bazarnews

کد خبر: ۶۶۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
در روز‌های گذشته سازمان فناوری اطلاعات با چاپ آگهی رسمی در جراید کثیر الانتشار اقدام به اعلام عمومی طرحی با عنوان سامانه ملی پایش اطلاعات کشور موسوم به (پاک) نمود که به علت اهمیت بالای کاربردی این سامانه به عنوان داشبورد آنلاین کشور تحت یک پایگاه داده متمرکز و ارزشمند نیازمند بررسی تخصصی و ریزبینانه است.

گروه بازار دیجیتال بازارنیوز: در روز‌های گذشته سازمان فناوری اطلاعات با چاپ آگهی رسمی در جراید کثیر الانتشار اقدام به اعلام عمومی طرحی با عنوان سامانه ملی پایش اطلاعات کشور موسوم به (پاک) نمود که به علت اهمیت بالای کاربردی این سامانه به عنوان داشبورد آنلاین کشور تحت یک پایگاه داده متمرکز و ارزشمند نیازمند بررسی تخصصی و ریزبینانه است. در حال حاضر در کشور عزیزمان جامعه دانشگاهی و علمی کشور به صورت گسترده در حوزه داده کاوی فعالند و دانشمندان بسیاری در تلاش برای پیاده سازی الگوریتم‌های بهینه اند تا موجب تحول اقتصادی و اجتماعی در میهن عزیزمان گردند، اعلام این خبر که سازمان فناوری اطلاعات کشور در صدد ایجاد شبکه پایش اطلاعات کشور موسوم به پاک است موجب تاکید بر اهمیت روزافزون بهره برداری از علوم داده برای تغییر روال‌های مدیریتی است، در این مقاله تیم متخصصین هوش مصنوعی خانه اقتصاد که در سال‌های گذشته به توسعه ابزار‌های هوشمند برای پایش اطلاعات اقدام کرده نگاهی مروری به رشد این فناوری و اهمیت این پروژه حوزه اجتماع و اقتصاد خواهد داشت.

با توجه به گسترش فناوری و رشد سریع آن همواره بشر به دنبال سرعت بخشیدن به کار‌ها با دقت بالاتری بوده است و در این بین هدف هوش مصنوعی کشف فرایند‌های فکری است که با رفتارهای هوشمندانه مرتبط است؛ همچنین درصدد یافتن راه‌هایی است تا کارکرد‌هایی را که معمولا نیازمند هوش انسان است شبیه‌سازی کند. ساختار تفکر، آگاهی و هوشمندی انسان صرفا انتزاعی و صوری نبوده و مبتنی بر زنجیره‌های پیوستهء حواس فیزیکی و واکنش‌های شیمیایی مغز و اعصاب است، در نتیجه هرگونه مدل‌سازی و ساخت عامل‌های آگاه و هوشمند نیازمند پژوهش‌های گستردهء میان رشته‌ای در حوزه‌های نورولوژی، کارکرد مغز، فلسفهء ذهن و هوش مصنوعی است.

حوزه‌ی هوش محاسباتی که به داده کاوی و اکتشاف دانش منتهی می‌گردد به واسطه توسعه پایگاه‌های داده و فرایند‌هایی مانند یادگیری ماشین و یادگیری عمیق فرصت بی نظیری در زمینه بهره برداری‌های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی فراهم ساخته است، ساختار‌های گسترده داده چه در شرکت‌ها وسازمان‌ها و چه در فضای عمومی مانند اینترنت بستر ارزشمند الگو‌های معنی دار بسیاری است که به واسطه دانش داده کاوی می‌توان آن‌ها را استخراج کرد.

در حال حاضر در کشور‌های پیشرفته علمی استفاده از داده کاوی برای دستیابی به الگو‌های مهم و راه حل‌های ارزشمند جزو پر اهمیت‌ترین فعالیت‌های علمی است که در حال انجام است و دانشگاه‌های بسیاری بودجه‌های قابل توجهی را به پروژه‌های علمی تحقیقاتی در این زمینه اختصاص می‌دهند، هدف اصلی از داده کاوی اطلاعات عمدتا دستیابی به اطلاعات ارزشمند برای ارائه راه حل‌های خردمندانه و کارا است، معروف‌ترین مثالی که در سال‌های اخیر در رسانه‌های بین المللی جنجال آفریده است، پروژه موسوم به کمبریج آنالیتیکا به عنوان برگ برنده دونالد ترامپ در رقابت انتخاباتی با خانم کلینتون در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکاست که در این پروژه شرکتی با همین نام با بررسی گسترده داده‌های ارزشمند شهروندان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به استخراج واقعیت‌های پنهان و مهندسی اجتماعی نمود و با ارائه مشاوره به دونالد ترامپ نقش پررنگی در پیروزی او نسبت به حریف انتخاباتی ایفا کرده است.

مثال دیگری که می‌توان برای استفاده از داده کاوی از آن یاد کرد استفاده شرکت‌های بزرگ صنعتی تحت عنوان سیستم‌های هوش تجاری است. سیستم هوش تجاری به نوعی، مدیریت کسب و کار اطلاق میشود که بمنظور تشریح برنامه‌های کاربردی و فناوری در زمینه گردآوری، ارائه، دسترسی، تحلیل داده‌ها و اطلاعات در راستای یاری رساندن به مؤسسات، بمنظور اتخاذ بهینه تصمیمات تجاری، کاربرد دارد در این سیستم‌ها با بررسی آماری و دقیق پارامتر‌های تاثیر گذار روی هزینه ها، درامد، منابع انسانی و زمان، می‌توان با داده کاوی و تحلیل داده‌ها به هدفمند کردن و بالابردن بهره وری هرچه بهتر کمک کرد. شرکت‌ها در این روش سابقه و جداول زنجیره عرضه و تقاضای خود با پارامتر‌هایی همچون قیمت مواد اولیه، هزینه‌های لوجستیک و انبارداری را تحت لقای پایگاه‌های داده در اختیار نرم افزار هوش مصنوعی قرار داده و این نرم افزار با دسته بندی اطلاعات و مدل سازی ایرادات شیوه‌های مدیریتی را اصلاح می‌نمایند. از حوزه‌های دیگر داده کاوی و تحلیل داده باید به Quantitative Analysis نیز اشاره کرد که به عنوان مهمترین روش تحلیل در دنیای مالی امروز به کار می‌رود.

موفقیت تجاری برای بسیاری از کسب و کارها، استفاده هوشمندانه از داده‌ها جهت اخذ تصمیمات بهتر، سریع‌تر و بدون نقص می‌باشد. برای دستیابی به این اهداف کسب و کار‌ها نیازمند استفاده از ابزار‌های قوی و خردمند مانند هوش تجاری به‌عنوان کاتالیزور مثبت هستند که می‌تواند این مؤسسات را در مکانیزه نمودن وظایف تحلیل، تصمیم‌سازی، تدوین استراتژی و پیش‌بینی یاری رساند. به‌عبارتی، هدف استفاده از هوش تجاری در این نهادها، گردآوری، پردازش و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها و تبدیل آن‌ها به ارزش تجاری مؤثر در تصمیم‌گیری از طریق ایجاد بستر گزارشات هوشمند تحلیلی است.


گروه هوش مصنوعی/خانه اقتصاد

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: