bazarnews

کد خبر: ۶۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
دیدگاه کارشناسان پیرامون نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی؛
FATF مسئله‌ای است که در ۲۴ ساعت گذشته، بسیاری از کارشناسان را وادار به واکنش کرده است. در این بین، مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و همچنین مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، اظهارات خود را بیان کردند.

گروه بین الملل بازارنیوز: دیروز همزمان با حضور حماسی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، «کار گروه ویژه اقدام مالی -FATF» اعلام کرد ایران را در لیست کشورهایی قرار‌داده است که روابط تجاری و مالی با آن از ریسک بالایی برخوردار است. در این بین برخی کارشناسان اقتصادی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

 

FATF تاثیری بر اقتصاد ما نمی‌گذارد/ حتی بعد از برجام نیز نتوانستیم رابطه بانکی داشته باشیم

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در یادداشتی چنین نوشت: همیشه پیوستن به FATF را به قوانین فیفا تشبیه می‌کنند، یعنی اگر ما قواعد فیفا را نپذیریم تنها می‌توانیم در داخل مرزهای خود بازی کنیم. اما بر اساس تحریم‌های یکجانبه آمریکا عملاً ما در شرایطی هستیم که حتی اگر آن قواعد را بپذیریم، با توجه به دیواری که کشیده شده است، اجازه ورود هیچ تیمی به ایران وجود نخواهد داشت یعنی کسی بزرگتر از قواعد فیفا نیز وجود دارد. در مورد رابطه سیستم بانکی نیز همین گونه است ما به هیچ عنوان یک رابطه بانکی در تجارت نداشتیم، حتی پس از برجام نیز همین طور بود.


وی افزود: بنابراین پذیرفتن قواعد FATF شرط لازم برای برای بازی در سیستم بانکی است اما شرط کافی نیست. در واقع شرط کافی مربوط به اجازه آمریکا است و بدون آن نمی‌توانیم در سیستم بانکی حضور داشته باشیم.

 

FATF هرتصمیمی بگیرد وضعیت ما از این بدتر نمی‌شود

مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد در بخشی از اظهارات خود که در خصوص FATF بود، گفت: باتوجه به محدودیت هایی که تحریم بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است، هر تصمیمی در FATF گرفته می شد، بدتر از این نمی شد و ایجاد نگرانی های بیش از حد، یا براساس عدم تسلط اظهارنظر کنندگان بر موضوع از نظر تخصصی است یا براساس مقاصد دیگری است که این افراد دارند.


مجید قاسمی در ادامه اظهاراتش گفت: الان کدام بانک بزرگی با ما کار می کند؟ کدام بانک متوسطی با ما کار می کند؟ این تلاش هایی که اقتصاد ملی با هدایت بانک مرکزی انجام میدهد برای مقابله با تحریم ها همچنان در سطح وسیعی ادامه خواهد داشت و امیدواریم اتفاق بدی نیفتد. از زمانی که رئیس کل بانک مرکزی با سیاست های جدید وارد این حوزه شده، با دقت و حساسیت و با بحث مدیریت پولی بازار را مدیریت کرده است؛ وقتی همتی رئیس کل بانک مرکزی شد دلار تا ۱۹ هزار تومان بالا رفته بود و برخی پیش بینی دلار ۴۰-۵۰ هزار تومان را هم مطرح کرده بودند. این پیش بینی ها سازمان یافته بود، الان در ثبات نسبی هستیم. هرچند تا ۱۳ و ۱۲ هزار تومان و حتی کمتر از ۱۲ هزار تومان هم قیمت دلار پایین آمد و الان در مرز ۱۴ هزار تومان و این حدوداست.


وی در پایان افزود: باید قبول کنیم آنچه قبل از همتی در بانک مرکزی برای او به ارث رسیده، شرایط بسیار بسیار ناهنجار و بهم ریخته بوده است. اگر به سیاست های ارزی دوره قبلی مدیریت بانک مرکزی نگاه کنیم. حتی انسان شک می کند که چرا باید بانک مرکزی اینطور اداره میشده است؟

برچسب ها: FATF ، اقتصاد ، برجام ، CFT
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: