bazarnews

کد خبر: ۶۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
مصاحبه نوروزی با رئیس اسبق بانک مرکزی؛
رئیس اسبق بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه جلوی واردات کالا‌ها گرفته شده است، باید کارخانجات را تقویت کنیم که تولیدات داخل را بالا ببریم که ذخائر ارزی خود را افزایش دهیم و در نهایت بتوانیم در شرایط خاص کنترل قیمت ارز را داشته باشیم. در غیر این صورت اگر مدیریت نکنیم قطعا این روند صعودی خواهد بود.

گروه بورس، بانک وبیمه بازارنیوز: محمود بهمنی، رئیس اسبق بانک مرکزی در مصاحبه با خبرنگار بازارنیوز در تحلیل اوضاع ارزی کشور در سال ۹۸، با تاکید بر اینکه بازار ارز همیشه تابع عرضه و تقاضا ارز است، اظهار داشت: ما باید مدیریت ارزی را اعمال کنیم، یعنی توجه کنیم که واردات را کنترل کرده تا بتوانیم ارز بیشتری را ذخیره کنیم.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم صادرات را به طُرُق مختلف انجام دهیم؛ البته با توجه به این ویروس کرونا تا حدودی صادرات هم با محدودیت مواجه شده است؛ بنابر این می‌طلبد که ما منابع ارزی خود را حفظ کرده و با مسائلی که در پیش خواهیم داشت بتوانیم ارز را کنترل کنیم. یعنی دخالت‌های خود را در حد متعارف داشته باشیم و خوشبختانه می‌توان گفت که خروج ارز درحال حاضر به دلیل اینکه مسافرتی انجام نمی‌شود، عملا انجام صورت نمی‌پذیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به اینکه جلوی واردات کالا‌ها گرفته شده است، باید کارخانجات را تقویت کنیم که تولیدات داخل را بالا ببریم که ذخائر ارزی خود را افزایش دهیم و در نهایت بتوانیم در شرایط خاص کنترل قیمت ارز را داشته باشیم. در غیر این صورت اگر مدیریت نکنیم قطعا این روند صعودی خواهد بود.

سال ۹۹ چگونه خواهد شد؟

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سال ۱۳۹۹ وضعیت بازار ارزی ما چگونه خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر مسائلی از قبیل: درآمد‌های ارزی و عدم موافقت اوپک با فروش یک میلیون و پانصد هزار بشکه‌ای نفت در روز را شاهد بودیم، بنابراین کاهش قیمت نفت را در دستور کار اوپک خواهیم داشت. میزان تولید نفت اوپک حدود سی میلیون و پانصد هزار بشکه بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا ممکن است این عدد کاهش بیشتری داشته باشد.

وی افزود: ما اگر بتوانیم صادرات نفت خود را به هر راهی که داریم و می‌دانیم انجام دهیم و بتوانیم با صادرات بیشتر جبران کاهش فروش نفت را داشته باشیم، می‌توانیم ارز را کنترل کنیم. اگر این ابزار و اعمال را ما انجام ندهیم قطعا افزایش نرخ ارز را خواهیم داشت.

بهمنی ادامه داد: ما باید فرض کنیم دلار یک کالاست؛ وقتی قیمت همه کالا‌ها افزایش پیدا می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم دلار پایین بیاید. در صورتی که آن هم تابع خیلی از کالا‌های دیگر است. ولی می‌توانیم و راهکار زیادی داریم که بتوانیم این را کنترل کنیم و حتی کاهش هم بدهیم.

می‌توانیم از فرصت اختلاف کشور‌ها استفاده کنیم

بهمنی در پایان اظهار داشت: ما شرایط بدتر از این دوران را پشت سر گذاشتیم، در سال‌های بین ۸۹ تا ۹۱ شش تحریم جهانی سازمان ملل را روی میز داشتیم. در حال حاضر  بین کشور‌ها اختلاف وجود دارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و مراودات خود را ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: ما فکر می‌کنیم اگر یک مقدار مدیریت‌هایمان را اصلاح کنیم و از نظریه‌های مختلف اقتصادی در کشور استفاده کنیم و مسائل جناحی را کنار بگذاریم و اگر کسی حرف درستی زد بپذیریم و از آن تبعیت کنیم می‌توانیم به راحتی این مسائل را پشت سر بگذاریم و به یک مسیر خوبی برسیم.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: