bazarnews

کد خبر: ۶۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
از تیرماه امسال و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شد ورق یک شرکت تولید کننده فولاد، همزمان که از طریق بورس کالا عرضه می‌شود، به صورت مچینگ (عرضه خارج از بورس) نیز به دست خریداران برساند. اما متاسفانه مشکلات موجود در عرضه به شیوه مچینگ، مشکلات زیادی را به بار آورده است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: بازار ورق فولادی در روزهای گذشته شاهد عدم آرامش و ناهنجاری بوده است. در حال حاضر اختلاف قیمت انواع ورق در بورس و بازار آزاد، به حد زیادی بالا رفته است و با گشتی ساده در بازار آهن می توان به این موضوع اشراف پیدا کرد.

از تیرماه امسال و طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقرر شد ورق یک شرکت تولید کننده فولاد، همزمان که از طریق بورس کالا عرضه می شود، به صورت مچینگ (عرضه خارج از بورس) نیز به دست خریداران برساند.

در این روش، ورق فولادی بدون واسطه، از تولید کننده به مصرف کننده می رسد.

اما متاسفانه مشکلات موجود در عرضه به شیوه مچینگ، مشکلات زیادی را به بار آورده است. بی منطق بودن استفاده از مچینگ برای صنایع غیر حساس، فرار از شفافیت بورس کالا، فراهم شدن رانت برای شرکت های خریدار اوراق و همچنین نبود فرصت رقابت برابر برای خریداران، از مشکلاتی است که شیوه مچینگ در این بازار، به بار آورده است.

با این وجود، مسئولین وزارت صمت چندی پیش در تصمیمی عجیب خواستار اضافه کردن سهم مچینگ نسبت به بورس کالا شده اند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در این رابطه گفت: در بخش ورق‌های فولادی موضوع مچینگ را در کنار بورس در ستاد تنظیم بازار مصوب کرده ایم و در این راستا مقرر شد ورق گرم ۶۰ درصد به صورت مچینگ و ۴۰ درصد در بورس عرضه شود. 

به عقیده کارشناسان، دو راهکار کلی برای حل این موضوع وجود دارد:

  • لغو عرضه به روش مچینگ و هدایت معاملات به سمت بورس
  • اصلاح سامانه تخصیص سهمیه به خریداران (بهین یاب)

انتظار می رود که مسئولین امر، با جدیت نسبت به حل این موضوع اقدام کنند و از تصمیمات دلال پرور و شفافیت زدا، پرهیز کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: