bazarnews

کد خبر: ۶۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
خرده‌فروشی در دوبی با وجود گرانی «پاخور مناسب» برای برند‌های لوکس، فضای باز، کاملا رقابتی، سالم و امیدوارکننده دارد، اما با توجه به فضای موجود در این صنعت احتمالا تا چند سال آینده شاهد مرگ و از بین رفتن مال‌ها خواهیم بود.

پاتریک شلهوب مدیر برند «شلهوب» در همین زمینه اعتقاد دارد اگر مال‌ها به تخصص‌گرایی روی نیاورند و جامعه هدف مشخصی در مورد مشتریانشان نداشته باشد، کار بسیاری دشواری جهت سرپاماندن خواهند داشت. در حال حاضر برخی مراکز خرید ومال‌ها حاضر به ایجاد فضای اختصاصی برای بخش‌های تخصصی و همچنین صرف هزینه‌های فراوان برای چیدمان هستند اما هیچ کدام از این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسد.

شلهوب در این باره اظهار داشت:«ترجیح می‌دهم هزینه‌ای مناسب برای مکان مناسب  و یک مال مناسب بپردازم تا اینکه روی یک مکان جذاب اما بدون ترافیک انسانی سرمایه‌گذاری کنم. بله، همیشه تلفاتی وجود خواهد داشت و از طرفی مکان‌های خرید فاخری مانند خیابان مادیسون را داریم. پس با یک تناقض بزرگ مواجه هستیم.»

بازار اشباع شده

به عقیده شلهوب، بازار مال‌ها در دوبی به خاطر افتتاح فراوان مراکز خرید بین سال‌های 2013 تا 2015 اشباع شده است. از یک سو عرضه و تقاضا با هم متناسب نیست و از سوی دیگر انگار هنوز مراکز خرید دوبی با تغییرات جدید هماهنگ نشده‌اند. دلیل اشباع شدن بازار مراکز خرید، سطح بالای انتظارات پس از هر افتتاح بود؛ آن هم در حالی که امکانات در سطح انتظارات مورد نظر قرار نداشت. شلهوب در این باره ادامه داد: «انتخاب‌های مناسبی صورت گرفته چون بیش‌تر گارگزاران و صاحبان مرکز خرید از انتظار و خواسته مشتریان آگاه هستند. به نظرم یک زنجیره خاص بین مشتریان، توسعه‌دهندگان و صاحبان صنعت خرده‌فروشی وجود دارد.دیگر زمان کار کردن هر یک از زنجیره‌ها به نفع خودشان به پایان رسیده وقرار نیست مشتری به فکر جنس ارزان و صاحب یک مرکز خرید به دنبال سود خودش باشد. در واقع همه عوامل زنجیره در راه رضایت مشتری و درک نیازهایش فعالیت می‌کنند. آیا این چرخه از بین رفته است؟ نه و اتفاقا اصلاحاتی در آن رخ داده است.البته این اصلاحات خیلی کند پیش می‌رود و در این بین گروه ما وظیفه خودش می‌داند که چرخه و افکار غلط را از بین ببرد. مثلا با تعدیل سیستم اجاره‌دهی، یک معامله برد- برد برای طرفین رقم می‌خورد. در واقع با بازبینی مجدد می‌توان روند زنده و سرپاماندن مال‌ها را ادامه داد؛ نه فقط در مورد فروشگاه‌ها، بلکه حتی در زمینه صنایع بزرگ و کلیدی.

فروش بهتر با وجود بسته شدن فروشگاه‌ها

گروه شلهوب به عنوان بهره‌بردار امور برندهای لوکسی مانند لوئی ویتون و دیور با وجود بسته شدن 60 فروشگاه در سال 2019 در خاورمیانه در زمینه فروش در مقیاس بازار جهانی، رشد یک درصدی داشته است. شلهوب در این زمینه عقیده خاص خودش را دارد: «در سال‌های 2016، 2017 و 2018 دوران دشواری پشت سر گذاشتیم چون رشدی متناسب با انتظاراتمان نداشتیم و نمی‌توانستیم تخمین بزنیم چگونه به حد متوسط و مقبولی از رشد و سود مالی می‌رسیم.در سال 2019 فروش ما در مقیاس بازارهای جهانی رشد داشت و تلاش‌هایمان نتیجه داد. اوضاع در امارات کمی منفی و در عربستان و سایر نقاط خاورمیانه کمی مثبت است اما در شرایطی که رشد بازار جهانی یک درصد گزارش شده، گروه ما از این حد فراتر رفته و این راضی‌کننده به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی، برند ما توانایی لازم و کافی برای کنترل قیمت‌ها و به طور کلی شرایط موجود را دارد.برندهایی که در مجموعه گروه شلهوب حضور دارند، سودی مناسبی داشته‌اند و به طور مثال برندهای فعال در زمین کفش به حد استانداردهای بین‌المللی رسیدند.»

در سوی مقابل برخی نام‌ها مانند برندهای مخصوص کودکان به دلیل آنچه «اثرگذاری اندک» نامیده شد در «جمیرا» فروشگاه‌هایشان را تعطیل کردند. شلهوب مسئولیت چنین اتفاقی را می‌پذیرد:«مسئولیت این اتفاق را می‌پذیریم. انتظارات ما باید متناسب با اندازه بازار باشد. شاید به اندازه کافی کشش نداشتیم.مشتریان قابل احترامی داشتیم اما در برخی موارد از جذابیت لازم برخوردار نبودیم و در مراکز خریدی سرمایه‌گذاری کردیم که از سطح انتظاراتمان بسیار پایین‌تر بودند.با این حال ترجیح می‌دهم بدون بهانه، مسئولیت کامل اتفاق را بپذیرم. به ترافیک انسانی و ارتباط بیش‌تر نیاز داریم. ترجیح می‌دهیم به شکست‌ها پایان دهیم و شاید هم روزی دوباره فروشگاه بسته شده ما در جمیرا بازگردد اما در درجه اول به درک خواسته‌های مشتریان و مکان مناسب برای به دست آوردن ترافیک مورد انتظارمان نیاز داریم.بسته شدن فروشگاه کفش کودکان قلب مرا شکست. نوه‌ای دارم که با این برند بزرگ شده و این خیلی جذاب بود.»

تجارت طلایی/

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: