bazarnews

کد خبر: ۶۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
هجوم گسترده ملخ های صحرایی به ۳ استان جنوبی کشور که به گفته کارشناسان تا تابستان هم ادامه دارد، تهدیدی جدی برای امنیت غذایی در این استان ها خواهد بود.

همانطور که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو)پیش بینی کرده بود، بار دیگر پای ملخ ها به ایران باز شد و عرصه های طبیعی، مزارع و باغ های جنوب کشور مورد هجوم این آفت قرار گرفت. فائو حمله اخیر ملخ‌ها را تهاجم بی‌سابقه این حشرات در ٢۵ سال گذشته می‌داند و اعلام کرده است که تغییرات اقلیمی عامل اصلی این افزایش جمعیت به شمار می رود. کشاورزان نیز با توجه به تجربه ای که از سال گذشته داشتند معتقدند امسال وضعیت بحرانی تر است و مبارزه با این آفت نیازمند زمان و امکانات بیشتری خواهد بود.

هجوم گسترده ملخ ها در 3 استان

استان های فارس، بوشهر و هرمزگان این روزها با هجوم گسترده ملخ ها رو به رو شده و این آفت شهرستان های مُهر، لامرد و بخشی از لار در استان فارس، شهرستان پارسیان و بندر لنگه در هرمزگان و تمامی شهرستان های جنوبی استان بوشهر به جز دیلم را درگیر کرده است.  یک کشاورز در لامرد فارس که صاحب نخلستانی در این شهر است می گوید: حمله ملخ ها امسال دیرتر از سال گذشته آغاز شد اما تراکم آنها آنقدر زیاد است که بعضی از نخل ها در حال شکسته شدن هستند.

عبدالله یوسفی اضافه می کند: تمام نخلستان یکپارچه قرمز رنگ شده است. این ملخ ها نابالغ و به رنگ صورتی و قرمز هستند اما بعد از مدتی به رنگ زرد در می آیند. از 2 روز گذشته جهاد کشاورزی مشغول سم پاشی شبانه در مزارع و نخلستان ها است و ما هم هر چه امکانات داشتیم در اختیارشان قرار دادیم و خودمان هم برای کمک از روز گذشته رفته بودیم. بهتر است مسئولان امکانات بیشتری در اختیار جهاد کشاورزی بگذارند تا هر چه سریع تر این آفت از مزارع ریشه کن شود.

مهدی اکبری کشاورز اهل مُهر که تراکتورش را برای مبارزه با ملخ ها در اختیار نیروهای جهاد کشاورزی قرار داده است، می گوید: از روز پنجشنبه که ملخ ها وارد استان شدند نیروهای جهاد کشاورزی هم برای سم پاشی آمدند. روز اول آنقدر جمعیت ملخ ها زیاد بود که ما فکر کردیم دیگر چیزی از مزارع باقی نخواهد ماند و دسترنج یک سال ما از بین خواهد رفت.

اکبری که مزرعه گندم و جو دارد معتقد است سم پاشی ها توانسته بیشتر این آفت را از بین ببرد. او می افزاید: سه شب پیاپی سم پاشی در مزارع این شهرستان به کمک خود کشاورزان انجام شد و اکنون جمعیت ملخ ها بسیار کم شده و دیگر خطری باغ ها و مزارع را تهدید نمی کند.

بحران ملخ های مرده

شهرستان پارسیان که در دورترین نقطه غرب هرمزگان واقع شده، اولین جایی است که ملخ ها برای ورود به این استان انتخاب کردند. قاسم اسدی که کارخانه بسته بندی ماهی دارد و در این شهرستان زندگی می کند درباره مشاهدات خود از هجوم ملخ ها می گوید: خوشبختانه اثری از ملخ ها در خود شهر نیست اما در کنار جاده دسته بسیار زیادی از ملخ های مرده ریخته شده که یا بر اثر سم پاشی مزارع و یا در برخورد با خودروها از بین رفته اند. در خانه های روستایی هم به تعداد انگشتان دست ممکن است ملخ پیدا شود اما جمعیت این آفت در نخلستان ها و روی درخت های کنار و گز و آکاسیاها خیلی زیاد است.  او اضافه می کند: بیشتر ملخ هایی که بر اثر سم پاشی در مزارع ریخته شده توسط خود کشاورزان جمع آوری می شود اما ملخ هایی که در دشت‌ها و جاده ها از بین رفته اند به همین شکل باقی مانده اند که مسئولان باید فکری به حال این موضوع بکنند.

کمبود امکانات نداریم

سخنگوی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور درباره هجوم مجدد ملخ صحرایی از کشورهای شبه جزیره عربستان و شاخ آفریقا توضیح بیشتری می دهد و  می گوید: از ابتدای اسفند طبق پیش بینی ها جمعیت ملخ صحرایی توسط دیده بانی سازمان حفظ نباتات کشور مشاهده شد که در همین مدت با ریزش در استان های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس، عملیات مبارزه در سطح 7 هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی مرتعی و باغی انجام شده است. سیدمحمدرضا میر هم علت هجوم ملخ صحرایی را شرایط آب و هوایی و دمای مساعد استان‌های جنوبی کشور دانسته و می افزاید: طبق گزارش فائو، هجوم ملخ صحرایی در سال جدید نسب به مدت مشابه سال گذشته از شدت بیشتری برخوردار بوده و به علت بارش های امسال جمعیت ملخ ها در حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است، بنابراین احتما می رود که عملیات مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک میلیون هکتار انجام شود و تا تیرماه سال آتی ادامه داشته باشد. طبق پیش بینی های سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی کشور در آینده نزدیک دیگر استان های جنوبی مانند کرمان، خراسان جنوبی، خوزستان و چهارمحال و بختیاری نیز درگیر این آفت خواهد شد که این استان ها اکنون در حالت آماده باش قرار دارند.

 

همشهری

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: