bazarnews

کد خبر: ۶۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶
در دنیای امروز با توسعه فناوری‌های مالی نوین، رمزارز‌ها و استخراج آن‌ها مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و مردم عادی قرار گرفته است.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: در دنیای امروز با توسعه فناوری‌های مالی نوین، رمزارزها و استخراج آنها مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و مردم عادی قرار گرفته است. با در نظرگرفتن این موضوع وزارت‌خانه‌های نیرو و صنعت، معدن و تجارت در تابستان سال جاری و به دنبال مصوبه هیات دولت جهت فراهم کردن بستر قانونی برای فعالیت‌های تجاری مرتبط با رمزارزها درکشور اقدام به تصویب مجموعه مقرراتی جهت ساماندهی به استخراج رمزارزها در کشور نمودند.

بر همین اساس، با تصویب هیئت وزیران در جلسه ۶ مرداد ۱۳۹۸ آیین‌نامه استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور تصویب شد. براساس این مصوبه:

  • استخراج فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) تنها با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.
  • تأمین برق متقاضیان استخراج رمزارزها صرفاً با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می‌گیرد.

بر اساس این مصوبه تعرفه برق متقاضیان استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده یا همان رمزارزها (فرآیند ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می‌گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد. در کنار این موضوع تعرفه سوخت گاز مورد نیاز متقاضیان استفاده کننده از برق تولیدی خارج از شبکه توزیع برق وزارت نیرو هم با قیمت ۷۰ درصد متوسط ریالی گاز صادراتی محاسبه و توسط وزارت نفت اعمال خواهد شد. گفتنی است بر اساس مقررات مصوب هیات دولت و مقررات وزارت نیرو، مصرف برق و گاز برای استخراج رمزارزها (ماینینگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است.

متقاضیان استخراج رمزارز و سرمایه‌گذاران باید توجه داشته باشند که از نظر قانونی استفاده از انشعاب برق و گاز جهت استخراج رمزارز‌ها (ماینینگ) صرفاً با ارایه مجوز احداث واحد استخراج رمزارز صادره توسط وزارت صمت مقدور می‌باشد. همچنین واحد‌های استخراج‌کننده رمزارز دارای کاربری صنعتی بوده و مشمول ضوابط استقرار واحدهای صنعتی می‌باشند و احداث این واحد‌ها صرفاً در شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی مصوب و یا مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و نیروگاه‌ها امکان‌پذیر است.

از آنجا که واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران کلان متقاضیان اصلی استخراج رمزارزها بوده اند برخی از نکات حائز اهمیت تعیین شده در آیین نامه ابلاغی که می بایست از سوی آنها و سایر متقاضیان رعایت گردد به شرح زیر مورد اشاره قرار گرفته است:

  • دریافت درخواست‌های صدور مجوز از طریق سامانه خدمات صنعت، معدن و تجارت (بهین‌یاب) انجام می‌شود و صدور مجوز از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها صورت می‌گیرد.
  • پس از بررسی و هم فکری و مشورت با فعالان این بخش، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف، مجوز تأسیس و بهره‌برداری واحد استخراج رمزارز، برای متقاضیانی که جمع توان برق مصرفی تجهیزات استخراج رمزارز آنها از میزان تعیین شده در دستورالعمل کمتر باشد، صادر نخواهد شد و این افراد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه باید از خدمات میزبانی تجیهزات استخراج در واحدهای دارای مجوز استفاده کنند.
  • صدور و یا اصلاح جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری، برای استخراج رمز ارز در محل واحدهای تولیدی فعال صنعتی و معدنی موجود ممنوع است، اما اخذ مجوز برای این فعالیت در محل واحدهای تولیدی غیرفعال صنعتی که سه سال از عدم فعالیت آن‌ها گذشته باشد، مجاز است. همچنین واحد‌های استخراج‌کننده رمزارز دارای کاربری صنعتی بوده و مشمول ضوابط استقرار واحدهای صنعتی می‌باشند و احداث این واحد‌ها صرفاً در شهرک‌های صنعتی، نواحی صنعتی مصوب و یا مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی و نیروگاه‌ها امکان‌پذیر است.

براساس این دستورالعمل، در صورتی که سرمایه‌گذار بعد از فراهم کردن امکانات طرح از قبیل زمین، برق، ساختمان و تجهیزات، تقاضای صدور جواز تأسیس کند و اقدامات انجام شده مطابق ضوابط این دستورالعمل باشد، صدور جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری امکان‌پذیر است.

همچنین لازم است متقاضیان احداث واحدهای استخراج رمزارز در رابطه با خرید و به کارگیری تجیهزات ویژه استخراج رمزارز هم دقت داشته باشند. بر اساس هشدارهای صادره از سوی ستاد مبارزه با قاچاق‌ کالا و ارز، اداره کل کمرگ، سازمان تعزیرات و نیروی انتظامی به کارگیری تجهیزات استخراج رمزارز وارد شده به کشور از مسیر قاچاق غیر قانونی محسوب می‌گردد و در صورت مشاهده توسط دستگاه‌های ذی‌ربط مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

با توجه به نکات فوق در پایان شایان ذکر است تبلیغات موجود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با عناوین فریبنده‌ای همچون سرمایه‌گذاری در استخراج رمزارز و استخراج ابری رمزارز کلاهبرداری است، زیرا مجوز و پروانه استخراج قانونی رمزارز مطابق مقررات یاده‌شده تنها به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد.

همچنین شایان توجه است بر اساس مطالعات علمی انجام شده سودآوری واقعی استخراج رمزارز به هیچ‌عنوان با اعداد و ارقام مطرح شده از سوی مدعیان ارایه خدمات سرمایه‌گذاری در استخراج رمزارز در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام برابری نمی‌کند. درحقیقت سود های نجومی وعده داده شده توسط این افراد سودجو از نظر فنی و اقتصادی غیر قابل دست‌یابی بوده و شهروندان باید در مواجه با چنین ادعاهایی دقت و هوشیاری لازم را به خرج دهند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: