bazarnews

کد خبر: ۶۵۵۴۵
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳
یادداشت|
فلش و‌ جهت اقتصاد و چرخش منابع در بازار سرمایه بدرستی در حال دگرگون شدن است. سوای شرکتهای کوچک که تاثیر گذار بر شاخص ما نیستند، سال آینده سال سودآوری های خوب برای شرکتهای بورسی و فرابورسی است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: به نظر می رسد هر روز افزایش شاخص بورس امری عادی شده است ، لازم به ذکر است در ابان سال ۹۲ ارزش بازار بورس حدود ۱۳۰ میلیارد دلار بود و‌امروز نیز ارزش بازار همین مبلغ است و افزایش نیافته است ( علیرغم ورود بیش از پنجاه شرکت به بازار از سال ۹۲ تاکنون ارزش بازار برابر است ).
اما به نظر می رسد ناخواسته اقتصاد در مسیر درستی افتاده است، شرکتهای تولیدی که سالها به جهت واردات ارزان در مرحله ورشکستگی قرار گرفته بودند حالا کمی به خود آمده اند‌ و ارزش این چرخش و تقاضای بازار را بدلیل تحریم می دانند.

شرکتها مجبور به ارتقا کیفیت محصولات می باشند ، پول از بانکها به سمت بازار سرمایه در حال ورود است ، مردم می دانند ریسک سپرده گذاری در بانکها با توجه به تورم مورد انتظار بالا است و با توجه به امنیتی بودن طلا و‌دلار حاضر به سرمایه گذاری در ان بازار نمی باشند‌.

دارندگان‌ منابع مالی عمده دیگر براحتی منابع مالی را نمی توانند گردش دهند و به ناچار بازار جدیدی را می خواهند که منافع اقتصادی بهتر وشفاف‌تری برای آنان داشته باشد ، اما این چرخش برای بازار سرمایه یک‌ فرصت تاریخی است.

سهامداران عمده شرکتهای پر پتانسیل نیز از این فرصت استفاده می کنند و از محل فروش سهام در بازار سرمایه ، تامبن مالی می کنند، طرحها و‌پروژه های نیمه تمام و جدید را اجرا می کنند و‌ یا از محل منابع بدست آمده ، بدهی های خود را در سایر سرمایه گذاری ها به سیستم بانکی پرداخت می کنند و بانکها را نیز از مرحله ورشکستگی و عدم امکان وصول مطالبات نجات می دهند.سهامداران بخشی از منابع بدست آمده را در قالب آورده یا افزایش سرمایه ، صرف تامین مواد اولیه می کنند.

فلش و‌ جهت اقتصاد و چرخش منابع در بازار سرمایه بدرستی در حال دگرگون شدن است. سوای شرکتهای کوچک که تاثیر گذار بر شاخص ما نیستند، سال آینده سال سودآوری های خوب برای شرکتهای بورسی و فرابورسی است. امروز دارندگان‌ ظرفیت‌ تولیدی با کیفیت خوب ارج‌و‌قربی در کشور پیدا کرده اند‌، اقتصاد بانک محور به طرف بازار سرمایه محور در حال یک دگردیسی است.

نام نویسنده: شاهین چراغی| عضو شورای عالی بورس
برچسب ها: بورس ، فرابورس ، اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: