bazarnews

کد خبر: ۶۶۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
تحلیل وضعیت بازار‌ها در هفته گذشته/ ۲۱
در هفته پیشین، شاخص بورس به ۵۲۴ هزار و ۳۹۴ هزار واحد رسید، سکه تمام بهار آزادی با رشدی ۱۴ درصدی به کانال ۶ میلیونی پا گذشت و دلار نیز در ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان قیمت گذاری شد.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز: شاخص بورس در مقایسه با هفته پیشین، قریب به 10 درصد رشد داشت و به 524 هزار و 394 واحد رسید. با این حساب شاخص بورس نسبت به ابتدای سال جاری، 3 برابر شده است. 

 

رشد ادامه دار بورس

در همین رابطه مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در چند روز گذشته تقاضا در بازار بیشتر به سمت هلدینگ پتروشیمی، فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و بانک‌ها بوده است، گفت: زمانی که بازدهی یک ساله این شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم شاهد هستیم که بازدهی یک ساله آنها به مراتب کمتر از رشد و بازدهی شاخص کل بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه به جریان گسترده حجم نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت: ورود نقدینگی در بورس اجازه اصلاح عمیق به بازار سرمایه را نمی‌دهد، بازار به طور حتم باید اصلاح داشته باشد و روزهای منفی را تجربه کرد اما در وضعیت کنونی چیزی به عنوان ریزش سنگین در بازار را نخواهیم داشت.

 

طلا 14 درصد افزایش قیمت یافت

در بازار طلا، سکه تمام بهار آزادی رشدی 14 درصدی را تجربه کرد و به 6 میلیون و 25 هزار تومان رسید. 

«محمد کشتی آرای» رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف، در گفتگو با بازارنیوز، گفت: عامل اول افزایش قیمت طلا این است که همزمان با افزایش قیمت ارز، افزایش نرخ جهانی اونس طلا را داشتیم. با توجه به کاهش ۲ درصدی رشد اقتصاد جهانی، و همچنین افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی، قیمت اونس طلا جهانی به بالاترین رقم خود در ۸ سال اخیر رسید. این رقم نسبت به دو هفته گذشته قریب به ۶۰ دلار افزایش داشته است.

شایان ذکراست که هر اونس طلای جهانی در حال حاضر در حدود هزار و 650 دلار معامله می شود.

 

اندر احوالات دلار و ویروس کرونا

در بازار ارز، دلار نیز با جهش 10 درصدی در هفته پیشین مواجه شد و به قیمت 15 هزار و 600 تومان رسید. این قیمت بالا سبب ایجاد التهاب در بازار شد.

پیش تر «رضا غلامی» مدیر مسئول پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز در یادداشتی از یکی از عوامل رشد قیمت ارز پرده برداشت. در یادداشت وی چنین آمده است:  به نظر می رسد انتشار ویروس کرونا و نگرانی به وجود آمده از آن در سطح داخلی و بین المللی را می‌توان علت اصلی نوسانات ارزی اخیر دانست. براساس اخبار موجود، شیوع ویروس کرونا در داخل کشور، باعث توقف صادرات در برخی گمرکات شده است. اخیراً مرزهای کشورهای ترکمنستان،عراق و ترکیه محدودیت هایی برای صادرات کشور ما اعمال کرده اند. کاهش صادرات براساس اعمال محدودیت ها باعث کاهش عرضه بالقوه ارز در بازار می شود که به فرض ثبات واردات، نتیجه آن حتما افزایش قیمت ارز خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: