bazarnews

کد خبر: ۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
یک کارشناس مسکن در گفت وگو با بازار نیوز
یک کارشناس مسکن ارائه اطلاعات غیرواقعی بانک مرکزی از قیمت مسکن و سودجویی ارگان هایی مانند شهرداری و بانک ها از ساخت و ساز را مانع اصلی واقعی شدن قیمت مسکن و به تعادل رسیدن بازار آن دانست.
کارشکنی‌ها مانع از واقعی شدن قیمت مسکن می‌شودمحمد عدالتخواه در گفت‌وگو با بازار نیوز با اشاره به اشباع شدن بازار مسکن از نظر تولید، بیان کرد: نباید انتظار داشت شرایط رکود فعلی بازار مسکن برای مدت طولانی ادامه یابد. به هر حال، وضعیت بازار تغییر خواهد کرد. در آن شرایط دست اندرکاران بازار مسکن ناگزیرند برای تحرک بخشی به بازار واکنشی نشان بدهند.

وی افزود: در حال حاضر بازار مسکن با پدیده خانه های خالی زیاد یا همان اضافه عرضه مواجه است که شرایط بازار را غیرواقعی کرده است. در حقیقت، در بازار تعداد قابل توجهی خانه خالی وجود دارد که کسی متقاضی آن با این قیمت نیست. از طرفی دیگر، بخش قابل توجهی مستأجر در بازار است که به دلیل ضعف مالی نمی توانند خانه بخرند. 

این کارشناس مسکن اشاره کرد: در یک برهه ای از زمان بازار مسکن سودده بود، بخش عظیمی از سرمایه گذاری ها و اشتغال در این بخش متمرکز شد و اکنون که بازار با رکود مواجه است، بیکاری و عدم سرمایه گذاری در این بخش کاملاً مشهود بوده و اقتصاد را شدیداً تحت تأثیر قرار داده است. 

وی ادامه داد: سوداگری در بازار مسکن منجر به سرمایه گذاری کاذب و تولیدی در این بخش شد که هیچ تناسبی با تقاضا نداشت. نظام نامتعادل بازار مسکن با کاهش درآمد نفتی و نقدینگی بیش از گذشته به هم ریخت.

عدالتخواه با اشاره به سوءمدیریت مقامات شهرداری در نظلم بازار مسکن گفت: صدور پروانه های احداث ساختمان های مسکونی برای شهرداری درآمد قابل توجهی داشت و همین امر باعث شد شهرداری مالکین را تشویق به تولید مسکن کنند. در این میان، شهرداری صرفا به درآمدزایی از طریق تولید مسکن فکر کرده و توجهی به ایجاد اختلال در بازار مسکن ندارد.

وی افزود: البته بانک مرکزی نیز در اعلام قیمت مسکن کارشکنی می کند. این نهاد دولتی با اعلام اینکه قیمت مسکن به کف رسیده، در واقع بازار را به سوی افزایش قیمت هدایت می کند. این رفتار بانک مرکزی تنها به سود بانک های بساز بفروشی است که به دنبال فروش واحدهای مسکونی با قیمت بالا هستند.

این کارشناس مطرح کرد: در شرایط فعلی، قیمت واقعی مسکن کمتر از مقداری است که اعلام می شود، با این حال، درصد بالایی از تولیدکنندگان این واقعیت را نمی پذیرند که باید واحدهای خود را باید با قیمت کمتری عرضه کنند و نسبت به این کاهش قیمت مقاومت می کنند.

وی ادامه داد: به هر حال، این مقاومت نمی تواند خیلی طولانی باشد و بخشی از تولیدکنندگان که با تسهیلات بانکی اقدام به خانه سازی کردند، مجبورند برای بازپرداخت مطالبات بانکی اقدام به فروش واحدهای خود کنند و مقاومت خود را بشکنند. در واقع، این مقاومت عبث است.

عدالتخواه درباره تأثیر کاهش سود بانکی بر بازار مسکن بیان کرد: بهره بانکی بالا نشانه ای از اقتصاد بیمار کشور است، در کجای دنیا مردم با نرخ بهره بانکی امرار معاش می کنند. به هر حال، با وجود کاهش، این نرخ همچنان بالا است و کم کردن یک طرفه آن اصلاً عادلانه نیست.

وی افزود: بهتر است، همزمان با کاهش نرخ بهره بانکی، نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد. همچنین مقامات بانکی برای اینکه سریعتر به نتایج این تصمیم گیری خود برسند؛ مطلوب تر است که این قانون عطف به ماسبق شود چرا که در غیر این صورت تأثیری بر بازار ندارد.


خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: