bazarnews

کد خبر: ۶۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
در نشست بازارنیوز مطرح شد؛
حسین راغفر گفت: سود سهام یعنی آیینه تولید در کشور؛ در اقتصادی که با رکود رو به رو است، این افزایش سود حقه بازی است. باید نظارت دقیقی انجام گیرد، زیرا این بازار قطعا سقوط خواهد کرد و منابع بزرگی از جیب مردم خارج خواهد شد.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا درباره امکان اخذ مالیات از درآمد‌های دلالی و سوداگرانه گفت: بخشی از این درآمد‌ها برای سود سهام است. در شرایط کنونی که اقتصاد ما حدود ۱۴ سال است که رکود تورمی دارد، افزایش شدید قیمت سهام در همین چند هفته اخیر را شاهد هستیم. از آنجا که سازمان بورس نقل و انتقالات مالی را انجام می‌دهد، می‌توان مالیات از سود فروش سهام‌ها را به سهولت کسب کرد.

وی افزود: سودی که وجود دارد سفته بازی و حقّه بازی است. سود سهام یعنی آیینه تولید در کشور؛ در اقتصادی که با رکود رو به رو است، این افزایش سود حقه بازی است. باید نظارت دقیقی انجام گیرد، زیرا این بازار قطعا سقوط خواهد کرد و منابع بزرگی از جیب مردم خارج خواهد شد.
 
اخذ مالیات از درآمد دلالی زمین و مستغلات و عایدی بزرگ برای دولت

این استاد اقتصاد از درآمد دلالی در حوزه زمین و مستغلات به عنوان یکی دیگر از درآمد‌های سوداگرانه نام برد و اظهار داشت: اخذ مالیات از این نوع درآمد می‌تواند عایدی بسیار بزرگی برای دولت داشته باشد.

وی افزود: تیرماه ۱۳۹۳ دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه داد که خودش هم علاقه‌ای به تصویب آن نداشت و از آنجا که مجلس ما مجلس ملاکین است، آن‌ها هم این لایحه را رد کردند. یکی از موارد این لایحه اخذ مالیات از سود معاملات مسکن بود؛ این درحالی است که تمام معاملات ثبت می‌شود و دولت می‌تواند روی افزایش قیمت‌ها با توجه به تورم، مالیات اخذ کنند.
 
می‌توانیم از خرید و فروش سکه مالیات بگیریم

راغفر درباره مورد دیگری از موارد سوداگری گفت: خرید و فروش سکه از دیگر موارد سوداگری است که می‌توانیم از آن‌ها مالیات بگیریم و از جمله مواردی است که به نظرم خیلی راحت است، ولی اراده‌ای برای اخذ آن وجود ندارد.

وی در پایان گفت: با توجه به این که شرایط امروز کشور شرایط استثنایی است، با عنوان شرایط ویژه کشور، تحقق این برنامه‌ها کاملا امکان پذیر است، اما دولت و مجلس اراده‌ای برای این کار ندارند. علتش هم این است که خودشان منتفع اند. کسانی که باید تصمیم بگیرند، کسانی هستند که مشمول این دست از مالیات‌ها خواهند شد.
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: