حسین رضایی فرخ روز میافزاید: تا سه سال پیش سه نفر در مغازه مواد غذایی مشغول به فعالیت بودیم که متأسفانه با راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای نیروهایمان به یک نفر تقلیل یافته و با توجه به فروش روزانه جوابگوی هزینههای جاری هم نیستیم و برایمان امکانش نیست که با فروشگاههایی که بر روی بعضی از کالاها به اسم 50 درصد تخفیف، رقابت کنیم.
وی میگوید: فروشگاههای بزرگ مایحتاج خود را بهصورت عمده و کلان مستقیماً از کارخانهها خریداری میکنند و درنتیجه تخفیفهای مناسبی بر روی قیمتها منظور میکنند که انجام این امر با توجه به خریدهای خرد مغازههای کوچک امکانپذیر نیست.
تعطیلی سالیانه بیش از 800 فروشگاه خرد در شیراز
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیاتفروشان در گفت وگو با خبرگزاری فارس در شیراز میگوید: وجود فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ حال و روز مغازهها و بقالیها را تیرهوتار کرده است و با توجه به اعمال تخفیفهای عجیبوغریب کاسبی برای مغازهداران خرد سخت شده است؛ بهطوریکه هرساله تعداد زیادی از مغازههای خواربارفروشی به تعطیلی کشانده میشود. این در حالی است امسال نزدیک به 800 نفر از کسبه، پروانه فعالیتشان را ابطال کردهاند.
حسین کشاورز، با ورود به بحث اعمال تخفیف فروشگاههای زنجیرهای بر روی اجناس میافزاید: بعضی از فروشگاهها اجناس خود را با 50 درصد تخفیف به مشتری عرضه میکنند، درصورتیکه سود قانونی که باید بر روی اجناس کشیده شود 20 درصد است و حتی بعضی از کالاها به قیمتی پایینتر از قیمت کارخانه در حال توزیع است و این امر حکایت از آن دارد که احتمالاً در تولید محصول کمفروشی شده یا از مواد باکیفیت استفادهنشده است.
وی ادامه می دهد: مگر حاشیه سود در بازار کنونی چند درصد است که در فروشگاههای زنجیرهای شاهد اعمال چنین تخفیفهای عجیبوغریبی هستیم!
بر تخفیفها اعمال نظارت شو
رئیس اتحادیه خواربار و لبنیاتفروشان بیان میکند: در راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای باید نکات مهمی را در نظر گرفت و به سمت رقابت سالم در بازار پیش رفت؛ نه اینکه به دنبال نابود کردن بیش از 8000 واحد صنفی در سطح شهر در قبال فعالیت حدود 100 فروشگاه زنجیرهای باشیم. متأسفانه این فروشگاهها که هرروزه هم در حال گسترش هستند، عامل بیکاری خیلی از مغازهداران خردشدهاند.
وی میافزاید: فروشگاههای بزرگ در اعمال تخفیف باید قانونمند عمل کنند و برای برگزاری جشنوارههای فصلی از اتحادیه مجوز بگیرند؛ نه اینکه هرروز بر روی تعدادی کالا اعمال تخفیف نمایند. لذا همین مسئله نیز باعث رغبت مردم به خرید بیش از نیاز مصرفی خود و درنتیجه اسراف در کالاها میشود.