bazarnews

کد خبر: ۶۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
سلطان هیثم بن طارق رئیس هیات نظارت بر طرح «چشم انداز اقتصادی عمان ۲۰۴۰» بود. این طرح که با هدف ایجاد ساختار اقتصادی مقاوم و قابل مهار تهیه شده است، تولید و صادرات کشور عمان را طبق برنامه‌ای مدون افزایش می‌دهد. با توجه به بررسی صورت گرفته، دستیابی به اهداف این طرح برای کشور عمان چندان غیر ممکن به نظر نمی‌آید و کشور‌های کمتر توسعه یافته، می‌بایست این اقدام تحسین برانگیز را در ممالک خود به مرحله اجرا در بیاورند.

گروه بین الملل بازارنیوز: عمان با نام رسمی «سلطنت عمان» کشوری پادشاهی است که با ایران مرز دریایی دارد. قابوس بن سعید پادشاه درگذشته این کشور در سال 1970 به جای پدرش بر مسند حکومت نشست. وی 50 سال حکمرانی کرد و نهایتا در 11 ژانویه 2020 در گذشت و هیثم بن طارق پسر عموی قابوس بن سعید به جانشینی رسید.

 

پادشاه جدید عمان را بشناسید

هیثم بن طارق پیشتر در سمت وزیر میراث فرهنگی مشغول به کار بود و همچنین عمده کارهایی که مرتبط به حوزه بین الملل بود، به وی سپرده می شد. به گونه ای که به مدت 8 سال به عنوان دبیر کل وزارت خارجه، مشغول به کار بود. او تحصیلات عالی خود را در دانشگاه آکسفورد گذرانده است.

 

بن طارق و چشم انداز اقتصادی عمان 2040

سلطان هیثم بن طارق رئیس هیات نظارت بر طرح «چشم انداز اقتصادی عمان 2040» بود. این طرح که با هدف ایجاد ساختار اقتصادی مقاوم و قابل مهار تهیه شده است، تولید و صادرات کشور عمان را طبق برنامه ای مدون افزایش می دهد. مسئله مهمی که در این طرح ذکر شده است، لزوم پالایش نفت و جلوگیری از خام فروشی است. مشکلی که کشورمان سالهاست با آن دست و پنجه نرم می کند و علیرغم تلاش های صورت گرفته، هنوز به آن هدف رضایت بخش، نرسیده است.

سند چشم انداز همچنین بر اقتصاد سبز و جهت گیری به سمت انرژی های تجدید پذیر تاکید می کند و اصلاحات مالی و تقویت فرهنگ پس انداز و خود اشتغالی را سرلوحه کار خود قرار داده است.

رویای جدید اقتصادی پادشاه جدید عمان/ هدف اصلی، رقابت با اقتصاد جهانی است

حضور همه جوامع در تدوین سند چشم انداز

در بخشی از اساس نامه این طرح به توسعه بیشتر و کسب دستاورد، مطابق برنامه از پیش تدوین شده، اشاره شده است. به گفته پایگاه خبری عمان نیوز، همه بخش ها و طیف های جامعه در تدوین و دستیابی به اهداف این طرح نقش دارند.

همچنین در این پایگاه خبری آمده است: «تهیه و تدوین سند چشم انداز اقتصادی عمان 2040 با دقت تمام و کمال و با حضور اقشار مختلف جامعه (موسسات دولتی، نیمه دولتی، بخش خصوصی، موسسات و جوامع مدنی، جوانان، زنان، دانشجویان، متخصصان رسانه، معلولین و حتی کودکان)، به گونه ای که با واقعیت موجود سازگار باشد، تدوین شده است. گفته می شود حدود 22 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم، در تهیه و تدوین این سند، نقش داشته اند.»

در بخشی از این مشارکت مردمی، یک نظرسنجی الکترونیکی در خصوص تدوین قسمتی از این سند چشم انداز صورت گرفت که مقامات دولتی پیشبینی مشارکت 1500 نفری کرده بودند که این تعداد از 2500 نفر فراتر رفت.

رویای جدید اقتصادی پادشاه جدید عمان/ هدف اصلی، رقابت با اقتصاد جهانی است

 

هدف اصلی، رقابت با اقتصاد جهانی

در این خصوص، هیثم بن طارق سال گذشته در گفتگویی که با یکی از رسانه های دولتی داشت، گفت: «در ابتدا کمیته های تخصصی در خصوص تعریف محورها بر اساس متغیرهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شروع به کار کردند و در نهایت اهداف اصلی مشخص شد که در راس آن ها، «هدایت اقتصاد کشور برای رقابت با اقتصاد جهانی» است. دیگر موارد شامل آموزش، تحقیقات علمی، توجه به توانمندی های ملی، سبک زندگی مبتنی بر بهداشت و درمان پیشرفته و حفظ محیط زیست است.»

 

مردم عمان: رضایت خود را اعلام می کنیم

در خصوص میزان رضایت مردم کشور عمان از این طرح نیز تحقیق میدانی صورت گرفته است که عمدتا، به واسطه هدف این طرح که توسعه یافتن عمان است، رضایت خود را اعلام کرده اند. همچنین عده ای در پاسخ به این سوال که «آیا بودجه تخصیص داده شده برای بهداشت و آموزش زیاد نیست؟» گفته اند: این نوع سرمایه گذاری به زمان نیاز دارد.

رویای جدید اقتصادی پادشاه جدید عمان/ هدف اصلی، رقابت با اقتصاد جهانی است

رشد GDP ضامن دستیابی به اهداف سند

افت شاخص نرخ بیکاری در سال های گذشته و رشد میزان تولید ناخالص داخلی کشور عمان، این نوید را می دهد که دستیابی به اهداف این طرح برای کشور عمان چندان غیر ممکن به نظر نمی آید و کشورهای کمتر توسعه یافته، می بایست این اقدام تحسین برانگیز را در ممالک خود به مرحله اجرا در بیاورند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: