bazarnews

کد خبر: ۶۶۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
هفت روز مانده به انتخابات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین برای تعیین نمایندگان پارلمان رژیم اشغالگر، بار دیگر مانورهای تبلیغاتی حکومت اشغالگر برای ارعاب و وحشت‌آفرینی، آغاز شده است.

فرماندهان و سران رژیم اشغالگر، همواره در آستانه انتخابات، برای نمایش دادن اقتدار و توانایی دولت خود، به فلسطینیان حمله می‌کنند تا ضمن ایجاد وحشت عمومی در میان رای‌دهندگان، خودشان را به عنوان تنها عامل مقابله با گروه‌های مقاومت فلسطینی معرفی کنند. اقدام وحشیانه ارتش رژیم صهیونیستی در بی‌حرمتی به پیکر یک شهید فلسطینی در نوار غزه و استفاده از بولدوزر برای جابه‌جایی این جسد، باعث خشم و عصبانیت فلسطینیان شده است. بعد از واکنش جهاد اسلامی با شلیک چند راکت به شهرک‌های جنوب سرزمین‌های اشغالی، رژیم اشغالگر با حملاتی موشکی و هوایی نوار غزه و دمشق پایتخت سوریه را مورد حمله قرار داد. حملات متقابل میان گروه‌های مقاومت غزه و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در این‌باریکه، تا لحظه تنظیم این گزارش ادامه داشتند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر بعد از جلسه با مقام‌های امنیتی و نظامی، دستور داد که عملیات علیه غزه همچنان ادامه پیدا کند و گروه‌های مقاومت هم تاکید کرده‌اند که به حملات خود تا پایان اقدامات نظامی رژیم ادامه خواهند داد. بسیاری از شهرک‌های اطراف نوار غزه مدارس و ادارات را تعطیل کرده‌اند و به شکل مرتب صدای آژیر حمله موشکی در آن بلند می‌شود. نیکولای ملادینف، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور صلح خاورمیانه و مقام‌های امنیتی مصر، تماس‌هایی را با دو طرف برای توقف درگیری‌ها آغاز کرده‌اند. در طول یک سال گذشته چندین بار درگیری‌های حماس و دیگر گروه‌های مقاومت با ارتش رژیم اشغالگر با دخالت مصر و سازمان ملل متحد، متوقف شده است.

این حملات، یک هفته پیش از انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی انجام می‌شود. اقدامات تبلیغاتی مقام‌های رژیم اشغالگر برای تقویت جایگاه سیاسی خودشان معمولا به قیمت جان، مال و زیرساخت‌های اجتماعی و اقتصادی شهروندان فلسطینی تمام می‌شود. تازه‌ترین مانور تبلیغاتی رژیم تحت ریاست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر متزلزل رژیم اشغالگر، با حمله به پایتخت سوریه آغاز شد. یک‌شنبه شب ارتش رژیم اشغالگر سرزمین فلسطینی، در حمله موشکی به دمشق، پایتخت سوریه، دو عضو سازمان جهاد اسلامی را به شهادت رساند. به نوشته رسانه‌های رسمی سوریه، پدافند هوایی این کشور، ساعت 30: 23 دقیقه روز یکشنبه با پرواز چندین موشک شلیک شده از سرزمین‌های اشغالی مواجه شده است. به نوشته سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، پدافند هوایی سوریه تعداد زیادی از این موشک‌ها را رهگیری و منهدم کرده است و هیچ یک از فرودگاه‌ها و مراکز نظامی سوریه بر اثر این حمله آسیبی ندیده‌اند. اما ساعاتی بعد از این حمله، گروه جهاد اسلامی، مستقر در غزه، اعلام کرد که دو عضو این گروه در دمشق در حمله هوایی یکشنبه به شهادت رسیده‌اند. جهاد اسلامی، بلافاصله وعده داد که انتقام خون این شهدا را خواهد گرفت. نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین هم خبر داده است که در حملات روز یکشنبه رژیمش، 6 فلسطینی را نه تنها در غزه بلکه در نقاط دیگر کشته است. صبح دوشنبه، بنیامین نتانیاهو که در حال برگزاری کارزار انتخاباتی خود در سرزمین‌های اشغالی است، در یک سخنرانی انتخاباتی ادعا کرد که هدف از حملات یکشنبه شب به سوریه، ترور زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی بود. نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم هم خبر داده است که برای یک «عملیات گسترده برای تغییر بنیادین در غزه» آماده می‌شود.

گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه، از صبح روز دوشنبه، عملیات تلافی جویانه‌شان را علیه تحرکات اخیر رژیم اشغالگر، به ویژه شهادت یک فلسطینی در کنار نرده‌های حائل نوار غزه و همچنین ترور دو عضو جهاد اسلامی در دمشق، آغاز کرده‌اند. صبح یکشنبه یک ویدیو در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که ارتش رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین، بعد از تیراندازی مستقیم و به شهادت رساندن یک فلسطینی، با استفاده از بولدوزر پیکر او را با بی‌احترامی در شرایطی که معترضان فلسطینی در حال سنگ پرتاب کردن به سمت نظامیان اشغالگر هستند از زمین بلند می‌کنند. انتشار این ویدئو با واکنش تند فلسطینیان مواجه شده است که نظامیان اشغالگر حتی به پیکر بی‌جان شهدای فلسطینی هم بی‌احترامی می‌کنند. انتشار این ویدیو، باعث شد که گروه‌های مقاومت فلسطینی به ویژه جهاد اسلامی، در انتقام از این اقدام، به راکت‌باران مناطق اطراف نوار غزه در روز یکشنبه بپردازند. نفتالی بنت، وزیر جنگ رژیم اشغالگر، انتقادها و خشم نسبت به رفتار این رژیم با کشته‌شدگان فلسطینی را «انتقادهای ریاکارانه جناح چپ» توصیف کرده است. حمله وزیر جنگ به گروه‌های چپ، بعد از آن روی داد که گروه‌های حقوق بشری اشغالگران هم نسبت به این اقدام اعتراض کردند. یاویر اوپنهایمر، مدیر پیشین نهاد غیردولتی «صلح، همن الان» این اقدام ارتش رژیم اشغالگر را «شرم‌آور و بهت‌آور» توصیف کرد و گفت: «همه جنایات و شرارت‌هایی که انجام می‌دهیم، در واقع به شکل بومرنگ به خودمان بر می‌گردد.» نهاد عداله، مرکز حقوقی حقوق اقلیت عرب در اسراییل هم با انتشار نامه‌ای از دستگاه قضایی نیروهای مسلح رژیم اشغالگر خواسته است تا تحقیقات قضایی در مورد این اتفاق را آغاز کند. به نوشته این نهاد، رفتار توهین آمیز با پیکر یک کشته شده، یک جنایت جنگی و نقض شدید قوانین کیفری بین‌المللی، حقوق بشر و قوانین بشردوستانه است.

به نوشته رسانه‌ها، ده‌ها موشک از صبح روز دوشنبه به سمت شهرک‌های اطراف نوار غزه در جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است. رژیم اشغالگر در واکنش به این حملات، چندین حمله هوایی و موشکی به غزه انجام داده است و اعلام کرده است که تمامی مسیرها و جاده‌های اطراف نواز غزه را برای جلوگیری از تلفات بیشتر فعلا می‌بندد. در شهرک‌های نزدیک نوار غزه، تمامی مدارس روز دوشنبه تعطیل بود و مقام‌ها خواستار جلوگیری از رفت و آمدهای غیرضروری در این شهرک‌ها شدند. به گفته ارتش رژیم اشغالگر، دست کم 21 راکت از سمت نوار غزه تاکنون به سمت جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک شده است که فقط 13 فروند از آنها توسط سامانه دفاع ضد موشک گنبد آهنین رهگیری شدند.

همزمان با عملیات نظامی رژیم تحت فرماندهی نتانیاهو، رقبای انتخاباتی او نیز از فرصت این درگیری برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کرده‌اند. آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «ییسراییل بیتنو» و وزیر جنگ پیشین کابینه رژیم اشغالگر، با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی، رفتار نتانیاهو را شرم‌آور توصیف کرده است. او می‌نویسد: «همین هفته بود که اسراییل اجازه داد حماس ده‌ها میلیون دلار پول دریافت کند، حماس پول را دریافت کرد، منتظر ماند تا هیات قطری که پول را آورده‌بودند غزه را ترک کنند و بعد از آن بلافاصله حمله را آغاز کرد.»

 

اعتماد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: