bazarnews

کد خبر: ۶۷۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰
عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا مطرح کرد؛
راغفر گفت : چیزی به نام بازار ارز وجود ندارد. در ایران، وقتی بودجه را می نویسند، دخل و خرج را محاسبه می کنند و می گویند نرخ دلار را چگونه تعیین کنیم که بودجه تامین شود. یعنی یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت ارز در ایران، کسری بودجه است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز :استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به مدیریت دولت در حوزه ارز گفت :  علاوه بر کسری بودجه دولت، طبق محاسبات من دلیل اصلی جهش ناگهانی نرخ ارز، این بود که بانکهای خصوصی 500 هزار میلیارد تومان از جیب مردم خارج کردند و سرنوشت آن مشخص نیست. پس از این اتفاق و تجمع مردم در مقابل بانک مرکزی و موسسات مالی و اعتباری، راه حل دولت برای حل این بحران، افزایش نرخ ارز بود. افزایش نرخ ارز، کاملا برنامه ریزی شده بود.

چوب دستگاه قضایی نرخ ارز را کاهش داد

راغفر، عملکرد دستگاه قضایی راعلت کاهش نرخ ارز در برخی مقاطع سال گذشته دانست و گفت : چوب دستگاه قضایی که بلند شد، مقداری از فسادها کنترل شد. علت دوم کاهش نرخ ارز نیز، رکود شدید ناشی از ضعف تقاضا روبروست. قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. محاسبات ما نشان می دهد که قیمت دلار بیش از 5000 تومان، امتداد رکود تورمی است. با این شرایط، هر روز تعداد بیشتری از بنگاهها تعطیل خواهند شد.

واردات بدون منطق خودروی لوکس

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، با اشاره به کنترل تقاضای ارز توسط بانک مرکزی، گفت : آقای همتی در مورد بخش خودرو اخیرا سخنرانی داشت که مورد حمله بعضی افراد قرار گرفت. در مملکتی که عده ای در پایین شهر، برای ادامه زندگی خود، بچه فروش می کنند، اجازه دادن به واردات خودروی لوکس در کشور، چه منطقی دارد؟

کنترل نرخ ارز از طریق کنترل واردات

وی ادامه داد : در سال 1365 کل درآمد ارزی کشور 6 میلیارد دلار بود و قیمت دلار بازار آزاد هم اصلا مهم نبود. علت آن هم این بود که کالاهای اساسی مردم تامین می شد. بنابراین کسی ارز خرید و فروش نمی کرد. در حال حاضر هم باید کنترل تقاضا از طریق کنترل واردات صورت پذیرد.

راغفر در پایان گفت: اگر مسئولین واقعا به جنگ اقتصادی معتقد هستند، این جنگ از پس از جنگ تحمیلی تاکنون ادامه داشته و مختص به زمان فعلی نیست. منتها در حال حاضر این مساله تشدید شده است و دولت باید متناسب با این شرایط، سیاست اتخاذ کند.

 

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: