bazarnews

کد خبر: ۶۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
با وخیم‌تر شدن شیوع ویروس کرونا و اثرات نامعلوم آن بر اقتصاد جهانی، افت تقاضای نفت شدت یافته و تولیدکنندگان با بحرانی به نام ذخیره‌سازی و هزینه‌های سرسام‌آور آن روبرو خواهند شد.

در پی انتشار اخباری در خصوص کاهش ٢٠ درصدی تقاضای طلای سیاه و همچنین ناتوانی آمریکا در خرید ٧٧ میلیون بشکه نفت خام، قیمت این کامودیتی روز گذشته مجددا دستخوش تغییرات منفی شد.

در این میان هر بشکه نفت خام برنت همچنان در پایین ترین رقم سطح ١٧ سال گذشته قرار دارد و با عقب نشینی ٢.۵ درصدی به رقم ٢٧ دلار و ٩۵ سنت در هر بشکه رسید.

اما ریزش شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت تقریبا دو برابر برنت بود و با افت ۴.٨ درصدی به عدد ٢١ دلار و ۵١ سنت بازگشت.

گفتنی است تحلیلگران پیش‌بینی کرده ‌اند که تقاضای جهانی نفت تحت تاثیر تعمیق رکود اقتصادی ناشی از شیوع شتابان ویروس کرونا روزانه ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش یابد. همچنین تحلیلگران آمریکایی معتقدند در صورت تداوم جنگ نفتی روسیه و عربستان و همچنین گسترده تر شدن ابعاد کاهش رشد اقتصاد جهانی، سال جاری با ٩٠٠ میلیون بشکه نفت مازاد روبرو شویم.

این در حالی است که همزمان با افت تقاضای جهانی، روسیه و عربستان به منظور حفظ سهم از بازار خود اعلام کرده‌اند که قصد افزایش تولید دارند که این افزایش تولید تقریبا روزانه سه میلیون بشکه در روز خواهد بود.

باتوجه به دلایل مطرح شده نمی توان آینده روشنی برای صعود قیمت نفت در کوتاه مدت متصور بود تا جایی که حتی برخی کارشناسان سقوط قیمت ها به زیر صفر دلاری را نیز محتمل می دانند. به نظر می رسد  که قیمت نفت زمانی منفی خواد شد که مازاد تولید زیادی در بازار وجود داشته باشد و دیگر ذخیره‌سازی آن در کشورهای تولیدکننده ممکن نباشد، لذا تولیدکنندگان نفت ناچار می‌شوند برای ذخیره‌سازی آن توسط سایر کشورها هزینه پرداخت کنند.

 

اقتصاد آنلاین /

برچسب ها: کرونا ، قیمت نفت ، اوپک
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: