bazarnews

کد خبر: ۶۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
فریبرز رئیس دانا اقتصاددان چپ گرا، بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. وی استاد اقتصاد دانشگاه تهران و دانش‌آموختهٔ دکتری اقتصاد از مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی از دانشگاه لندن (L.S.E) بود.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز :  این اقتصاددان چپ‌گرا، نویسنده و پژوهش‌گر اقتصادی و عضو شناخته‌شده کانون‌نویسندگان ایران، پس‌از شش‌روز دست‌ و پنجه‌ نرم‌کردن با بیماری کرونا و بستری‌ بودن در بیمارستان درگذشت.

مرور برخی از مواضع این اقتصاددان، خالی از لطف نیست :

*هدف تحریم‌کننده این است که با این فشارها، مردم را به شورش و غلیان وا بدارد و رژیمی که نمی‌پسندد را توسط فشارهایی که بر مردم می‌آید و واکنش‌های مردم بر این فشارها، از سر راه خود بردارد. 

*من اقتصاددانم، بگذارید به شما بگویم که همین دولت ونزوئلا بود که کمر غول فقر را در آن کشور شکست.

*اشتباهی که دارد صورت می‌گیرد این است که تصور می‌کنند همگان در ایران دست‌ها را بالا برده‌اند و امریکا را به عنوان منجی صدا می‌زنند و خوش آمد می‌گویند. مطلقا این چنین نیست و بخش زیاد و روزافزونی در جامعه دارند متوجه می شوند که آنچه بر سرشان آمده تحت تاثیر سیاست‌های تحمیلی ایالات متحده است و وضع را خراب‌تر کرده است.

*در چهل‌سال اخیر، چیزی در حدود ۲۸۰۰-۲۷۰۰ نفر نماینده مجلس داشتیم؛ اما محض نمونه حتی یک کارگر و نماینده کارگری در این ۲۸۰۰-۲۷۰۰ نفر نداشته‌ایم. دهقانان هم نبودند.

*دولت روحانی دو سه بار بسته‌ی سیاست‌گذاری خروج از رکود داده است. این بسته‌ها را نگاه کنید، جوهره‌اش عبارت است از تامین منافع بانکداران. تامین منافع سرمایه‌گذاران حوزه مالی و پولی.

*مصدق همواره عنوان می‌کرد: «سوارشدن بر احساسات توده‌ها مانند سوارشدن بر پشت یک شیر است. خیلی شجاعت می‌خواهد. با این وجود اگر شیر به زمینت بزند تو را خواهد خورد». و اینچنین بود که شیر مصدق را زمین زد. مصدق طعمه «شیری» شد که خودش بر پشت آن سوار شده بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: