bazarnews

کد خبر: ۶۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
«محمد کشتی آرای» در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛
«محمد کشتی آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف، در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز به بیان علل افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر پرداخت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: «محمد کشتی آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف، در گفتگو با بازارنیوز، گفت: عامل اول افزایش قیمت طلا این است که همزمان با افزایش قیمت ارز، افزایش نرخ جهانی اونس طلا را داشتیم. با توجه به کاهش 2 درصدی رشد اقتصاد جهانی، و همچنین افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی، قیمت اونس طلا جهانی به بالاترین رقم خود در 8 سال اخیر رسید. این رقم نسبت به هفته گذشته قریب به 60 دلار افزایش داشته است.

وی افزود: عامل دوم این است که ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت و همین موضوع سبب ایجاد نوساناتی در بازار ارز شد. بنابراین رشد همزمان قیمت ارز و طلای جهانی، سبب رشد قیمت طلا در کشور و رکورد 5 میلیون و 800 هزار تومانی برای سکه تمام بهار آزادی شد.

 

بازار طلا چگونه کنترل می شود؟

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی کنترل بازار، گفت: بازار طلا و سکه به هیچ عنوان نیاز به کنترل ندارد و خودش یک عامل خود کنترلی دارد و آن عامل خود کنترلی، یک فرمول و شاخص اقتصادی خاص به نام قیمت جهانی طلا است. این مسئله عامل دیگری دارد که آن هم قیمت ارز است که البته مربوط به ما نمی شود.

 

روند افزایش قیمت طلا تا کی ادامه خواهد داشت؟

وی در پاسخ به سوالی پیرامون روند افزایشی قیمت طلا، گفت: یکی از خواص جالب طلا این است که ارزش آن حتی برای ساعات آینده هم قابل پیش بینی نیست. از آنجایی که بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است، بنابراین باید تا دوشنبه صبر کنیم تا تاثیر آن را ببینیم. بنابراین در حال حاضر تمام تاثیراتی که مسبب افزایش قیمت طلاست، نشات گرفته از قیمت ارز است.

گفتنی است بازار طلا در کشور، امروز سوم اسفند با جهشی جدی مواجه شد و به طور میانگین 6% رشد داشت.

طلای 18 عیار امروز در بازار کشور، با قیمت 590 هزار تومان معامله شد. همچنین سکه تمام بهار آزادی به 5 میلیون و 640 هزار تومان رسید.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: