bazarnews

کد خبر: ۶۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
گفتگوی نوروزی با دبیر انجمن خودروسازان کشور؛
دبیر انجمن خودروسازان گفت: سال جدید اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد و صف دلالان از بین خواهد رفت و خودرو به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور در گفتگو با بازارنیوز، در تحلیل اوضاع بازار خودرو در سال ۹۸، با تاکید بر افزایش قیمت یک ماهه اخیر، اظهار داشت: در این یک ماهه قیمت کارخانه زیاد نشده و این قیمت بازار است که بالا رفته و این افزایش هم دلیل دارد. یکی از دلایل، دیکته کردن قیمت توسط وزارت صمت به خودروسازان است. مثلا می‌گویند خودروی پراید ۳۸ میلیون و ۵۰۰ تومان باید فروش برود یا قیمت سایر تولیدات سایپا و ایران خودرو را طبق قیمت بهمن ماه سال ۹۷ محاسبه می‌کنند که همان قیمت هم با زیان همراه بود.

وی افزود: به عنوان مثال، قیمت خودروی پراید ۱۳۱، در بهمن سال ۹۷ را ۳۷ میلیون و پانصد هزار تومان تکلیف کردند درحالی که سازمان حمایت که رئیس آن معاون وزیر صمت است، اعلام کرد که قیمت تمام شده پراید ۳۹ میلیون تومان است. تولیدکننده باید با پولی که از مردم  می‌گیرد سود هم ببرد، ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد شماره گذاری و ۳ درصد هم بیمه شخص ثالث به فاکتور اضافه کند؛ بنابراین قیمت پراید باید حدود ۴۸ میلیون تومان باشد.

وی تاکید کرد: ما همان زمان اعتراض کردیم که روش قیمت گذاری درست نیست. وقتی ۱۰ میلیون اختلاف برای یک خودرو می‌گذارید، مشخص است که مردم برای ثبت نام خودرو صف می‌کشند.


دبیر انجمن خودروسازان نقدینگی و پول‌های سرگردان جامعه را عامل دیگری برای افزایش قیمت خودرو دانست و گفت: نقدینگی و پول‌های سرگردان جامعه ۲۳۰۰ هزار میلیارد تومان است. طبیعی است که زمانی که ما پیش فروش می‌گذاریم، مردم هجوم می‌آورند تا از این سود بادآورده استفاده کنند.۷۰-۸۰ درصد کسانی که ثبت نام می‌کنند و برنده می‌شوند سرمایه گذاران یا دلالان هستند.

وی افزود: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که خدمات پس از فروش را ثبت می‌کند، ۴-۵ ماه پس از این که خودرو فروخته شد، به خریدار تماس می‌گیرند که در این دوران، گارانتی چه مشکلاتی داشته، ۷۰-۸۰ درصد می‌گویند که خودرو را فروخته‌اند. به همین دلیل است زمانی که سایت خودروسازی باز می‌شود، ظرف دو-سه دقیقه پر می‌شود. حالت بلیت بخت آزمایی شده است.


نعمت بخش درباره راه‌های فرار از شروط وزارت صمت توسط دلالان گفت: در حال حاضر، وزارت صمت شروطی را قرار داده که دست دلالان قطع شود، ولی کافی نیست. مثلا گفتند هرکارت ملی یک خودرو؛ فرد خریدار بالا ۱۸ سال باید باشد؛ در ۱۸ ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو نخریده باشد؛ گواهی نامه داشته باشد و این اواخر اعلام کردند مبلغ کمی از خودرو را از خریدار نمی‌گیرند تا یک سال بعد و پس از تسویه، سند را تحویل می‌دهند که کسی نتواند خودرو را بفروشد. ولی مردم راهش را پیدا کردند و وکالتی می‌فروشند.

وی تاکید کرد: تنها راه چاره این است که اجازه دهند خودرو در حاشیه بازار فروش برود. اگر این اتفاق رخ دهد، طبق تجربه دهه ۷۰، قیمت به شدت کنترل می‌شود و آن دلالان که برای کسب سود، خودرو می‌خرند، کنار گذاشته می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای مثال اگر سایپا برای خودروی پراید، فروش فوری یکماهه می‌گذارد و مبلغی را از خریدار دریافت می‌کند، هنگام موعد تحویل، مابقی قیمت را بر اساس قیمت بازار که الان حدود ۶۵ میلیون تومان است، بگیرد، دلالان خود به خود از این بازار کنار خواهند رفت و درنتیجه عرضه کم خواهد شد. با کم شدن عرضه قیمت خودرو هم کاهش خواهد یافت.


دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به پیش‌بینی برای این بازار در سال ۹۹ گفت: برای سال جدید اگر خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد، قیمت کاهش پیدا خواهد کرد و صف دلالان از بین خواهد رفت و خودرو به دست مصرف کننده واقعی می‌رسد؛ سایت خودرو سازان ظرف ۵ دقیقه پر نمی‌شود و، چون تقاضا کم می‌شود قیمت‌ها به مرور کاهش می‌یابد. مثلا قیمت پرایدی که تا ۶۵ میلیون رفته، به مرور به ۴۷-۴۸ میلیون تومان یعنی قیمت واقعی خود می‌رسد.

وی تاکید کرد: باید کمک کنند که تولید خودروساز ادامه پیدا کند. ما به دلیل دستورات قیمتی که به ما تکلیف می‌کنند تا خودرو را با آن قیمت‌ها عرضه کنیم، سال گذشته ایران خودرو و سایپا هر کدام ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان زیان کردند. در ۶ ماهه اول سال ۹۸ هم هرکدام بالغ بر ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان زیان داشتند. معادل همین به قطعه سازان هم بدهکارند. قطعه سازان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از ما طلبکارند.

نعمت بخش افزود:  تبصره ۲ ماده ۱۰۱ قانون برنامه پنجم توسعه و ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوید اگر دولت به هر دلیل قیمت یک کالا را کمتر از قیمت واقعی تعیین کرد، باید کمک زیان بدهد. ما علارغم نامه نگاری‌هایی که با وزارت صمت داشتیم، هیچ کمک زیانی به ما ندادند. در حال حاضر خودروسازان از مشکل نقدینگی رنج می‌برند و پول قطعه سازان را ندارند بدهند. قرار بود به هرکدام ۵ هزار میلیارد تومان وام بدهند که هنوز ندادند و در گیر و دار بانک هاست.

نعمت بخش دو راه کار اصلی برای حل بحران خودروسازان در سال آینده را شرح داد و گفت: اگر آن کاراصلی (فروش در حاشیه بازار) را انجام دهند که نور علی نور است. اگر کمک زیان هم بدهند بر اساس قانون عمل کردند که ما بتوانیم پول قطعه سازان را بدهیم. یا اگر این وام‌ها را بدهند، بتوانیم تولید را مستمر کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: آنکه گفتم اگر فروش در حاشیه بازار باشد، قیمت پایین می‌آید به این شرط است که تولید مستمر باشد، یعنی هر شرکت خودروساز روزانه ۲ هزار دستگاه تولید کند. این تولید مستمر مستلزم این است که یا کمک زیان را پرداخت کنند یا وام‌ها را بدهند تا پول قطعه سازان را بدهیم تا آن‌ها هم به خودروسازان قطعه برسانند تا خودرو تولید شود.
 
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: