bazarnews

کد خبر: ۶۶۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفتگو با بازارنیوز:
محله‌ای گفت: درست نیست زمانیکه ارز تخصیصی برای یک کالا، نیمایی است و هیچ محدودیتی در تامین آن کالا هم وجود ندارد، این مشکلات پیش بیاید.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: حمید محله ای، معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره آخرین شرایط لاستیک خودرو‌های سواری اظهار داشت: در حوزه لاستیک سواری، اقداماتی را انجام دادیم که تولیدکنندگان و واردکنندگان باید محصولات و فروش خود را در سامانه جامع تجارت داخلی ثبت کنند.

وی افزود: لاستیک سواری بدون حواله است، اما بر اساس مصوبات تنظیم بازار، تولیدکنندگان و واردکنندگان مکلف هستند که اعلام کنند، کالای خود را به چه کسی فروخته‌اند و فرد خریدار هم مکلف است در سامانه، خرید خود را تایید کند، در غیر این صورت فروش در دفعات بعدی به آن خریدار ممنوع می‌شود.
 
تولیدکنندگان به مقدار لازم  همکاری نمی‌کنند

محله‌ای درباره علت تفاوت فاحش قیمت لاستیک سواری در بازار آزاد با قیمت مصوب، گفت: اگر این کار توسط تولیدی‌ها به درستی و دقت انجام می‌شد، شاید الان شرایط بهتری برای لاستیک سواری داشتیم ولی متاسفانه این همکاری کمرنگ صورت گرفت.

وی افزود: ما مصوبه تنظیم بازار را پیگیری خواهیم کرد. در همین رابطه دو هفته پیش جلسه‌ای داشتیم و در آینده هم جلساتی خواهیم گذاشت. درست نیست زمانیکه ارز تخصیصی برای یک کالا، نیمایی است و هیچ محدودیتی در تامین آن کالا هم وجود ندارد، این مشکلات پیش بیاید.
 
احتمال تسهیل فرایند واردات با توجه به عدم پاسخ‌دهی شرایط موجود 

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در خصوص احتمال تسهیل در فرایند واردات لاستیک سواری برای تنظیم بازار، گفت: مجبوریم در گام بعدی اگر دیدیم شرایط موجود جواب نمی‌دهد، پیشنهادی را به ستاد تنظیم بازار برای پایین آوردن تعرفه لاستیک سواری ارائه دهیم.

وی افزود: تولیدکنندگان می‌گویند که ما کالا را به مقدار نیاز بازار و با قیمت مصوب عرضه می‌کنیم و این افزایش قیمت در بازار آزاد به وجود می‌آید. ما به آن‌ها گفتیم اگر بخواهیم این معادله چند مجهولی را حل کنیم، باید شفاف سازی کنیم تا ببینیم گره کار کجاست، شما به خورده فروش‌ها جنس کم می‌دهید یا خورده فروش‌ها هستند که با قیمت بالا می‌فروشند.
 
اگر همکاری صورت نگیرد، حواله صادر می‌کنیم

محله‌ای درباره احتمال ایجاد سامانه‌ای مانند سامانه درگاه سوم (که مشکل لاستیک خودروی سنگین را مرتفع کرد)، برای لاستیک سواری گفت:  ما صدور حواله را برای زمان بحران پیشبینی می‌کنیم. یک راهکار می‌تواند همین باشد. در سال بیش از ۲۲ میلیون حلقه لاستیک در کشور مصرف می‌شود و افراد برای این ۲۲ میلیون باید به سامانه مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند و ببینند از کدام فروشگاه می‌توانند لاستیک خود را خریداری کنند. اگر راهکار دیگری جواب ندهد مجبوریم به کاهش تعرفه واردات و رصد بهتر کالا روی بیاوریم.

وی افزود: ما در ابتدای کار به تولیدکنندگان اعلام می‌کنیم که مشخص کنند به کدام خورده فروشی‌ها عرضه کردند، که متاسفانه تمکین نمی‌کنند؛ وگرنه کاهش تعرفه واردات و رصد بهتر کالا، مرحله سوم اقدامات ماست که در آنجا مجبور می‌شوند لاستیک را به فرد مشخص شده بفروشند نه این که کالا را احتکار کنند و به افراد دیگر با قیمت بالاتر بفروشند.
 
پتانسیل لازم برای تامین بازار را داریم

معاون دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت از ظرفیت خوب تولید داخل سخن گفت و افزود: ما در داخل به حد کافی پتانسیل تولید داریم. کائوچوی مورد نیاز تولیدکنندگان با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و امسال واردات این ماده اولیه از سال گذشته بیشتر بوده است؛ بنابراین نباید مشکلی وجود داشته باشد. تولیدکنندگان هم در جلسات تاکید می‌کنند که ما پتانسیل لازم را داریم و تولید هم می‌کنیم و نیازی به واردات نیست.

وی افزود: بخش بازرگانی وزارت صمت همیشه زیر تیغ انتقاد کار در راستای افزایش واردات بوده؛ به همین دلیل ما همیشه نگاه به تولید داریم. یعنی ما اگر از سمت تولید داخل مطمئن به تامین بازار باشیم، حتی حاضریم درباره کیفیت واردات هم تا حدی کوتاه بیاییم که تنها شرط این کار به هم نریختن بازار است. اگر نیاز باشد، آقای کلامی، دبیر تنظیم بازار باید ورود کنند و تصمیمات جدید بگیرند.
 
مواد اولیه داخلی تاثیر زیادی در تولید ندارند

وی در واکنش به صحبت‌های مصطفی تنها، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تایر کشور که گفته بود مواد اولیه داخلی با قیمت بالا به دست تولیدکنندگان تایر می‌رسد، گفت:  مهمترین ماده اولیه لاستیک کائوچو است که به صورت وارداتی تامین می‌شود، بقیه مواد درصد خاصی در تولید ندارند. به عنوان مثال نخ لاستیک، دوده و... را رصد کنید می‌بینید که عملا امکان پذیر نیست که مشکلی در تولید ایجاد کنند. گرچه التهابی هم در بازار این موارد گزارش نشده است. تاثیر مواد دیگر و افزایش قیمت این مواد به اندازه‌ای نیست که بخواهد قیمت لاستیک در بازار آزاد دو برابر باشد.
 
هر زمان مشکل ثبت اطلاعات توسط تولیدی‌ها حل شود، این مشکلات مرتفع می‌شوند

محله‌ای در پایان، حل مشکل لاستیک سواری را در گرو همکاری تولیدکنندگان دانست و گفت: ما دو هفته پیش جلسه خیلی خوبی با تولیدکنندگان داشتیم. قبل از آن هم آقای کلامی در تنظیم بازار مصوباتی داشتند. برای کاهش قیمت، مهم‌ترین کار ثبت اطلاعات و شفاف سازی است تا بازرسان ما بدانند تولیدی‌ها کالای خود را به کجا فروخته‌اند که بفهمند آن طرف لاستیک را گران‌تر عرضه می‌کند. هر زمان مشکل ثبت اطلاعات توسط تولیدی‌ها حل شود، این مشکلات مرتفع می‌شوند.
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: