bazarnews

کد خبر: ۶۵۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
بازارنیوز گزارش می دهد؛
حسن نوروزی گفت: تا پایان سال تحقیق و تفحص را در صحن قرائت خواهیم کرد و اگر همچنان تخلف را ادامه دهند، مراتب را به دستگاه قضایی ارجاع خواهیم داد.

 
 
گروه بازرگانی بازارنیوز: ۶ سالی هست که از تصویب و ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا ارز می‌گذرد. بر اساس مواد پنجم و ششم این قانون قرار شد که با ایجاد سامانه‌های الکترونیکی صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز از قاچاق کالا جلوگیری شود.
سال 92، رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت که اگر دستگاه‌های مربوطه به وظایفشان عمل کنند، ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید تعطیل شود و ما در کشور قاچاق نخواهیم داشت.
 
روز گذشته وزیر کشور در مصاحبه با خبرنگاران با دستگاه‌هایی که موظف به جلوگیری از قاچاق کالا در کشور هستند اتمام حجت کرد که باید پاسخگوی عملکرد خود تا پایان سال باشند.
 
*سازمان‌های مبارزه با قاچاق محلی برای اشتغال شده است نه مبارزه با قاچاق

رحمانی اظهار داشت: عمر این نوع ستاد‌ها باید خیلی کوتاه باشد، ستاد‌هایی مانند ستاد قاچاق کالا و ارز باید ۵ تا ۱۰ سال تشکیل شود و بعد هم جمع شود؛ اما تشکیل شده و محلی برای اشتغال می‌شود.

اجرای کامل این قانون وظیفه دستگاه‌های مختلف کشور از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی، گمرک و وزارت راه و شهرسازی بود، اما حالا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دهه دوم فعالیت خود نزدیک می‌شود و از طرف دیگر آمار‌های وحشتناک ورود و خروج کالای قاچاق به کشور نشان می‌دهد که این سامانه آن طور که باید ماموریتش را انجام نداده است.
 
*پیشرفت 5 ساله در یک سال

رحمانی فضلی در این باره گفت: ۱۰ سال است که این موضوع ادامه پیدا کرده و قانون آن حدود ۸، ۹ سال سابقه دارد. قبل از آن هم موضوع پیگیری می‌شد، ولی امسال با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و دولت بر این موضوع، به اندازه ۵ سال پیشرفت داشتیم.

با این اوصاف و با توجه به این که کمتر از دو ماه به اتمام سال ۹۸ باقی مانده، دستگاه‌های مربوط، زمان زیادی برای گزارش عملکرد خود در زمینه مبارزه با قاچاق به رئیس جمهور و همچنین برای راه اندازی سامانه‌ای که از میزان تخلفات کم و سرعت عمل دستگاه‌ها برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بیشتر می‌کند، ندارند.


*گمرک،یکی از دلایل عدم تکمیل سامانه

یکی از دلایل عدم تکمیل سامانه های مبارزه با قاچاق، عدم همکاری گمرک با وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این سامانه است.

در همین رابطه، نوروزی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز درباره عملکرد مجلس در بحث سامانه جامعه تجارت گفت: ما قانون تجارت را بر مبنای الکترونیکی کردن تجارت، بازطراحی می‌کنیم. مجلس، مدافع سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
 
*گمرک می خواهد به تخلفاتش ادامه دهد
وی درباره علت عدم همکاری گمرک با وزارت صمت  گفت: ما تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، و همچنین فعالیت گمرکات داشتیم و گزارشی تهیه کردیم. آنچه مشخص است گمرک به دنبال ادامه دادن به تخلفاتش است.

نوروزی افزود: تا پایان سال تحقیق و تفحص را در صحن قرائت خواهیم کرد و اگر همچنان تخلف را ادامه دهند، مراتب را به دستگاه قضایی ارجاع خواهیم داد.
در راستای تبیین مسائل اقتصادی کشور و ایجاد شفافیت بیشتر، برای مخاطبان، بازارنیوز آمادگی دارد پاسخ گمرک جمهوری اسلامی ایران، به ادعای رئیس کمیسیون حقوقی مجلس را منتشر نماید.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: