bazarnews

کد خبر: ۶۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
هنوز بسیاری از مردم که به امید خانه دار شدن تمام دار و ندار خود را خرج خرید مسکن مهر کرده اند نتوانسته اند صاحب مسکن شوند.
بازار نیوز -برخی افرادی که به امید خانه دار شدن تمام دار و ندار خود را صرف خرید مسکن مهر کرده اند، هنوز منتظر تحویل واحدهای خود هستند.

پرونده مسکن مهر پردیس با هدف تامین سرپناه برای اقشار کم درآمد جامعه در تهران باز شد؛برهمین مبنا در گام اول 90 هزار متقاضی برای فاز های 5، 8 ، 3 و 11 نام نویسی کردند؛ دولت وقت برای هر فاز آورده ای جداگانه براساس امکاناتی نظیر  پارکینگ مسقف، متراژ، بهره مندی از استخر، باشگاه ورزشی و ...  به همراه 25 میلیون تومان وام در نظر گرفته بود بطوریکه آورده فاز هشت 32 میلیون تومان، فاز پنج 27 میلیون تومان و فاز 11، 20 میلیون تومان تعیین شده بود.

اما دیری نگذشت که از سوی وزارت راه و شهرسازی افزایش حدود 13درصدی قیمت هر واحد مسکن مهر تصویب شد و این افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای بود که واحدهای در حال ساخت بسته به مرحله ساختشان از متری 5000 تا 45 هزار تومان افزایش داشتند  و بر همین اساس آورده اولیه فاز پنج از 27 به 32 میلیون تومان و فاز هشت از 32 به 37 میلیون تومان افزایش یافت و فاز 11 نیز تا هشت میلیون تومان گران شد که علت آن هم واقع شدن این فاز بر روی تپه و مکان هایی بود که عملا احداث زیرساخت آب، فاضلاب، برق و ... را با چالش مواجه می کرد. 


نقشه مسکن مهر پردیس:


بی مهری مسکن مهر نسبت به مردم/چه کسی مقصر است؟

اما این پایان افزایش قیمت های مسکن مهر پردیس نبود چراکه در آذر ماه سال 93 مجددا قیمت ها بالا رفت و برای تکمیل نهایی فاز های مذکور،باید آورده نقدی 12 میلیون تومان از سوی متقاضیان آن پرداخت می شدکه البته این امر با نارضایتی مردم همراه بود و بنا شد تا از این 12 میلیون تومان، پنج میلیون تومان به مبلغ وام اضافه  و هفت میلیون تومان مابقی نیز از محل فروش زمین ها تامین شود.

حال میزان تسهیلات به 30 میلیون تومان رسید اما بار دیگر در آذر 94  اطلاعیه ای مبنی بر افزایش آورده های نقدی منتشرشد که به موجب آن متقاضیان فاز 11 می بایست آورده خود را تا 37 میلیون و 500 تومان افزایش می دادند، اما این بار مسئولان امر تاکید کردند که این افزایش قیمت نهایی بوده و قیمت جدید فاز پنج و هشت نیز به زودی محاسبه و اعلام خواهد شد.

همه این ها در حالی صورت می گیرد که در آن سوی قضیه، تخلفات گسترده ای به وقوع می پیوندد که از جمله آن می توان به استفاده از آورده های مردم برای احداث خدمات زیر بنایی، استفاده از مصالح نامرغوب و نامشخص بودن زمان تحویل اشاره کرد.

وضعیت بتن واحد های فاز 8 پردیس :

بی مهری مسکن مهر نسبت به مردم/چه کسی مقصر است؟


بی مهری مسکن مهر نسبت به مردم/چه کسی مقصر است؟


اما در این بین شرکت عمران پردیس چندی پیش عنوان کرد که قیمت تمام شده فاز 11 را اشتباه اعلام کرده و قیمت نهایی برای این فاز مبلغی بالغ بر39 میلیون و 750 هزار تومان است و قیمت دو فاز دیگر  نیز به زودی اعلام خواهد شد؛ سپس با تعللی چند ماهه قیمت نهایی دو فاز پنج و هشت را به ترتیب  مبلغی بین 46 تا 47 میلیون تومان (فاز پنج بسته به متراژ) و با توجه به متراژ های بالای واحد های فاز هشت نیز قیمت آن حدود 65 تا 84 میلیون تومان  اعلام شد.   

تصویر زیر مخارج فاز 11 است که هزینه برخی از اقلام صفر در نظر گرفته شده، تا امکان افزایش مجدد هزینه وجود داشته باشد:

بی مهری مسکن مهر نسبت به مردم/چه کسی مقصر است؟

سردرگمی متقاضیان تنها به واحد ها و شرکت عمران ختم نمی شود بلکه در بانک ها نیز مشکلات عدیده ای بوجود آمده است.

در حالی که  باید شروع پرداخت اقساط  توسط متقاضیان یک سال (به عنوان استراحت وام) پس از تکمیل و تحویل واحدها باشد، بانک مسکن اقدام به صدور دفترچه اقساط برای تعدادی از متقاضیان که هنوز واحدی تحویل نگرفته اند، نموده است نکته قابل توجه این است که اگر متقاضیان امروز اقدام به تهیه دفترچه قسط نمایند ملزم به پرداخت جریمه ای در حدود  سه میلیون تومان به سبب تأخیر شرکت عمران در تحویل این واحدها به بانک مسکن هستند.

لازم به ذکر  است افرادی که دیرتر اقدام به تهیه دفترچه قسط نمایند مشمول جریمه سنگین تر خواهند شد.

 سند بانک مبنی بر بازپرداخت بیش از 30 میلیون تومان به بانک مسکن:


بی مهری مسکن مهر نسبت به مردم/چه کسی مقصر است؟


 علاوه بر اینکه اصل مبلغ تسهیلات 30 میلیونی 33500000 تومان درج شده و بیشترین زمان بازپرداخت ها نیز 14 ساله در نظر گرفته شده است، این در حالی صورت می گیرد که طبق مصوبه هیات دولت بازپرداخت وام باید 20 ساله باشد؛ همچنین مدیرعامل بانک مسکن در خصوص نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر اعلام کرده بود:نرخ سود تسهیلات طرح مسکن مهر صرفا برای مناطق 22 گانه شهر تهران 9 درصد درنظر گرفته شده است و نرخ سود این تسهیلات برای دیگر شهرهای استان تهران از جمله کرج و شهرهای جدید پرند، پردیس و هشتگرد 4 درصد است.

در حالی که متقاضیان مسکن بی مهری آورده خود را تمام و کمال پرداخت کرده و حتی پرداخت اقساط را نیز آغاز کرده اند، باید اجاره زمین مسکن هایی را بپردازند که هنوز در آن ها مستقر نشده اند.

سند بانکی مبنی بر واریز اجاره بهای واحدی که تحویل داده نشده است:


بی مهری مسکن مهر نسبت به مردم/چه کسی مقصر است؟


در پایان افزایش قیمت واحد ها را در جدول زیر مشاهده می کنید:

بی مهری مسکن مهر نسبت به مردم/چه کسی مقصر است؟
باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: