایش یافت. نکته ی دلخراش در خصوص این هواپیما این است که در طی ازمایش هایی که قبل از فروش صورت گرفت 10 خدمه پروازی جان خود را از دست دادند.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

707:

این هواپیما که امروزه دیگر در صنعت هواپیمایی از ان استفاده نمیشود در سال 1954 اولین پرواز رسمی خود را انجام داد.

هدف از ساخت این هواپیما ارائه خدمات بهتر به مسافران بود که از ان جمله میتوان به افزایش دید مسافران از فضای بیرون، سیستم تهویه ی مناسب، عدم ارتعاشات مختل کننده، آشپزخانه و امکانات رفاهی دیگر اشاره کرد.

این هواپیما با عقد قراردادی برای فروش 29 فروند یکی از قراردادهای تاریخی در فروش هواپیما در طول تاریخ را از ان خود کرده است.

در نهایت و پس از ان که 971 فروند از این هواپیما به فروش جهانی رسید به کار خود در این عرصه پایان داد.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

727:

هدف از ساخت این هواپیما پرواز در مسافت های کوتاه است. این هواپیما که میتواند تا 188 مسافر را در خود جای دهد نیاز به باند فرودگاهی کوتاهتری دارد و لذا برای پروازهای درون مرزی و مناطقی که فضای کمتری برای باند فرودگاه دارند بسیار مناسب است.

این هواپیما پس از ان که در نسل خود تغییرات مفیدی را ایجاد کرد اکنون میتواند تا ارتفاع 270 مایل دریایی بالا رود.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

737:

کوچک ترین عضو خانواده ی بزرگ بوئینگ مدل 737 است که از سال 1967 به تولید می رسیده است. این هواپیما به دلیل جثه کوچک خود به بچه بوئینگ نیز معروف است.

پس از ان که این مدل بدنه ای طویل تر دریافت کرد توانست تا فروش خود را به 5 هزار فروند برساند و به عنوان یکی از پرفروش ترین و کاراترین هواپیماهای این شرکت معرفی شود.

این هواپیما دارای طول 30 متر و ارتفاع 11 متر است. هم چنین فاصله ی بین دو نوک بال این هواپیما تقریبا 29 متر است.

4 نسل از این مدل هواپیما تاکنون به تولید رسیده اند که سه نسل ابتدایی ان با نام های 737-100 تا 900 و نسل بعدی ان با نام های مکس 7، 8، 200 و 9 شناخته میشوند.

در ایران نیز میتوان در ایرلاین های اسمان، اتا و کاسپین این مدل از هواپیمای بوئینگ را مشاهده کرد.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

777:

یکی از هواپیماهای پهن پیکر شرکت بوئینگ هواپیمای 777 است که به دلیل برخورداری از موتور قدرتمند خود توانسته تا نام خود را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برساند.

این هواپیما در 4 نسل و با نام های 777 دویست، دویست ای آر، 777 سیصد و سیصد ای آر تولید شده است. طراحی این هواپیما با استفاده از کامپیوتر صورت گرفته و هیچ نقشه ای به روی کاغذ اورده نشده است.

ظرفیت این مدل از 278 تا 550 مسافر است که بسته به نوع کلاس پروازی این تعداد تغییر میکنند. نکته مهم دیگر در خصوص این هواپیما این است که از سیستم پروازی جنگنده ها برای پرواز استفاده میکند.

معرفی ۶ تا از محبوب ترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ

787:

کار طراحی و ساخت این هواپیمای پهن پیکر در سال 2004 اغاز شد با این حال اولین نسخه ساخته شده و اماده ی پرواز ان در سال 2011 به دست مشتری اش رسید.

این هواپیما میتواند در خود با توجه به کلاس پروازی اش از 210 تا 330 مسافر را جای بدهد. در طراحی خارجی این هواپیما نیز تفاوتی مشاهده میشود که موجب افزایش بازده سوختی ان شده است.

بیشترین میزان خرید این مدل مربوط به کشور ژاپن و قاره اسیا است که ان را به عنوان محبوب ترین مدل میان مردمان اسیا عنوان کرده است.

مدل جدیدتر این هواپیما یعنی 787-10 در حال ساخت و تولید است که عمر مفید بیشتری نسبت به مدل فعلی خود دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: