bazarnews

کد خبر: ۶۴۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
بسیاری از کشورهای دنیا نقشه کاداستر را راه اندازی کردند که ایران و چند کشور فقیر آفریقایی از این قافله عقب افتادند.

گروه راه و مسکن بازارنیوز: کشور‌های دنیا برای حل مشکلاتی، چون دعاوی ارضی، زمین خواری و... اقدامات و مطالعات زیادی انجام دادند که در نهایت اجماع جهانی بر یک موضوع شکل گرفت که آن موضوع ایجاد سامانه‌ای به نام «کاداستر» است.

کاداستر نقشه برداری ثبتی است؛ به این معنا که دارای ارزش حقوقی بوده و افراد با استناد به آن می‌توانند مشکلات حقوقی مربوط به اراضی خود را حل کنند.

کاداستر در اکثر کشور‌های دنیا و با همین عنوان راه اندازی شده و معدود کشور‌هایی نظیر ایران و چند کشور فقیر آفریقایی هستند که  این نوع نقشه را در اختیار ندارند.

کشور‌هایی که حتی وضعیت شاخص رضایت از زندگی آن‌ها بر اساس آمار‌های جهانی حتی از ایران بسیار پایین‌تر بوده و دارای مشکلات زیادی هستند، برای مشکلات اراضی خود کاداستر را راه اندازی کردند.

*کشوری اروپایی با سطح رضایت از زندگی پایین‌تر از ایران که کاداستر  راراه اندازی کرده است

برای نمونه کشور استونی که با ۴۳ رتبه اختلاف با ایران، در رده ۱۳۹ شاخص رضایت از زندگی قرار دارد، و در تامین نیاز‌های مردم خود در مضیقه است، دارای سامانه کاداستر است که تصاویر آن را در زیر می‌بینید.

کاداستر، فقیر و غنی نمی‌شناسد/بررسی چند کشور که کاداستر را اجرا کردندکاداستر، فقیر و غنی نمی‌شناسد/بررسی چند کشور که کاداستر را اجرا کردند

همانطور که می‌بینید، محدوده هر زمین در نقشه مشخص است و اطلاعات بر اساس یک کد شناسه و آدرس در معرض دید قرار دارد.


*کشور متوسط اروپایی کاداستر دارد

دیگر کشور اروپایی، اسلوونی است که دارای سامانه کاداستر پیشرفته و کامل‌تری از استونی بوده که در آن، جزییاتی نظیر متراژ، محدوده زمین، مالک و... درج می‌شود که تصاویر آن را مشاهده می‌کنید.

کاداستر، فقیر و غنی نمی‌شناسد/بررسی چند کشور که کاداستر را اجرا کردند

کاداستر، فقیر و غنی نمی‌شناسد/بررسی چند کشور که کاداستر را اجرا کردند

کاداستر، فقیر و غنی نمی‌شناسد/بررسی چند کشور که کاداستر را اجرا کردند

*فرانسه سالهاست کاداستر را اجرا کرده

فرانسه نیز به عنوان یک کشور پیش رفته، سالهاست دارای سامانه کاداستر جامعی است که این سامانه توانسته بسیاری از مفاسد و دعاوی ارضی در این کشور را از بین ببرد.

کاداستر، فقیر و غنی نمی‌شناسد/بررسی چند کشور که کاداستر را اجرا کردند

*کاداستر در کشور جنگ زده آسیایی

جالب است بدانید، سه سال پیش، کشور جنگ زده و همسایه ما، افغانستان سامانه کاداستر خود را راه اندازی کرد که بوسیله این طرح، شناسایی زمین‌ها و زراعت در این کشور کنترل می‌شود. فیلمی از روند کاری کاداستر در افغانستان را در زیر می‌بینید.
 



*کاداستر در ایران فقط ۲۰ درصد پیشرفت داشته

در ایران مطالعات برای اجرای کاداستر از سال ۱۳۵۲ آغاز شد، اما این طرح سالیان سال متوقف ماند. در سال ۱۳۹۳ نمایندگان مجلس به این موضوع ورود کردند و طی قانونی تحت عنوان «قانون جامع حدنگار» اجرای کاداستر را طی ۵ سال به سازمان ثبت اسناد محول کرد.

در حال حاضر بعد از اتمام مهلت قانونی، رئیس سازمان ثبت اسناد اعلام کرد که فقط ۲۰ درصد از این طرح پیشرفت داشته است و با توجه به حجم زمین خواری‌هایی که در کشور رخ می دهد،نیاز به کاداستر بیش از پیش حس می شود.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: