bazarnews

کد خبر: ۶۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴
در این مراسم که با حضور محمد اسلامی؛ وزیر راه‌وشهرسازی، سیاوش امیرمکری؛ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری کشور، فرشاد مقیمی؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، محمد زالی؛ مدیرعامل شرکت ایران‌خودرودیزل و مهدی صادقی‌نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صمت برگزار شد، دو دستگاه از خودرو‌های آتش‌نشانی که توسط این شرکت تجهیز شده بودند، رونمایی شد.

شرکت ایران‌خودرو دیزل با شرکت در مناقصه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور وظیفه تجهیز 12 دستگاه از خودروهای ولوو FM460 را در اختیار گرفته که در این میان دو دستگاه تحویل شد و قرار است مابقی آن نیز تا تیرماه سال 99 تحویل شود.
طیف گسترده محصولات ایران‌خودرو دیزل
مدیرعامل ایران خودرودیزل در آیین رونمایی از خودروهای آتش‌نشانی و معرفی پروژه‌های توسعه‌ای و خودکفایی این شرکت گفت: «بخشی از دستاوردهای ایران‌خودرودیزل در این مراسم به نمایش درآمده که قسمتی از آن نتیجه فعالیت‌های همکاران پیشین ما در این شرکت بوده است. همه کارمندان و مدیران این شرکت در سال‌های گذشته زحمات بسیاری کشیده‌اند تا این اقتدار را به دست بیاورند.»
محمد زالی افزود: «در بخش خودروهای تجاری طیف گسترده‌ای از مینی‌بوس، ون، کامیون و... را در اختیار داریم که شامل بازسازی اتوبوس‌ها تا تولید ون پایه‌گازسوز می‌شود.»
وزارت راه به ایران خودرو اعتماد کند
وی در ادامه با بیان درخواست از وزارت راه‌وشهرسازی اظهار کرد: «تقاضا داریم وزارت راه‌وشهرسازی در زمینه تولید خودروهای تجاری به این شرکت اعتماد داشته باشد و بداند ایران‌خودرودیزل می‌تواند تمام نیازهای کشور را در این بخش تامین کند، به شرط آن‌که هم اعتماد و هم حمایت‌های قوانینی و مالی در این زمینه وجود داشته باشد.»
زالی در ادامه بیان کرد: «همچنین تقاضا داریم نگاهی صادقانه و عالمانه به مباحث مربوط به قیمت داشته باشیم.»
وی همچنین تصریح کرد: «اجناس و اقلامی مانند ورق فولاد مبارکه و تمام ریخته‌گری‌ها که از بیرون شرکت خریداری می‌شوند، هزینه‌بر هستند و مبالغی را به شرکت تحمیل می‌کنند. بنابراین، باید گفت موضوعی به‌عنوان گرانی قیمت خودرو در منطق ما وجود ندارد.»


`فصل


ایران‌ خودرو دیزل؛ نخستین پاس‌ کننده تست‌ خودروهای آتش‌ نشانی
محمد زالی در ادامه به کاربری‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: «در بخش کاربری خودروهای تجاری ازجمله آتش‌نشانی توانایی تولید محصولات موردنیاز فرودگاه‌ها، بنادر، پالایشگاه‌ها و... را داریم. اگر مصوب شود تولید این محصولات در اختیار ایران‌خودرو دیزل قرار گیرد، ما هم نیاز این شرکت‌ها را بهتر درک می‌کنیم و می‌توانیم محصولی مطابق با نیاز آن‌ها تولید کنیم.»
وی افزود: «این امکان را داریم تا برای شاسی کاربری‌هایی شامل برف‌روبی، نمک‌پاشی و برف‌پرتاب‌کن از شاسی‌های شرکت استفاده کنیم و سایر کاربری‌ها را در صورت عدم تولید از منابع دیگر تامین می‌کنیم. برای تولید محصولات آتش‌نشانی فرودگاهی هم شاسی مورد نیاز این سازمان را نداشتیم و مجبور به تامین آن از محصولات دیگر بازار شدیم.»
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل ادامه داد: «وظیفه خود می‌دانیم که نیاز سازمان‌ها را در بخش‌ تجاری و کاربری تامین کنیم.»
محمد زالی با اشاره به خودروسازانی که در مناقصه شرکت کردند و هنوز توانایی پاس کردن تست‌های مورد نیاز را نداشته‌اند، گفت: «ایران‌خودرو دیزل نخستین شرکتی است که از آزمون‌های مربوط به تولید این خودروها سربلند بیرون آمده است.»
توان نوسازی ناوگان فرسوده وجود دارد
وی در ادامه با اشاره به وضعیت نوسازی خودروهای تجاری کشور بیان کرد: «در طرح نوسازی می‌توانیم در بخش تولید کامیون کشنده‌ها روی ایران‌خودرو دیزل حساب باز کنیم.» مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: «با این‌که تاکنون هیچ حمایت دولتی در این بخش نداشته‌ایم، اما ظرفیت خوبی را در تولید و فروش این خودروها به‌وجود آورده‌ایم.»
وی عنوان کرد: «همچنین در زمینه تولید ون و مینی‌بوس هم شرایط خوبی را در این شرکت ایجاد کرده‌ایم و چنان‌چه حمایت‌های مالی در این بخش وجود داشته باشد، قطعا محصولات ما می‌توانند جایگزین خوبی برای واردات باشند.»
وی افزود: «در‌حال‌حاضر برخی افراد به دنبال واردات نمونه‌های کارکرده هستند، اما واردات این خودروها بزرگترین خطا و اشتباه استراتژیک است. چراکه ظرفیت تولید این خودروها در کشور ایجاد شده و باید خودروهای نو به مردم تحویل داده شود.»
توان تامین نیاز راه‌ آهن در دست ایران‌ خودرو
زالی درخصوص خودکفایی و افزایش سطح ساخت داخل تصریح کرد: «در زمینه خودکفایی نیز آمادگی لازم را برای ساخت واگن، موتورهای راه‌آهن، محور و گاردن و حتی ایجاد ایستگاه‌های کوچک برق داریم.
در این بخش، علاوه بر خودکفایی در زمینه خودروهای تجاری، می‌توانیم بخشی از خودکفایی مجموعه‌های محور، واگن، موتور قطار و ایستگاه‌های کوچک برق را تامین کنیم. اگر در بازساخت واگن و موتورهای سرد در راه‌آهن ضرورتی احساس می‌شود، ایدم می‌تواند کمک‌حال این وزارتخانه باشد.»
وی اظهار کرد: «باید به این موضوع توجه داشت خط ریل از میان کارخانه می‌گذرد و امکان ورود واگن به این بخش را داریم. این یک حرکت رو به جلو و استفاده بهینه از ظرفیت‌های داخل کشور است.»
واگذاری 12 دستگاه ولوو به شرکت «گواه» برای تجهیز به آتش‌ نشانی
مدیرکل ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه‌های کشور پیش از این در خصوص همکاری این شرکت با گروه صنعتی ایران خودرو گفته بود: «با توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل و همچنین تاکید مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخصوص استفاده از توان داخلی شرکت‌های ایرانی، اداره کل آتش‌نشانی و هدایت زمینی هواپیما اقدام به خرید 66 دستگاه شاسی ولوو FM460 کرد که طی یک فراخوان و مناقصه 12 دستگاه از این خودروها برای تجهیز به شرکت گواه واگذار شد.»
حمید حاج‌بیگی در ادامه افزود: «مراحل تست دو دستگاه از این خودروها در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد انجام شده است. با توجه به آن‌که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پیچیده‌ترین، پرمسئولیت‌ترین و حساس‌ترین شرکت‌هاست، باید از بهترین برندها و تجهیزات در این حوزه استفاده کنیم.»
وی در ادامه اظهار کرد: «باید بر مبنای استانداردهایی که در اختیار داریم، عمل کنیم. به‌عنوان مثال در ساخت خودروهای آتش‌نشانی باید مطابق با استانداردهای ایکائو عمل کنیم و بحث ایمنی و نجات جان مسافران را به‌عنوان یکی از مباحث موردنظر شرکت فرودگاه‌ها مدنظر قرار دهیم.»
رونمایی از پروژه مشترک وزارت راه و وزارت صمت
در ادامه این مراسم، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور نیز با تبریک چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «در این مراسم یکی از پروژه‌های مهم مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری می‌رسد.»
وی بیان کرد: «به دلیل آن‌که ایران‌خودرو پیش از این تجربه ساخت کاربری را نداشت، تصور این بود شرکت فرودگاه‌های کشور اطمینان لازم را برای واگذاری این پروژه به این شرکت ندارد، اما در نهایت تاییدیه توانمندی اجرای این پروژه اعلام و ایران‌خودرودیزل در آن مناقصه برنده شد.»
سیاوش امیرمکری اظهار کرد: «در نتیجه اعتماد به این شرکت، امروز شاهد برگزاری آیین تحویل دو خودرو از این قرارداد هستیم.»
وی اظهار کرد: «بعد از انقلاب اسلامی با این‌که امکان خرید تجهیزات هوانوردی و خودروهای آتش‌نشانی پیشرفته از سایر کشورها وجود داشت، اما به دلیل وجود توانمندی‌های داخلی در زمینه تولید این خودروها واردات انجام نشد.»
اطمینان شرکت ناوبری هوایی از تولید محصولات رده 7 آتش‌نشانی
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در ادامه گفت: «حدود 30 سال است صنعت ما به این بخش ورود کرده و موفق به رفع نواقص تولید اولیه شده و ما را به این اطمینان رسانده که تامین نیاز خودروهای آتش‌نشانی برای فرودگاه‌ها تا رده 7 امکان‌پذیر است.»
وی در توضیح ویژگی‌های این خودروها گفت: «این خودروها با آتش‌نشانی‌های شهری متفاوت هستند و باید در زمانی کمتر از 40 ثانیه به سرعتی حدود 80 کیلومتر دست یابند. همچنین در حین حرکت باید توانایی انجام عملیات اطفا را هم داشته باشند.»
وی ادامه داد: «همچنین باید مواد اطفا را از ترکیب فوم و پودر به دست بیاورند که یک ویژگی خاص برای آن‌ها به حساب می‌آید.»
ارتقای سطح تکنولوژی برای تولید خودروهای فوماتیک
امیرمکری در زمینه انتظارات خود از خودروسازان گفت: «از خودروسازانی مانند ایران‌خودرو دیزل انتظار داریم برای تولید خودروهای آتش‌نشانی فرودگاهی موسوم به فوماتیک ارتقای سطح تکنولوژی را مدنظر قرار دهند.»
وی بیان کرد: «بزرگ‌ترین مشکل در این بخش تامین کشنده‌ها و شاسی‌های موردنیاز این خودروهاست. این خودروها باید برخی استانداردها را داشته باشند که تامین آن کار ساده‌ای نیست. اما مدیرعامل ایران‌خودرو اعلام آمادگی کرده‌اند تا بتوانیم در این مسیر برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم.»
وی در پایان اظهار امیدواری کرد خودروسازان باید بتوانند در ادامه فعالیت‌ها به تکنولوژی ساخت خودروهای فوماتیک با ظرفیت بالاتر دست پیدا کنند.
رشد 30 درصدی تولید خودروهای تجاری در ایران‌خودرو
مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این مراسم با اشاره به محورهای فعالیتی این گروه اظهار کرد: «محوری‌ترین مسائل این شرکت برافراشته نگه‌داشتن پرچم تولید در کشور است.» وی گفت: «به همت مهندسان و خواست خدا و حمایت‌های ویژه حاکمیت توانسته‌ایم رشد قابل‌توجهی را به ثبت برسانیم.» وی توضیح داد: «در بخش تولید خودروهای سواری‌ از رشد صددرصدی بهره می‌بریم. این در حالی است که در بخش تجاری نیز براساس آمارها شاهد رشد 30 درصدی تولید بوده‌ایم.» وی در ادامه وعده داد که به‌رغم تحریم‌ها علیه کشور در سال 99 در بخش تجاری رکوردهای خاصی در این شرکت به ثبت برسد.»
تولید خودروهای آتش نشانی با سهم 35 درصدی از تولید داخل
فرشاد مقیمی در توضیح حجم ساخت داخل دو محصول آتش‌نشانی این شرکت گفت: «محور اصلی تولید هم روی ساخت داخل متمرکز است؛ خودرو اول از این دو دستگاه آتش‌نشانی با 25 درصد داخلی‌سازی تولید شد و این عدد در خودرو دوم به 35درصد رسید. با همت و پیگیری گروه این سهم را افزایش خواهیم داد. دو خودرو دیگر از این قرارداد نیز تا پایان سال تحویل شده و مابقی خودروهای موجود در این قرارداد تا تیر ماه سال 99 تحویل خواهد شد.»
ون وانا؛ نخستین محصول پایه‌ گازسوز با موتور ملی
مقیمی در ادامه با اشاره به تولید ون وانا بیان کرد: «ون وانا نخستین محصولی خواهد بود که با موتور ملی و پایه‌گازسوز به کشور عرضه خواهد شد.» وی افزود: «این گروه اصلاح ساختار مالی و سایر ساختارها را در دست اجرا دارد و همچنین ماده 141 را با همکاری‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها تا پایان سال انجام خواهیم داد که می‌تواند روی توسعه فعالیت‌های گروه تاثیر به‌سزایی داشته باشد.»
وی در ادامه اظهار کرد: «در حوزه دیزل به‌رغم فعالیت‌های متعددی که در سال‌های گذشته انجام داده‌ایم، اما باید قدم‌های مستحکم‌تری برداریم. از این رو، طی ماه‌های آینده ارتقای موتور 355 را خواهیم داشت. بعد از آن موتور 457 را در دستور کار داریم که در این زمینه قراردادهای مربوطه منعقد شده است.»
وی همچنین گفت: «نکته کلیدی این است که این فعالیت‌ها نیز توسط مهندسان داخلی انجام می‌شود.»
وزارت راه به توان مهندسی و تفکر ایران خودرو اعتماد کند
مقیمی نیز در ادامه با بیان خواسته‌های خود از وزارت راه و شهرسازی گفت: «خواسته ما این است که به توان مهندسی، توان تفکر، فنی و طراحی ایران خودرو اعتماد کنید که این اعتماد پاسخ خوبی خواهد داشت.»
وی افزود: «خواهش ما این است که در آینده فعالیت‌های حوزه‌های مربوط به این وزارتخانه شامل راه‌آهن، دریا، هوا و جاده نقش‌های بسزایی داشته باشیم.»
مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به تولید دو دستگاه خودرو آتش‌نشانی گفت: «این شاسی‌ها پیش از این آماده شده بود، اما درخواست ما این است که مشخصات فنی موردنیاز این سازمان به ما اعلام و این اجازه داده شود که اقدامات لازم توسط ما دنبال شود.»
مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل توضیح داد: «در همین راستا، بخشی از نیازها را توسط تولیدکنندگان داخل و بخشی دیگر را در صورت وجود ضرورت از طریق واردات تامین خواهیم کرد. از این طریق، هم در به صرفه‌جویی ارزی و هم به اشتغال کمک خواهیم کرد.»
وی بیان کرد: «ایران‌خودرو دیزل تنها شرکت تجاری‌ساز است که شبکه تامین کاملی در اختیار دارد و در زمینه تولید موتور، گیربکس و محور این پتانسیل را دارد که خدمات مورد نیاز را به کشور عرضه دارد.»
برندسازی؛ ضرورت توسعه کشورهای اقتصادی
در ادامه این مراسم، وزیر راه و شهرسازی نیز بیان کرد: «برندسازی یکی از ضرورت‌های توسعه در کشورهای اقتصادی است. زمانی که به برند اشاره می‌کنیم، منظور اعتماد، مشتریان وفادار و مشتریان تکرارشونده است که مستلزم نگاه متفاوت است تا تنها به سمت و سوی درآمدزایی نباشیم، بلکه شکوفایی را هم در نظر بگیریم.»
محمد اسلامی گفت: «از این رو، نیروی انسانی، سرمایه و ذینفعان و صاحبان سرمایه در یک بستر پراعتماد و شفاف، به ما اعتماد روزافزون خواهند داشت و می‌توانیم نسبت به سهم‌یابی از بازارهای جهانی اقدام کنیم. این شرایط شامل تمام موسسات در مقیاس بزرگ می‌شود.»
وی با اشاره به «نه گفتن به سلطه استکبار» به عنوان فلسفه وجودی انقلاب اسلامی ایران گفت: «سلطه‌پذیری و سلطه‌ستیزی مرز مشاجرات ایران و آمریکاست، اما مسیری که امروز انتخاب کرده‌ایم، مسیر عزت و سربلندی است و هزینه‌های سنگینی هم برای آن پرداخته کرده و می‌کنیم تا تحت سلطه نباشیم.»
حرکت ایران‌ خودرو به سمت دانش‌ بنیانی
اسلامی در ادامه افزود: «در زمینه صنعت، ایران‌خودرو نمونه‌ای است که به سمت دانش‌بنیانی رفته است.» وی دانش‌بنیان بودن را مرز بین صنعت پیشرو (تاثیرگذار و غیروابسته) و صنعت پیرو (تاثیرپذیر و وابسته) دانست و گفت: «از این طریق، می‌توان به‌صورت مشتری‌محور تولیدات متنوعی را در مقیاس گوناگون انجام داد.»
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: «محصولاتی که ایران‌خودرو دیزل به نمایش گذاشته، نشانه‌هایی از حرکت به سمت دانش‌بنیانی است که براساس طراحی و مهندسی و خلق تکنولوژی شکل گرفته تا بتوانیم تولیدکننده مطرح در دنیا باشیم و سهم بازار خود را به‌صورت روزافزون توسعه دهیم.» وی ادامه داد: «در وزارت راه و شهرسازی به‌طور قطع از تفکر ساخت داخل به‌عنوان باور و راه پیشرفت حمایت کرده و می‌کنیم.»
توسعه طراحی پلت‌ فرم؛ افزایش قدرت اقتصادی و صنعتی
اسلامی همچنین اظهار داشت: «در صنعت حمل‌ونقل تنوعی از تجهیزات وجود دارد که مابه‌التفاوت ارزش افزوده آن، به دلیل دانش فنی و قدرت طراحی و مهندسی است. بنابراین مزد و مواد و طراحی در خودروها چندان متفاوت نیست و در یک دامنه قرار دارد.»
وی با اشاره به اقدام ایران‌خودرو دیزل گفت: «فوماتیک نیز بخشی از این نمونه‌هاست که ایران‌خودرو دیزل توانسته به این بخش ورود کند. بنابراین، امیدواریم با افزایش تولید ایران‌خودرو در این بخش صنایع دریایی، ریلی و فرودگاهی و حمل‌ونقل جاده‌ای ما در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا در جهت توسعه ایمنی حمل‌ونقـــــل و توسعه کیفی ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر به مردم امکاناتی را تخصیص دهیم که در سفر آرامش و رفاه بالاتری داشته باشند.»
وی همچنین با اشاره به ساخت داخل تصریح کرد: «جریان‌سازی برای افزایش ساخت داخل مهم است و موتور پیشران ساخت داخل هم دفاتر طراحی مهندسی هستند. هرچه بیشتر به سمت طراحی پلت‌فرم برویم و زنجیره داخلی خود را به‌صورت مهندسی و تکنولوژی‌محور تقویت کنیم، قدرت اقتصادی و صنعتی ما روزافزون خواهد شد و کسی نمی‌تواند راه ما را مسدود کند.»

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: