bazarnews

کد خبر: ۶۴۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
صندوق بین المللی در نوامبر سال گذشته با تهیه گزارشی در خصوصی رشد GDP در ایران، به این مسئله دامن زد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: صندوق بین المللی در نوامبر سال گذشته با تهیه گزارشی در خصوصی رشد GDP در ایران، به این مسئله دامن زد.

منظور از تولید ناخالص داخلی مجموع ارزش نهایی تمامی کالاها و خدماتی است که در یک بازه‌ زمانی معین در داخل مرزهای یک کشور تولید شده‌اند.

منظور از ارزش نهایی، ارزش کالاها و خدماتی است که واسطه نیستند و در انتهای زنجیره‌ تولید قرار دارند. خدمات ارائه شده از سوی یک پزشک و مبلمان تولید شده برای منازل نمونه‌هایی از خدمات و کالاهای نهایی هستند.

در محاسبه‌ تولید ناخالص داخلی ارزش نهایی کالاها و خدمات تولید شده توسط اتباع خارجی ساکن در کشور محاسبه می‌شود، لیکن ارزش نهایی کالاها و خدمات نهایی تولید شده توسط متولدین یک کشور که در کشور دیگری ساکن هستند محاسبه نمی شود.

همچنین در محاسبه‌ تولید ناخالص داخلی تولیدات در بخش غیر پولی اقتصاد، مثل کارهای اجتماعی، خانه‌داری و … در نظر گرفته نمی‌شود.

بنا بر این گزارش، اوباما با روی کار آمدن و تحریم ایران در سال 2012 و 2013، میزان تولید ناخالص داخلی کشور ایران را به -7.7 رساند. بعد از رفع تحریم ها در سال 2016، تولید ناخالص داخلی در سال بعد، به +12.5 رسید.

گفتنی است بعد از پاره کردن برجام توسط ترامپ، GDP در کشور به کمترین حد خود در دهه گذشته رسید و پیشبینی می شود در سال میلادی جاری، میزان تولید ناخالص داخلی کشور به صفر می رسد.

پیشبینی وضعیت تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ + اینفوگرافیک

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: