bazarnews

کد خبر: ۶۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
«فرهاد دژپسند» عصر سه شنبه در نشستی از افزایش ۵۰درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سیر تاریخی تلاش ها برای قطع وابستگی به نفت در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در سال ۷۵ رهبر معظم انقلاب دستور تدوین اقتصاد بدون نفت را صادر کردند و تلاش زیادی برای قطع درآمدهای نفتی و تعریف راهکارهای جایگزین صورت گرفته است که مهمترین آنها درآمدهای مالیاتی است.

وی با تاکید بر اینکه در دولت های یازدهم و دوازدهم حتی یک ریال از سیستم بانکی برای تامین بودجه عمومی استقراض نشده است، ادامه داد: اکنون درآمدهای مالیاتی بخش قابل توجهی از هزینه‌های دولت را پوشش می‌دهد.

افزایش ۲۰درصدی صادرات غیرنفتی

 وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تلاش‌های دشمنان برای قطع صادرات غیر نفتی گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال میزان صادرات غیرنفتی از نظر وزنی ۲۰ درصد افزایش یافته البته از نظر ارزشی ۳ درصد کاهش یافته است که این کاهش سه درصدی ناشی از اصلاح پایه های صادراتی توسط گمرک بوده است.

به گفته دژپسند تا امروز برای بازپرداخت وجوه اوراق یک ساعت تاخیر وجود نداشته است.

ضربه شهادت سردار سلیمانی به بورس

وی خاطر نشان کرد: پس از شهادت سردار سلیمانی جلسه‌ ویژه‌ای تشکیل شد تا از ریزش بورس جلوگیری شود، البته نوسان در بازار بورس طبیعی است اما سقوط ناشی از عوامل سیاسی باید مدیریت شود. در حال حاضر هم بورس روند نرمالی را طی می کند و تلاش می‌شود که شرکت های متقاضی برای ورود به بورس با مانع مواجه نشوند.

پرداخت ۸۰۰هزارمیلیارد تسهیلات

وی با بیان اینکه ۵۲درصد تسهیلات داده شده در راستای سرمایه در گردش بوده است، ادامه داد: سال گذشته سیستم بانکی  ۷۰۰هزارمیلیارد تسهیلات داده است که امیدواریم سال آینده به ۸۰۰هزار میلیارد افزایش یابد.

مالیات بر سود سپرده منتفی است

وزیر اقتصاد در مورد احتمال اخذ مالیات بر سود سپرده‌های بانکی با بیان اینکه  برخی به اشتباه مالیات بر سود سپرده‌ها را جزو مالیات بر عایدی سرمایه طبقه‌بندی می‌کنند، گفت: اگر سپرده را سرمایه در نظر بگیریم وضع مالیات بر آن باعث کوچ نقدینگی به بازارهای موازی می‌شود که می‌تواند به اقتصاد ضربه وارد کند بنابراین مالیات بر سود سپرده‌ها مطرح نبوده است.

نباید به لیست سیاه FATF برویم

وزیر اقتصاد در مورد تصویب دو لایحه CFT و پالرمو گفت: طبق قانون اگر بین شورای نگهبان و مجلس اختلافی پیش آید باید به مجمع تشخیص مصلحت مراجعه کنند؛ تصویب این دو لایحه هم در آخرین جلسه مجمع تشخیص مصلحت مورد بحث قرار گرفت اما تصمیمی در این مورد گرفته نشد.

وی افزود: ما در جلسه مقدماتی خود با FATF گزارشی دادیم و گفتیم که از 41 اکشن پلن 36 موردش را در کشور اجرا می‌کنیم پس نباید رفتن به لیست سیاه را مطرح کنند.

اخبار نوید بخشی از اینستکس در راه است

دژپسند در رابطه با آخرین وضعیت راه اندازی اینستکس گفت: دیشب در جلساتی که داشتیم اخبار نویدبخشی در این مورد شنیدم اما باید بدانیم که نباید کاملا به آن متکی باشیم و کارها را تعطیل کنیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: