bazarnews

کد خبر: ۶۵۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
بازارنیوز بررسی می‌کند؛
هرساله با نزدیک شدن به ایام عید باستانی نوروز، قیمت کالا‌ها افزایش می‌یابد که بازار خودرو، لوازم و قطعات آن از این امر مستثنی نیست.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: بازار شب عید هرساله دغدغه مردم و مسئولین کشور بوده است. افزایش تقاضا در اکثر کالا‌ها در ایام منتهی به عید باستانی نوروز، هر ساله مسئولین را به تکاپو می‌اندازد تا بتوانند با عرضه مناسب کالا‌های مورد نیاز، مانع افزایش چشمگیر قیمت‌ها شوند.

هرچند تلاش‌ها همه ساله و از طرف همه دولت‌ها برای کنترل بازار صورت می‌گیرد، اما جو روانی افزایش تقاضا در این ایام، خود باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. همچنین برخی اصناف، بیشترین میزان فروششان در سال، ایام شب عید است و با افزایش قیمت‌ها در این ایام، جبران میزان فروش سالیانه‌شان را می‌کنند.

افزایش قیمت خودرو و لوازم آن در پی افزایش سفر‌ها

از طرفی با توجه به تعطیلی طولانی مدت در ایام نوروز، آمار سفر‌ها در کشور رشد شدید پیدا می‌کند. بالا رفتن آمار سفر‌ها باعث  افزایش تقاضا برای خرید خودرو در ایام نزدیک به عید نوروز می‌شود که این افزایش تقاضا، قیمت را بالا می‌برد.

در همین یکی دو هفته اخیر، قیمت خودروی دست دوم تولید داخلی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش داشته است. دلالان خودرو خودرو‌ها را حتی با قیمتی بالاتر از قیمت تعیین شده از فروشنده می‌خرند به امید آنکه در روز‌های پایانی سال با قیمت بالاتری بفروشند.
 
افزایش چندین میلیونی قیمت خودرو در هفته‌های اخیر
یکی از دلالان خودروی دست دوم که بیشتر فعالیتش در اپلیکیشن‌های موبایلی خرید و فروش اجناس دست دوم است، به خبرنگار بازارنیوز که به عنوان خریدار صوری با وی تماس گرفته بود، درباره افزایش قیمت‌ها گفت: هفته دوم بهمن ماه، خودروی سمند ساخت سال ۱۳۹۵ با قیمتی حدود ۷۶ تا ۷۷ میلیون تومان معامله می‌شد، اما همان خودرو در هفته سوم بهمن، بین ۸۵ تا ۸۸ میلیون تومان معامله شد.

این دلال پیشبینی می‌کرد قیمت همان خودرو که در هفته دوم بهمن ماه ۷۶ میلیون بوده در اسفند و ایام نزدیک به عید نوروز به ۹۵ میلیون تومان می‌رسد.
 
لوازم خودرو به تاسی از خودرو گران می شوند
 
افزایش قیمت خودرو، افزایش قیمت لوازم و قطعات خودرو را در پی دارد. تایر از همین دست لوازم خودروست که در این ایام با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

بازار تایر سواری در ماه‌های اخیر، با مشکلات شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند. تفاوت قیمت این کالا در بازار با قیمت مصوب وزارت صمت، اختلاف فاحش دارد تا جایی که لاستیک پراید بازاری حدودا ۸۸ درصد گران‌تر از لاستیک مصوب است. این در حالی است که هیچ نظارتی هم بر بازار وجود ندارد.

از طرفی، وزارت صمت برای واردات لاستیک سواری، ارز دولتی نمی‌دهد و وارد کنندگان مجبورند با ارز نیمایی یا آزاد لاستیک وارد کنند که از نظر اقتصادی صرفه‌ای ندارد.

ممانعت از ایجاد رقابت بین کالای وارداتی و تولید داخلی، فرصت را برای جولان تولیدکنندگان فراهم می‌کنند تا بتوانند نبض بازار را در دست گرفته و بر بازار تسلط کامل داشته باشند.

حال با توجه به چنین شرایط ملتهبی که بازار تایر سواری دارد و همچنین نزدیکی به ایام عید نوروز، قیمت این کالا رشد بیشتری خواهد داشت.
 
راهکار مناسب دولت برای لاستیک کامیون در سال گذشته

سال گذشته با افزایش قیمت لاستیک کامیون و اعتراضات ناشی از آن، دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات این کالا را حذف کند و به واردکنندگان ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کند تا با افزایش واردات، بتواند بازار را کنترل کند. از طرف دیگر، وزارت صمت سامانه‌ای را برای عرضه لاستیک کامیون با قیمت دولتی طراحی و اجرا کرد.

زمانیکه انبار‌ها از لاستیک پر شد و سامانه طراحی شده فعال شد، رانندگان کامیون به راحتی با ثبت نام در این سامانه، لاستیک را با قیمت مصوب دولتی دریافت می‌کردند و بدین صورت، بازار آزاد هم برای بقای خود مجبور شد قیمت را تا حد قیمت مصوب پایین آورد تا جایی که در حال حاضر در برخی مدل ها، قیمت بازار آزاد از قیمت دولتی ارزان‌تر است
 
تولید داخل لاستیک سواری کفاف بازار را می دهد/ نیاز به سامانه برای عرضه دولتی

به گفته مسئولین، تولید داخلی ما در زمینه لاستیک سواری جوابگوی نیاز داخل هست و نیاز چندانی به واردات نداریم؛ بنابراین سازوکاری مانند ایجاد سامانه‌ای که برای لاستیک کامیون طراحی شد می‌تواند آشفتگی بازار لاستیک سواری را کنترل کند و حباب قیمتی آن را بترکاند؛ همانگونه که فعالیت سامانه لاستیک کامیون توانست ظرف یکی دوماه قیمت این کالا را به شدت کاهش دهد.

همچنین اگر تولید کنندگان داخلی همکاری نکنند، از آنجا که بازار تایر سواری به صورت انحصاری دست تولید کنندگان داخلی است، وزارت صمت می‌تواند با تهدید آن‌ها برای تسهیل واردات این کالا، آن‌ها را مجبور به همکاری کند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: