bazarnews

کد خبر: ۶۵۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز با بیان اینکه موضوع وجود سم آفلاتوکسین در شیر‌های تولیدی کشور به صورت کاملاً غیرعلمی مطرح شد، گفت:  خوشبختانه با اطلاع‌رسانی صحیح و سریع پس از آن از آسیب بیشتر به صنایع لبنی کشور جلوگیری شد.

مجتبی تقی‌زاده با بیان اینکه عمده تولیدی‌های شیر در استان البرز صنعتی هستند گفت: به همین دلیل شیر تولید شده در استان به لحاظ کیفی از میانگین کشوری بالاتر بوده و بسیاری از صنایع لبنی برند کشور ترجیح می‌دهند شیر مورد نیاز خود را از استان البرز تهیه کنند.

تقی‌زاده افزود: استان البرز از لحاظ سرانه تولید شیر به ازای هر راس گاو شیری بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد، به طوری که سال گذشته ۴۱۰ هزار تن شیر در استان تولید شد و امسال هم پیش‌بینی می‌شود این تولید به ۴۲۰ هزار تن برسد.

وی در خصوص خبر نادرست میزان سم آفلاتوکسین در محدوده غیر استاندارد در شیرهای تولیدی کشور خاطرنشان کرد: سم آفلاتوکسین ناشی از وجود قارچ وکپک اسپرژیلوس در خوراک دام است. با توجه به رصد و پایش نهاده‌های مصرفی در واحدهای دامداری، این خبر نادرست و  به صورت غیرعلمی در یک برنامه تلویزیونی مطرح شد، این موضوع غیرعلمی بود چون واحد اندازه‌گیری این سم ppm-قسمت در میلیون- است اما در این برنامه با واحد درصد عنوان شد در حالی که این واحد درست نیست.

این مسئول ادامه داد: براساس پایش‌هایی که از شیر تولید شده در استان البرز صورت می‌گیرد، میزان این سم در شیر تولیدی استان  بسیار پایین‌تر از حد مجاز است و استاندارد سخت گیرانه تری نسبت به کشورهای منطقه و حتی آمریکا در کشور اعمال می‌شود. در دی ماه سال جاری میزان سم آفلاتوکسین در نمونه شیری که به آزمایشگاه مرجع سازمان استاندارد تحویل داده شده ۱۳ ppt یعنی ۱۳ نانوگرم در لیتر بوده است، این در حالی است که حد مجاز آن در قالب استاندارد ۱۰۰ نانوگرم در لیتر است.

 وی تأکید کرد: شیری که در کشور و استان البرز تولید می‌شود حتی از شیر تولید شده در آمریکا هم سالم‌تر است اما این شایعه و خبر نادرست به تولید شیر آسیب زد.

تقی‌زاده اظهار کرد: با وجود این، خوشبختانه با اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح میزان آسیب به صنعت شیر کشور کمتر شد.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو یکی دیگر از مشکلات دام کشور را در بحث قیمت دام زنده عنوان  و اعلام کرد: دولت در این بخش  نقش حمایتی خود را ایفا کرده و با صدور مجوز صادرات یا خرید تضمینی این محصول توسط شرکت پشتیبانی امور دام برای گوساله‌های نر پرواری، امکان تولید به شکل اقتصادی در واحدهای دامداری را فراهم  کند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی البرز در پایان گفت: استان البرز ۷۴ هزار رأس گاو اصیل مولد و ۷۱ هزار رأس گاو آمیخته دارد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: