bazarnews

کد خبر: ۶۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
نمایندگان مجلس دومای روسیه با تصویب اصلاحات قانون اساسی بدون حتی یک رأی مخالف، به استمرار دوران ریاست جمهوری «ولادیمیر پوتین» رأی داده و مصوبه خود را برای تأیید به کمیته فدرال فرستادند.

در این جلسه که صبح دیروز برگزار شد از 450 نماینده دومای دولتی روسیه، 383 تن به اصلاحات رأی موافق و 43 قانونگذار رأی ممتنع دادند و 24 تن نیز غایب بودند. به این ترتیب «پوتین» 63 ساله که بیش از دو دهه(از سال 2000میلادی) در قامت نخست‌وزیر یا رئیس جمهوری بر روسیه حکمرانی کرده، با شرکت در انتخابات 2024، شانس دوباره‌ای خواهد داشت که حداقل با یک دوره 6 ساله دیگر مدت زمامداری خود در کرملین را به 30 سال برساند و به رکورد 36 ساله استالین نزدیک شود. گرچه بسیاری از منتقدان کرملین، تصویب قانون اصلاحات محدودیت ریاست جمهوری را سرآغازی برای حکومت دائمی مرد آهنین بر روسیه می‌دانند اما خود «پوتین» در جریان سخنرانی روز سه‌شنبه‌اش در حالی که از بیان برنامه‌اش برای سال‌های پس از 2024 خودداری کرد در اظهارنظری پر بازتاب تأکید کرد: «نمی خواهم مانند برخی رهبران دوران شوروی سابق باشم و در دفتر کارم بمیرم.» وی پیش از این، اصلاحات قانون اساسی را برای تقویت حاکمیت ملی روسیه و کمک به پیشرفت جامعه در شرایطی که کشور در حال تغییرات اساسی است، ضروری دانسته بود.

حمایت قاطع از طرح ماندن «پوتین»

رئیس جمهوری روسیه در سخنان روز سه‌شنبه‌اش تمایلی به تصویب اصلاحات مربوط به رفع محدودیت ریاست جمهوری نشان نداد و حتی آن را نامناسب خواند. در عین حال در برابر اعضای دوما گفت: «ثبات بدون شک از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید اولویت ما باشد. وقتی کشور قدرتمندتر شود چرخش رهبران ضروری خواهد بود.» اما او زمانی برای این تغییر مشخص نکرد. اما اکثریت قانونگذاران «دوما» ماندن او را پایانی بر حواشی تهدیدآمیز کشور می‌دانند. به گزارش «ای پی ای نیوز»، «ویاچسلاو وولودین»، سخنگوی «دوما»ی روسیه در این باره گفت: «چالش‌های امروز و مطالبات جامعه، اصلاحات اخیر قانون اساسی را غیرقابل اجتناب کرده است. اما آنچه بدون تغییر باقی مانده و رئیس جمهوری هم بارها بر آن تأکید کرده، اساس و ارزش‌های قانون اساسی ما است. با توجه به اینکه این اصلاحات باید در همه پرسی 22 آوریل (3 اردیبهشت 1399) به تأیید مردم برسد، تعدادی از نمایندگان با حضور در نقاط مختلف کشور پاسخگوی ابهامات مردم خواهند بود.» از سوی دیگر «والنتینا ماتوینکو»، سخنگوی کمیته فدرال روسیه نیز در گفت‌و‌گویی تلویزیونی گفت: «بحث‌ها درباره اینکه چه کسی رئیس جمهوری بعدی روسیه خواهد بود امنیت ملی کشور را به مخاطره انداخته که هشداری برای ما است.»

«کرونا»، مخالفان را ناکام گذاشت

«پوتین» در آغاز سال جدید میلادی از برنامه‌اش برای اصلاح قانون محدودیت ریاست جمهوری پرده برداشت و پیش نویس این طرح را در کنار اصلاحاتی درباره حقوق بشر، آزادی و حقوق مدنی تقدیم مجلس روسیه کرد. به نوشته «مسکو تایمز»، با اینکه موافقت «دوما» با این اصلاحات قابل پیش‌بینی بود اما فعالان سیاسی واکنش قاطعی به آن نداشتند. تا اینکه رأی اعتماد «دوما» به این اصلاحات بار دیگر آتش مخالفت‌های آنها را شعله ورتر کرد تا با فراخوانی از معترضان برای حضور در خیابان‌ها در روز جمعه (فردا) مخالفت خود را آشکار کنند. اما با توجه به اعمال محدودیت‌های تجمعات زیر پنج هزار نفر در روسیه برای کنترل شیوع کرونا، این تظاهرات یا دست کم تجمع گسترده مخالفان در خیابان‌های این کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در همین راستا، «تاتیانا استانووایا»، مؤسس مرکز تحلیل سیاسی«آر پولتیک» با توجه به زمان باقیمانده تا همه پرسی، شانس موفقیت مخالفان پوتین را بسیار اندک دانست: «پوتین بدون شک برنامه هایش را تا آخرین لحظه فاش نخواهد کرد و مخالفان نمی‌توانند حرکت مؤثری علیه او سازماندهی کنند.»

 

ایران

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: