bazarnews

کد خبر: ۶۷۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
یک کارشناس بازار‌های مالی بین المللی در گفتگو با بازارنیوز؛
کارشناس بازار‌های مالی بین المللی گفت: موضوعی که در بازار‌های جهانی اتفاق افتاده، موضوع دور از ذهنی نبود؛ یعنی وقتی که تحلیل گران کمی بازار را از لحاظ عددی  و داده‌های کمی بازار را به لحاظ هوش مصنوعی و تحلیل الگو‌ها بررسی می‌کردند چراغ قرمز آلارم آن‌ها برای چنین موضوعی روشن می‌شد.

گروه بین الملل بازارنیوز: سید امیرحسام ذنوبی، کارشناس بازارهای مالی بین المللی، درباره  اتفاقات اخیر بازار‌های دنیا به خبرنگار بازارنیوز گفت:  چند مسئله وجود دارد که سالهاست گریبان اقتصاد جهان را گرفته است. یکی مسئله خلق اعتبار افسار گسیخته که بزرگترین ابزارش دست بانک مرکزی هاست. این ابزار به واسطه  خلق اعتبار افسار گسیخته بعد از  جنگ جهانی دوم به واسطه بدهی نسبتا سنگین کشور‌های اروپایی و آمریکا در دست بانک‌های مرکزی قرار گرفت و دلار آمریکا در معاملات بین المللی جایگزین پوند به عنوان مهم‌ترین سیستم مالی دنیا شد که اوایل به دلایل آن که این ارز پشتوانه‌ای به نام طلا داشت خیلی خوب بود..

وی افزود:  از آغاز دهه هفتاد میلادی «نیکسون» رئیس جمهور اسبق امریکا، این پشتوانه را حذف کرد بنابراین زمانی که دولتی بدون پشتوانه، خلق پول و خلق اعتبار کند، در دراز مدت اثراتش به چشم می‌آید؛ چون به هر حال ساختن یک خانه پوشالی است.

*اتفاقات اخیر قابل پیشبینی بود

ذنوبی از قابل پیشبینی بودن اتفاقات اخیربازار‌های مالی دنیا صحبت کرد و اظهار داشت: موضوعی که در بازار‌های جهانی اتفاق افتاده، موضوع دور از ذهنی نبود؛ یعنی وقتی که تحلیل گران کمی بازار را از لحاظ عددی  و داده‌های کمی بازار را به لحاظ هوش مصنوعی و تحلیل الگو‌ها بررسی می‌کردند چراغ قرمز آلارم آن‌ها برای چنین موضوعی روشن می‌شد.

 

*ترامپ و تحقق وعدههای انتخاباتیاش

ذنوبی درباره اثر حضور ترامپ بر مسند ریاست جمهوری امریکا در این کشور گفت: دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ که رئیس جمهور امریکا شد یکی از بزرگترین شعارهایش این بود که برای آمریکایی‌ها درآمدی در دو بخش اشتغال و بازار‌های مالی ایجاد کند. او در بخش اشتغال خیلی موفق بوده و در این چند سال، تقریبا بیشترین میزان ایجاد شغل جدید در تاریخ آمریکا را داشته است.

ذنوبی ادامه داد: ترامپ در بازار‌های مالی هم توانسته سود شگفت‌انگیزی ایجاد کند که در نتیجه آن، شاخص‌های بازار آمریکا رشد فراوانی کرده است.

 

*سوال بزرگ از اقتصاد امریکا

وی در ادامه، عدم هماهنگی واقعیت‌های اقتصادی در دنیا با آمار‌های امریکا را مطرح کرد و گفت: رشد شاخص‌ها در نگاه اول اتفاق خوبی است و می‌توان آن را به عنوان یک موفقیت برای ترامپ مطرح کرد، اما وقتی به واقعیت‌ها و شاخص‌های آمریکا نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این که ترامپ توانسته این کشور را به اوج تاریخی خودش برساند با واقعیت‌های اقتصادی هماهنگ نیست. در نتیجه یک سوال بزرگ پیش می‌آید اینکه چرا باید سیستمی به عنوان یک حکومت مستقل در دنیا با ایجاد یک داستان دروغ سعی کند سرمایه و جریان سرمایه بین المللی را به سمت بازار‌های خودش منحرف کند؟

این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: در حال حاضر با توجه به این که اصلاح شاخص نزدک و S&P ۵۰۰۰ کامل نشده، این میزان ریزش در بازار‌ها ادامه پیدا می‌کند. در مورد بازار‌های دیگر دنیا، با توجه به این که اقتصاد‌ها اکثرا با پلترفرم امریکایی بنا شده و تقریبا عمده مراوات مالی دنیا با پلتفرم امریکایی و سوییفت انجام می‌شود، خیلی وابسته و تاثیر پذیر از اقتصاد امریکا هستند. در حال حاضر در بازار اروپا شاخص‌ها تجربه افت شدید و ریزش‌های بزرگ را داشتند.

*کرونا آنقدرها هم مقصر نیست/ رسانه‌ها لاپوشانی می‌کنند

ذنوبی لاپوشانی رسانه‌ها را مقدم بر کرونا در سقوط بازار‌های جهانی دانست و اظهار داشت: شاید بتوانیم بگوییم مقصر شیوع بیماری کروناست، ولی اگر از لحاظ آماری و کمی به این بیماری و میزان شیوع آن نگاه کنیم می‌بینیم که حتی درتصادفات رانندگی، سرطان دخانیات و ئمسائل این چنینی مرگ و میر کمتری دارد و آنقدر نگران کننده نیست و شاید بشود به دلیل نه چندان درست توسط رسانه‌های اصلی مطرحش کرد که علاقه‌مندند  اقتصاد بزرگی که در پشت پرده اقتصاد دنیا در حال اتفاق است را لاپوشانی کنند.


*زنگ خطر رکود جهانی به گوش میرسد

ذنوبی از رکود در اقتصاد دنیا به عنوان زنگ خطر بزگ در دنیا یاد کرد و گفت: اگر نگاه ساده‌ای به اوراق قرضه ۱۰ ساله فدرال رزرو امریکا که میزان بازدهی‌شان به زیر نیم درصد سقوط کرده، زنگ خطر بزرگتری را می‌بینیم که زنگ خطر رکود در دنیا است. شاید اقتصاد از آن چیزی که در سال ۱۹۹۸ بعد از بحران دات کام یا بعد از سال ۲۰۰۸ رخ داد بحرانی‌تر شود.

*رکود جهانی و تاثیرش بر اقتصادهای نوظهور

وی درباره تاثیر رکود بر اقتصاد‌های نوظهور گفت: در این جا بحث‌های زیادی مطرح است که تاثیر این سقوط‌ها و رکود بر بازار کشور‌هایی که اقتصاد نوظهور دارند مثل برزیل، آرژانتین و ترکیه چه خواهد بود و چه تاثیری بر کشور‌های شرق آسیا، چین و همچنین بر بازار ایران دارد.

 

* روسیه میخواهد نفت شیل امریکا را از دور خارج کند/ عربستان پشت امریکا در آمد

ذنوبی درباره جنگ نفتی بین روسیه و امریکا اظهار داشت: در گام جدیدی که برداشته شده در بازار‌های مالی و پرده برداری که شده، در شنبه و یک شنبه که بازار‌های مالی جهان تعطیل بود، ما شاهد این بودیم که روسیه با نشست اوپک برای کاهش تولید نفت مخالفت شدید داشت. علت آن هم این بود که روسیه می‌خواهد جلوی تولید نفت شل امریکا را بگیرد.

جنگ نفتی و سرشاخ شدن غول‌ها/ سقوط بازار‌های مالی دنیا قابل پیشبینی بود


وی گفت: نفت شیل نفتی است که در اعماق زیرین‌تر و با تکنولوژی جدید تولید شده و نفتی است که از سنگ نفت به واسطه حرارت دادن یا روش‌های دیگر تولید می‌شود. با توجه به حجم بزرگی که امریکا از منابع نفت شیل دارد، روسیه علاقه‌مند است با کاهش قیمت نفت، بهره وری و به صرفه بودن استخراج این نفت را برای امریکا از بین ببرد تا امریکا نتواند این نفت را وارد بازار کند.

وی افزود: از طرفی عربستان سعودی مدت مدیدی است که با امریکا همپیمان است و به حمایت از امریکا در آمده و اعلام کرده با توجه به این که روسیه نمی‌گذارد نفت کاهش تولید داشته باشد، وارد جنگ نفتی شود و قیمت نفت را بسیار کاهش دهد؛ به این صورت که میزان نفتشان را از روزانه ۷ میلیون بشکه به بالای ۱۰ میلیون بشکه حتی  تا ۱۲ میلیون بشکه که سقف توانایی تولید عربستان است برسانند. افزایش تولید تاثیر بسیار بسزایی بر قیمت‌ها می‌گذارد تا بتواند صف بازار روسیه را از بازار نفت به شدت کاهش دهد.  

جنگ نفتی و سرشاخ شدن غول‌ها/ سقوط بازار‌های مالی دنیا قابل پیشبینی بود

*کاهش 30 درصدی قیمت نفت، اتفاق عجیبی بود

ذنوبی درباره کاهش شدید قیمت نفت در روز شنبه گفت: این اتفاقی که در شنبه و یکشنبه رخ داد، باعث شد که با باز شدن بازار‌های جهانی، یکشنبه شب، قیمت نفت با کاهش حدود ۱۰ دلار از ۴۲ دلار به ۳۳ دلار و حتی به زیر ۳۰ دلار هم برسد. این قیمت در دو سه هفته گذشته حدود ۵۳ دلار بود. در نتیجه اتفاقی که افتاده این است که قیمت نفت ۴۰ تا ۴۵ درصدی در بازه خیلی کوتاه مدت کاهش پیدا کرده است. چیزی که قابل توجه است، افت ۳۰ درصدی قیمت نفت در شب گذشته است که اتفاق خیلی عجیبی در بازار‌های مالی قلمداد می‌شود که این هم زنگ خطری برای سرمایه گذاران است. ممکن است سرمایه گذاران وارد بازار طلا شده و در نتیجه قیمت طلا افزایش یابد.

جنگ نفتی و سرشاخ شدن غول‌ها/ سقوط بازار‌های مالی دنیا قابل پیشبینی بود


وی افزود: با توجه به این که نفت بیشترین کالای گران‌بهایی است که در دنیا مورد معامله قرار دارد و تمامی بازار‌های کالا‌های گران‌بها حجم معاملاتشان با نفت برابری نمی‌کند، اتفاقی که یکشنبه شب برای نفت افتاد، در تاریخ بازار‌های مالی یک اتفاق تاریخی بوده و به ثبت می‌رسد و باید ببینیم در روز‌های آتی این جنگی که بر سر نفت اتفاق افتاده به کدام سمت خواهد رفت.


این کارشناس اقتصاد بین الملل خاطرنشان کرد: باید به این توجه داشت که در حال حاضر نفت خیلی از کشور‌ها در مسیر فروش قرار ندارد، مثل نفت ایران که روی دریا و به صورت کشتی به کشتی معامله می‌شود. نفت ونزوئلا و لیبی که به علت مشکلات و جنگ داخلی که دارند عمدتا در مدار فروش قرار ندارند. اگر این نفت‌ها در مدار فروش قرار بگیرند احتمالا نفت، قیمت خیلی پایین‌تری را هم می‌تواند تجربه کند.

 

*اتفاقات اخیر به نفع ایران است

وی درپایان گفت: در کل اتفاقی که افتاده برای کشور ما مثبت است. ما فروش نفت آنچنانی نداریم. دولت با توجه فرامین اقتصاد مقاومتی تلاش کرده استقلال بودجه را از نفت پیدا بکند و در حال حاضر کمترین آسیب برای اقتصاد ایران به وجود می‌آید. قیمت تمام شده نفت برای ایران بین ۹ تا ۱۳ دلار است و اگر بازه قیمتی بالای این باشد باز هم برای ما سودآور خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: