bazarnews

کد خبر: ۶۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
با توجه به رد شدن لایحه بودجه ۹۹ توسط مجلس این سوال در ذهن بوجود می‌آید که سرانجام بودجه چه می‌شود؟ و آیا مجلس به دولت مجوز چند دوازدهمی می‌دهد؟

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: نمایندگان مجلس امروز کلیات لایحه بودجه سال 1399 را رد کردند. به گفته مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس این لایحه باید به دولت بازگشته و پس از بررسی مجدد به مجلس ارسال شود.

با توجه به اینکه بودجه سال آینده حداقل تا اردیبهشت ماه 1399 تصویب نخواهد شد این احتمال می رود که مجلس برای پرداخت هزینه ها به دولت مجوز دو دوازدهم بدهد.

بودجه چند دوازدهمی چیست؟
بودجه‌های چند دوازدهمی معمولا در شرایط اضطراری به کار می رود که دولت ها، به دلیل عدم اطمینان از دریافت درآمدها در موعد مقرر یا عدم تصویب بودجه سالانه در مهلت مقرر، به آن متوسل می شوند. از آنجا که دولت نمی تواند بدون مجوز مجلس درآمد کسب و آن را هزینه کند، در شرایطی که تصویب لایحه بودجه سالانه ممکن نباشد، ناگزیر است مصوبه ای را از مجلس برای عملیات مالی خود در کوتاه مدت دریافت کند.

 

در چنین شرایطی، دولت لایحه ای را به مجلس تسلیم می کند که در آن، به دولت اجازه داده می شود تا زمان تصویب بودجه سالانه، برای مدتی محدود، منابع مالی لازم را کسب و هزینه کند و از آنجا که مدت مورد نظر معمولا دو یا سه ماه بیشتر نیست، چنین مصوبه ای را بودجه "دو دوازدهم یا سه دوازدهم" می گویند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: