bazarnews

کد خبر: ۶۶۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
روز یک شنبه حزب ماهاتیر محمد و دیگر گروه‌ها گفتگو‌های غافلگیرکننده‌ای را درباره تشکیل دولت جدید آغاز کردند.

گروه بین الملل بازارنیوز: به نوشته خبرگزاری رویترز این استعفا به امید رسیدن به یک ائتلاف جدید برای اداره کشور صورت گرفته است. آقای محمد در ماه می سال ۲۰۱۸ برای بار دوم بعنوان نخست وزیر مالزی انتخاب گردید.

سخنگوی دفتر نخست وزیر مالزی حاضر به تایید یا رد این خبر نشده اما گفته است که به زودی بیانیه رسمی در این خصوص منتشر خواهد شد. روز یک شنبه حزب ماهاتیر محمد و دیگر گروهها گفتگوهای غافلگیرکننده‌ای را درباره تشکیل دولت جدید آغاز کردند.

ماهاتیر محمد در سال ۲۰۱۹ در ۹۲ سالگی بعنوان مسن‌ترین رهبر انتخابی جهان مجددا نخست وزیر مالزی شد.

محمد که پیش از انتخاب مجدد از دنیای سیاست کناره‌گیری کرده بود، در پی اتهامات متعدد فساد نجیب رزاق، نخست وزیر وقت مالزی به مخالفان پیوست و در انتخابات حاضر شد و توانست ائتلاف حاکم "باریسان ناسیونال" را که برای بیش از ۶۰ سال در قدرت بود، شکست دهد. نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق سال‌ها قبل در دولت ماهاتیر محمد حضور داشت و از نزدیکان او بود.

زندگی سیاسی مهاتیر در سال ۱۹۴۶ و هنگامی که ۲۱ ساله داشت، آغاز شد. وی در این سال به سازمان ملی مالزیایی‌های متحد موسوم به UMNO (اومنو) پیوست.

او در سال ۱۹۶۴ از سوی اومنو به عنوان نماینده پارلمان برگزیده شده بود. پنج سال بعد در سال ۱۹۶۹ کرسی نمایندگی خود را از دست داد و پس از انتقاد آشکار از دولت وقت (تونکو عبدالرحمان) به دلیل نادیده گرفتن قوم مالزیایی از حزب اخراج شد.

وی عقاید خود را در کتابی با عنوان بی‌تکلیفی (قوم) مالزیایی ابراز کرد و نوشت که قوم مالی (مالزیایی) در کشور در خلال دوران استعمار به گوشه رانده شدند.

این تفکرات زمینه را برای مهاتیر بن محمد برای حملات بعدی‌اش به غرب و حمله به آنهایی که به نظر مهاتیر محمد موفقیت مالزی را تهدید می‌کردند، آماده کرد. عقاید وی باعث شد که اومنو وی را دوباره دعوت به همکاری کند.

در سال ۱۹۷۴ مهاتیر بن محمد وارد پارلمان شد و فعالیت‌اش را به عنوان وزیر آموزش و پرورش در کابینه آغاز کرد. او سپس معاون رهبر اومنو شد.

در سال ۱۹۸۱ مهاتیر بن محمد به پست نخست‌وزیری مالزی رسید و توانست عقاید و باورهایش را به مرحله اجرا بگذارد. او با الگوگیری از ژاپن، مالزی را به کشوری تولیدکننده و صادرکننده فولاد، وسایل الکترونیکی و اتومبیل مبدل ساخت.

با این حال انتقادهای زیادی به عملکرد او در زمینه آزادی‌های اجتماعی وارد می‌شد. مهاتیر بن محمد سال ۱۳۹۵ شمسی در گردهم‌آیی مخالفان دولت مالزی گفته بود: می‌پذیرم که در دوران نخست‌وزیری‌ام یک دیکتاتور بوده‌ام، اما مردم علیه من قیام نکردند.

وی دائماً ضمن دفاع از ارزش‌های آسیایی و مالزیایی از آنچه آن را سیاست دوگانه غرب می‌نامید، انتقاد می‌کرد. انتقادهای وی باعث شد در بین کشورهای در حال توسعه حامیانی به دست آورد.

پس از آن مهاتیر محمد سیاست‌هایی را به مرحله اجرا درآورد که اقتصاد مالزی را عملاً از جهان خارج جدا کرده و در پی آن کشورش توانست بحران اقتصادی آسیا را از سر رفع کند.

اما با این حال مهاتیر محمد انتقادهای خود از غرب را ادامه داد تا به آن جا که غربیها و به‌طور دقیقتر اروپاییهای آنگلوساکسون را مروج جنگ، همجنسگرایی و نسل‌کشی دانست.

 مهاتیر محمد قبل از کناره‌گیری از قدرت در اظهاراتی بیان داشت که یک دسته یهودی دنیا را می‌چرخاند. این گفته وی باعث خشم برخی از غربی‌ها و طرفداران غرب شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: