bazarnews

کد خبر: ۶۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
در این گزارش، به بهانه درگذشت سلطان قابوس بن سعید و جانشینی هیثم به طارق، تلاش می‌شود که برخی شاخص‌های اقتصادی این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

گروه بین الملل بازارنیوز: عمان کشوری کوچک است که در منطقه استراتژیکی خاورمیانه واقع شده است. این کشور با کشورمان مرز دریایی دارد و با سیاست های صلح طلبانه اش در منطقه شناخته می شود. در عمان قریب به 4 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت ساکن است. در این گزارش، به بهانه درگذشت سلطان قابوس بن سعید و جانشینی هیثم بن طارق، تلاش می شود که برخی شاخص های اقتصادی این کشور مورد بررسی قرار گیرد.

...

 

شرکاء صادرات و واردات کشور عمان 

کشور عمان با بیش از 5 میلیارد بشکه ذخائر نفتی، هفتمین کشور در منطقه از نظر میزان ذخائر نفت است. اقتصاد این کشور نیز همانند بسیاری از کشورهای خاورمیانه وابسته به نفت است و قریب به دو سوم از درآمد این کشور، ناشی از فروش یک میلیون بشکه نفت در روز است که کشورهای چین، تایلند، کره جنوبی و ژاپن بیشتر سهم را به عنوان خریدار نفت دارند. از دیگر کالاهائی که عمان صادرات آن را در پیش گرفته است می توان به ماهی و فلزات اشاره کرد. شایان ذکر است که قریب به 44 درصد از صادرات عمان، متعلق به کشور چین است و همچنین بیشترین واردات عمان از کشور امارات انجام می گیرد که حجم آن بیش از یک سوم کل واردات کشور عمان است.

...

 

نرخ بیکاری در دو دهه اخیر، کمتر از 5 درصد

باید گفت در شرایط دشوار اقتصادی کنونی، عمان توانسته به خوبی مقاومت به خرج دهد و در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد. مدتی پیش «لطیف شهداد» کارشناس مالی عمانی گفته بود: «سرمایه گذاری های جدید و ایجاد شغل در اقتصاد عمان در راه است و علیرغم رکود اقتصادی در سال های اخیر، صادرات عمان در حوزه نفت و محصولات کشاورزی با رشد چشم گیری روبرو بوده و مسیری هموار را برای اشتغال جوانان فراهم نموده است.» شایان ذکر است نرخ بیکاری در کشور عمان در دو دهه اخیر، کمتر از 5 درصد بوده است.

...

 

مهار تورم، ضامن ارزش پول عمان

این نشان می دهد که اعتماد سرمایه گذاران محلی و بین المللی به اقتصاد عمان همچنان قوی است، چرا که آنها همچنان سعی می کنند پروژه های بیشتری را جذب نمایند. مقاومت اقتصادی عمان عوامل زیادی دارد. مهار تورم در سالهای گذشته و رساندن آن به عددی ناچیز و همچنین نوسان کم آن در 10 سال گذشته  یکی از دلایل موفقیت اقتصادی این کشور سلطنتی است.  

...

 

به کارگیری طرح های مختلف بلند مدت از جمله طرح سند چشم انداز اقتصادی عمان 2040 که در راس آن، پادشاه جدید عمان «هیثم طارق» است، موجب اصلاحات اقتصادی در این کشور شده است.


بیشتر بخوانید: رویای اقتصادی پادشاه جدید عمان/ هدف، رقابت با اقتصاد جهانی است


 

رشد 400 درصدی GDP در 20 سال

شایان ذکر است، میزان تولید ناخالص داخلی کشور عمان که در ابتدای هزاره سوم، کمتر از 20 میلیارد دلار بود، در حال حاضر قریب به 80 میلیارد دلار است و این رشد 400 درصدی نوید بخش اتفاقات خوب مالی و اقتصادی در عمان است. بنابر نمودار زیر، میزان GDP در سال 2024 به رقم جالب 87 میلیارد دلار خواهد رسید.

...

 

به نظر می رسد اصلاحات اقتصادی در این کشور، اعتماد مردم به نظام سلطه و همچنین به کارگیری طرح های بلند مدت در حوزه اقتصادی، برای این کشور نتیجه بخش بوده است و هیچ بعید نیست در آینده ای نزدیک، معیاری برای سنجش اقتصاد دیگر کشورهای منطقه شود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: