bazarnews

کد خبر: ۶۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
جوزف استیگلیتز، در این کتاب به روایت شکست تئوری غربی بازار آزاد و سقوط علم اقتصاد در دنیا پرداخته است.

گروه اقتصادکلان بازارنیوز: کتاب «سقوط آزاد بازار‌های آزاد و افول اقتصاد جهانی» نوشتة جوزف استیگلیتز استاد اقتصاد دانشگاه کلمبیا است که به بررسی جنبه‌هایی از نظام اقتصادی حاکم بر جهان، در مواجهه با رکود اقتصادی پس از بحران ۲۰۰۸ اختصاص دارد. موضوع اصلی کتاب بررسی بحران مالی ۲۰۰۸ جهان و شرایط فعلی اقتصاد جهان است. این کتاب توسط محمد ناصر شرافت جهرمی و رسام مشرفی اساتید اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در ۴۴۱ صفحه به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات همین دانشگاه به چاپ رسیده است.


سایر کتاب‌ها:
کتابگردی| «آدام اسمیت و ثروت ملل»، به روایت کاتوزیان/ ۱ 

استیگلیتز در این کتاب باور‌های اقتصادی و چگونگی تأثیر آن‌ها بر سیاست‌ها را تشریح می‌کند و جهت تفهیم ارتباط میان بحران به وجود آمده و این باور‌ها، وضعیت پیش آمده را موشکافی می‌کند. بر این اساس، تأثیر لجام گسیختگی نظام پولی و مالی را بیان کرده و به این مسئله می‌پردازد که چگونه نگرشی معیوب، منجر به این بحران شده و شناخت مشکلات را برای تصمیم‌گیران دشوار کرده است.

هر چند دیدگاهی که استیگلیتز در این کتاب ارائه می‌کند نگاهی از درون و همراه با پذیرش پارادایم غالب این نظام اقتصادی است و به نوعی نگرش کینزی را راه حل مشکل نظام سرمایه‌داری معرفی می‌کند، اما از آنجا که تجربه ملموسی از مشکلات کلی این نظام را نیز ارائه می‌کند برای مدیران و کارشناسان اقتصادی و به ویژه دانشجویان اقتصاد جالب توجه و مفید است.
 
از آنجا که این انتقاد‌ها از زبان استاد اقتصادی در آمریکا بیان شده که خود برنده جایزه نوبل بوده و مدت‌ها در بانک جهانی در جهت گسترش این نوع مدل اقتصادی در دیگر کشور‌ها تلاش کرده است برای خواننده پذیرفتنی‌تر است.
 
 
بیشتر بخوانید:
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: