bazarnews

کد خبر: ۶۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز؛
رئیس اتاق مشترک ایران و چین گفت: شرایط کنونی ما مثل این است که زلزله آمده و عده‌ای زیر آوار هستند. در اینجا  کسی راجع به تلفات و ضرر‌های اقتصادی فکر نمی‌کند.

گروه بازرگانی بازارنیوز: مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک ایران و چین در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز، درباره برآورد ضرر‌های ناشی از شیوع کرونا بر اقتصاد چین و ایران و مقایسه این دو کشور گفت: هنوز در هیچ کشوری، نه در چین، نه در ایران و نه هیچ کشور دیگری، خسارت ارزیابی نشده است.

وی افزود: برای ارزیابی و مقایسه خساراتی که کرونا به هر اقتصادی می‌زند، ابتدا باید اندازه اثرات آن اقتصاد در اقتصاد بین الملل و اثرات متقابلی که بر اقتصاد بین الملل دارد را ارزیابی کرد، بعد از آن کشور‌ها را دو به دو  با یکدیگر مقایسه کرد.

حریری شرایط کنونی را با شرایط زلزله مقایسه کرد و گفت: شرایط کنونی ما مثل این است که زلزله آمده و عده‌ای زیر آوار هستند. در اینجا  کسی راجع به تلفات و ضرر‌های اقتصادی فکر نمی‌کند، همه به دنبال این هستند که عده‌ای که زیر آوار هستند را بیرون بکشند. الان هم در اوج شرایطی هستیم که این بیماری در حال فشار به مردم است. در نتیجه محاسبات اقتصادی آن می‌ماند برای بعد از اینکه بحران فرو کش کند و کسانی زیان‌های آن را مقایسه کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین، عملکرد ویروس کرونا بر اقتصاد را همانند عملکرد این ویروس بر انسان‌ها دانست و توضیح داد: تشبیه قصه کرونا و اقتصاد ایران، بسیار شبیه است با کاری که این ویروس با آدم‌ها می‌کند. یعنی آدم‌هایی که بدن  قوی‌تر و استقامت و سیستم ایمنی قوی‌تری دارند، یا این بیماری را نمی‌گیرند یا می‌گیرند و به راحتی از آن عبور می‌کنند و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل نارسایی قلبی و فشار خون دارند و یا به هر دلیلی ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است، این بیماری آن‌ها را حتی به مرگ هم می‌رساند.

وی افزود: در اقتصاد هم همینطور است. اقتصادی که قوی‌تر است، سیستم ایمنی اقتصادشان قوی‌تر است و اگر هم این ویروس را بگیرند به راحتی آن را از سر خود باز و عبور می‌کنند. اقتصاد‌هایی که مثل ما دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند این ویروس می‌تواند منجر به مرگشان هم بشود. این است که باید نشست و دقیق نگاه کرد که چه اتفاقی می‌افتد.

حریری در پایان گفت: مشخص است هر کشوری که اقتصادش بزرگتر، قوی‌تر و توانمندتر است، حتی اگر قدر مطلق زیان‌هایش هم بالاتر باشد، قدر نسبی آن پایین‌تر می‌آید و اقتصاد ما در شرایطی نیست که این تنش‌ها را به راحتی تحمل کند.
برچسب ها: حریری ، ایران ، چین ، کرونا ، اقتصاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: